Gå til innhold

Vinterprosjekt 09/10


Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Tja, blir spennende å se om jeg klarer å sitte i den og kaste med flue da... Det vet man jo ikke enda.

Men er vel uansett grei å ha for å komme seg fra a til b ;)

I så fall den vakreste farkosten på elva med tanke på å komme seg fra A til B :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Tja, blir spennende å se om jeg klarer å sitte i den og kaste med flue da... Det vet man jo ikke enda.

Men er vel uansett grei å ha for å komme seg fra a til b ;)

I så fall den vakreste farkosten på elva med tanke på å komme seg fra A til B :D

Terje!

Hehe... Takk for det Terje :)

(Men er fortsatt mye tid igjen til å gjøre en skikkelig brøler da. Men tar meg god tid, og satser på å slippe å drite meg ut :-\)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått gjort litt i helga også, og nå begynner man jo å se hva det skal bli, selv om man skulle ha dårlig fantasi.

Fikk et lite problem med et par lister i går da. Når jeg skulle tre inn en litt lang spiss ende opp i baugen, så sprakk nota på den ene lista som allerede var festet, samtidig som lista jeg skulle ha sprakk et godt stykke ca 1/4 inn på lista.

Dette medførte at jeg måtte få press på listene fra undersiden, og det er ikke så lett når kajakken begynner å bli tett og det sitter former ganske tett inni.

Så hvis noen skulle stusse på hva den lange pinnen med en klemme i toppen på er for noe, så er det en "Vektarm ala Anders", og den funket ganske bra. Når man får pusset litt, så syntes det nok fint lite tenker jeg.

post-1950-13949875715863_thumb.jpg

post-1950-13949875717136_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svogeren var innom med noen design ideer i går da...

Hehe... Det blir en årntli rånekajakk med andre ord??  ;D 

Moro å følge prosjektet ditt Anders! Så en strøken ferdig slik en i helgen. Utstilt på fluefiske og villmarksmessa i Stockholm. En svenske jeg ikke husker navnet på som hadde bygget den. Utrolig vakkert!!  :o  Skal bli moro å se når du får behandlet treverket i den. Når alt livet kommer frem  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å få på epoxy og glass ja.

Satser på å være ferdig med å legge lister på dekket før påske, så det begynner liksom å nærme seg. Selv om det fortsatt står igjen en del pussing og annet arbeid.

Var ikke Bjørn Thomasson sin konstruksjon du så i Sverige da, han er vel rimelig annerkjent der. Skal vel ikke ha noe mål om å komme helt opp på nivået hans hva finish angår, men så har han bygd noen flere da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er siste lista lagt på den ene siden, og det mangler så vidt over en list på den andre.

Dette var såpass lite om å gjøre at jeg valgte å lime sammen to lister først, for så og tilpasse den siste biten.

Vet ikke ikke helt hva for noe annet jeg skal skrive... Men bare å komme med spørsmål hvis det er noe ;)

post-1950-13949876056519_thumb.jpg

post-1950-13949876057724_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å hjelpe ja.

Fant ut her om dagen at den tynne svarte pyntelista sulle vært litt lenger bak da, sånn i forhold til recessen (vet ikke noe norsk ord på det jeg, men er der man bygger seg litt ned før man feste cockpitkanten)... Men, men... Det går akkurat klar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er en stund siden det har vært noen oppdateringer nå.

Har ikke skjedd så veldig mye siden sist, men noe har jeg gjort.

Mye av tiden har gått med på å prøve å lage en døgnflue som skulle felles inn på hver side av baugen. Men med litt begrenset med verktøy og andre problemer, så fant jeg ut at jeg ikke tør å begynne å frese i selve båten, så da utgår det :(

Men har fått bygd ferdig recessen. Fikk pusset den i går, og skjært hullet til cockpit. Fikk også festet de første listene til cockpitkanten. Det er veldig greit å ha et par lister som sitter fast når jeg skal begynne å legge resten.

Når cockpitkanten er ferdig, så er det dags for pussing. Vil anta at dette tar litt mer enn to timer :P

Når det er gjort så begynner en jobb jeg er veldig spent på om dagen, da skal glass og epoxy på. Dette gleder jeg meg til, da farger osv vil komme frem på en helt annen måte.

Er fortsatt mye jobb igjen; Pussing, glass og epoxy, luker, sete, dekksrigg osv... Men begynner å se et lys i tunnelen nå ;) (Den har forresten aldri vært mørk, for dette prosjektet har bare vært kos)

post-1950-13949876882958_thumb.jpg

post-1950-13949876884393_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Gleder meg til fortsettelsen Anders for dette prosjektet er skikkelig spennende å følge.

Lykke til videre, den kommer til å bli driiiiitlekker :D

STÅ PÅ!...... vi gleder oss til sluttresultatet :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg spørre om noe skikkelig dumt noe. Hvordan får du ut disse platene som du har festet spilene? eller for å stille det mer på mitt nivå. Hvor skal du ha beina :o

Du er ikke den første som spør om det...

Dekket og skroget er ikke festet i hverandre enda. Vi kommer til å pusse hele kajakken utvendig først, også legge glass og 3 lag epoxy utenpå, men ikke i skjøten dekk/skrog.

Etter det løfter vi dekket av riggen, tar ut riggen og bruker en sikling for å pusse kajakken innvendig.

Så legger vi glass og 2 lag epoxy inni.

Etter at dette er gjort, så legger vi en stripe med glass og epoxy i skjøten mellom dekket og skroget (både inni og utenpå) for å lime i sammen de to delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser virkelig bra ut , skulle ønske jeg hadde vært så god på sløyden også  :rolleyes:  :) hvor mye veier en sånn en ?

Tja... Det kommer ann på hvor flink man er med feks bruken av epoxy.

Målet mitt er å komme under 20kg, men det vil tiden vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...