Gå til innhold

Skyteklumpsystem til tohånds


RonnyS

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal kjøpe inn nye skyteklumper til sommerens laksefiske, jeg fisker laks 2x4 dager i året. Har sett på Guideline powertapers (bruker idag) men også på skyteklumpsystemer som guideline powertaper DDC connect og scierra MWF v2. Jeg bruker en sage z-axis #9 14,3. Noen som har erfaringer med dette dere vil dele? har aldri prøvd skyteklumpsystemer men har fisket med vanlig skyteklump de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre ikke det, bruker powertaper klump i dag og er fornøyd med den, elva jeg fisker i har vedlig varierende dyp på hølene. Innså i fjor at jeg savnet å kunne komme ned på de dypeste. Alternaivene mine er å kjøpe flere klumper, eller hvis et slikt system faktisk fungerer hadde det vært en genial løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg kjenner denne stanga veldig godt og bruker den under svært varierende forhold. Fra ekstremt synkelinefiske til finfiske med lange flyt speyliner og små fluer. Den takler klumper i varierte vekter, men 35 gram synes jeg er passe til denne stanga.

Det er mye bra klumper i markedet, og mitt råd er som Sam å heller kjøpe til en eller to klumper til som en vet duger til det du trenger supplering på. Generelt er det vel slik at det er noen modeller som funker ekstra bra i de ymse merkene og seriene. Jeg tror ikke, med mindre du fisker i strømsvake elver, at de settene med synkespisser får deg spesielt dypt, og vil advare mot de i en slik sammenheng. Jeg har også et par av de Scierra-settene, og de er snedige de, praktisk sett. Jeg har brukt mest de flytende variantene, men i august i år fisket jeg i en elv Nordpå og måtte litt ned, og satte på den minst synkende varianten og konstaterte at den fløt som en dupp... Det fortsatte den med selv etter diverse forsøk på å dra den gjennom gress, jord mm.

Jeg synes det er mange klumper som er vel så bra som Guideline når der gjelder flyt og flyt/synk klumper (feks Vision, Hardy, noen av RIOs AFS). Men på synk så er powertaperne fortsatt i en egen klasse synes jeg. En synkeline jeg har brukt en del er RIOs AFS S4, men den synker mer som en PT S2/S3. Nå kommer jo forøvrig SA med en ny serie med klumper og det går fine rykter om disse. Kanskje verdt å sjekke ut.

Lykke til, mvh Ø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy...

Hei Ronny.

Tror det kan være lurt å prøve å danne seg et inntrykk av hvilke klumper du trenger der du skal fiske.  Kan være lurt å forhøre seg om tempraturer, dybder, fart på strømmen du kan forvente deg osv... Hvis du har noen kamerater som har fisket hvor du skal fiske, tøm disse for all info ;)

Hvis jeg skulle annbefale deg et par allround liner så må det bli type Guideline streamdip, snowbee multitip flyt/fastsink( evt.mediumsink), begge snørene kan du bruke under veldig mange forhold og har gitt meg endel flotte fisker...(15 og 12kg i sommer) Du kan justere hvor dypt du ønsker å fiske med disse klumpene ganske enkelt ved å korte/forlenge fortommen, eller bruke lette/tunge fluer. Hvordan flua er "dresset" har også stor betydning hvor mye"oppdrift" flua har(og strømmen så klart). Etter litt prøving og feiling vil du etterhvert finne ut hvor dypt du fisker...

Når det gjelder synke klumper kan jeg absolutt annbefale powertapere. Jeg bruker Snowbee multitip Int.m fastsink evt Fastsink/fast sink. Fordelen med klumper som synker er at du får satt ned farten på flua og selvfølgelig at du kan fiske dypere. Husk ikke bruk lange fortommer hvis du vil NED med flua...

Når det gjelder rein flyt bruker jeg langline, gir nydelig presentasjoner, stor rekkevidde og er dessuten fryktelig morsomme å kaste med ;D ;D ;D Favoritten er CND gravitypoint...

Mvh Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

den ene elva har jeg vært i 3 ganger, liten elv i namsen vassdraget, temp ca 9 grader. Flere høler hvor de fleste kan fiske med f/I eller S1, tre dypere høler hvor jeg tror S3 evnt F/s3 vil virke. Utløp som varierer i støm hastighet og dybde med tidevann, ganske dypt midt i, kanskje S5 på fjære. Har alle turene fisket med F/I, og det har tidligere gitt fin fisk. I fjor var det litt kaldere enn normalt og fisken stod dypere, merket da at savnet etter noe synk var der.

Den andre elva, orkla,  har jeg ikke fisket i tidligere, valdet jeg skal fiske på er Øyahølen. Ganske strømrikt ser det ut til, noe roligere dype partier lengre nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy...

Hey hey...

Jeg bruker int/m fastsink som fast oppsett på forholdene du forteller om fra lille elva i namsen vassdraget. Tempraturen gjør at jeg ville prøvd dette. Dybden vil sef. avgjøre mye, men tenk heller på dette med synkefluer/lette tynt dressa fluer for hvor dypt du ønsker å fiske... Hvis dette ikke fungerer stuper jeg ned i baggen med synke klumper... Når det gjelder partiene med noe roligere strøm ville jeg prøvd Flyt/synk, da du kan sette større fart med det...

Orkla valdet kan jo by på det meste, men tiden du skal fiske på er av stor betydning... Igjen jeg ville fisket endel med Int/fastsink og forskjellige typer fluer...

En ting til å det gjelder synke fluer, hvis du vipper litt forsiktig med stang toppen under avfiskingen kan dette gi noen bonus fisker 8) 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy...

Ikke noe problem... ta kontakt så skal jeg hjelpe deg.

Vekt er viktig, men man må tenke i forhold til den totale lengden på klumpen...

Hvis du vil kan du låne et par klumper av meg å prøve....

Mvh Tommy Aarkvisla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fikk levert guideline DDC connect på nordisk fredag, Sven var som vanlig hjelpsomheten selv og ordnet med kapping :). Var ute å prøvekastet litt med systemet idag, førsteinntrykket er at dette er så absolutt på høyde med andre klumper jeg har kastet med. Gleder meg til sommerens laksefiske med dette systemet..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg kun Powertaper, kjenner ikke stangen din men jeg er veldig fornøyd med disse klumpene til både 12,6 (Lecie) og 14.6 (LTS X1) fot stengene mine.

Jeg er ikke en stor fan av coata skyteliner og har funnet ut at LTS sin 40 pund fungerer utrolig bra. Når den er strukket holder den seg rett og fin lenge.

Når det gjelder klumper ville jeg ha kjøpt flere men skulle jeg valgt kun en så ville jeg kjøpt flyt/synk 3 klumpen. Denne fisker veldig bra på omtrent alle forhold samtidig som den er en drøm å kaste med.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...