Gå til innhold

enkle laks/sjøørretfluer


iverjon

Anbefalte innlegg

skal en tur til driva til sommeren

tenkte jeg skulle binde fluene selv,men har aldri bundet en eneste lakseflue,

så jeg lurte på om det var noen som kunne legge ut noen helt enkle mønstre.

mener at jeg så et veldig enkelt her for en tid siden men jeg finner den ikke igjen

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha det virkelig enkelt, og virkelig bra. Lag deg egne varianter av suray shadow.

Kjøp:

Svart hår

Klar plast

svarthackel (bruk det du har, eller helst hønesadel)

Lag varianter med tuber på 0,5 - 1,0 - 2,0 - 3,0 cm.

Sett på sort vinge. Noen varianter med glissen og lang. Noen med mer fyldig.

(vil du pynte mere på, kan du legge inn et par påfuglherl i vingen - noe fisken sansynligvis driter i)

Avslutt med et partre runder med fronthackel.

Vips så har du fiskefangere både dag og natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan det sansynligvis selvfølgelig gjøres.

Det er bare det at denne flua er så utrolig effektiv, da med plastslangen og den lille praktiske treblekroken bak.

Det er ikke vanskeligere å binde på tube enn på krok. I mange tilfeller er det faktisk mye lettere. Spesielt ved innbinding av vinger osv.

Det eneste du trenger er ei enkel nål for å sette fast tuben på.

Når du sier enkelt her, tenker jeg også enkelt i pris. Denne tubenåla koster ikke mer enn en krokpakke med laksekroker vil jeg tro. Derfor kommer du best ut slik også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, liker at sannheten om fluer til laks blir avdekket. Alle disse moderne tubene med 865 materialer. Bare tull.

Laksen må se flua, og svart er alltid en kontrast farge.

Jeg vil også glatt anbefale en tube.

Noe sånn

tubens lengde ville jeg hatt på et par cm. og vingelengde etter smak. Krok...kamazan treble 10 eller 12.

Et lite triks som jeg tror på. Legg inn litt perlemor flash i vingen ;) Så slipper du å lage kropp. Litt lurt å litt glans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare et lite spørsmål om tuber og kroker

er det lengde eller tykkelse/begge deler som bestemmer krokstørrelse eller er det mengden/lengden på materialene som bestemmer?

Egentlig er det størrelsen på flua som bestemmer krokstørrelse. Men de fleste bruker for stor krok.

Hold deg til 10 eller 12 du uansett størrelse: Jeg bruker 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare et lite spørsmål om tuber og kroker

er det lengde eller tykkelse/begge deler som bestemmer krokstørrelse eller er det mengden/lengden på materialene som bestemmer?

Egentlig er det størrelsen på flua som bestemmer krokstørrelse. Men de fleste bruker for stor krok.

Hold deg til 10 eller 12 du uansett størrelse: Jeg bruker 12

ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som jeg sa tidligere 10 eller 12. Størrelse på tube har lite å si, krokingsprinsippet er det samme uansett. Eneste jeg vil legge til er at, har du veldig mye hår samt lenge vil jeg ha litt lengre tubekropp. Eventuellt kan du ha litt perlemor på tuben.

Det er ikke rare greiene som skal til for å lure laksen!

Min erfaring er at små trebler er genialt, de sitter ofte lang bak i gjellene(ikke bra om du fisker c&r) og brekkstangeffekten er liten.

Forøvrig er det ikke dumt å bruke BOTTLETUBER! ;)(hvis du vil ha mange fisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp "pakket ned" juletreet - og klippet av noe rødt glitter, som jeg surret rundt kroken, og la en svart hårdust på.

Trenger jo ikke bindestikke engang  :)

Kan det bli enklere?

For noen år siden - glemte jeg flueboksen i campingvogna - og gadd ikke å gå opp etter den.

Tok fram kniven - og tok noen hår fra Schäfer`en - og surret med 0.30 mono.

Ettermiddagsøkten ga en laks på den - samt at jeg fikk noen fisker (både sø og laks) på den senere i sesongen.

Så det trenger ikke å være så komplisert  :D

Den fluen har jeg ennå - som et minne om hunden  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er iallefall mye enklere å starte med en tube  ;)

Når du skal eksprimentere med coneheads så kan du bruke begge 2.

Du kan bruke begge uten conehead også, hodene blir litt flottere og man kan "reise" vingen lettere for å få en skikkelig dråpeform. En skikkelig siluett er bra.

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...