Gå til innhold

Lek med vagwing - funker dette?


Eirik Rusten

Anbefalte innlegg

Hoi

Snille Staffan sendte meg Vagwing-materiale. Jeg har prøvd meg på et par vårfluer med dette som vinge, og det ser forsåvidt greit ut. Men kan det brukes som vinge på døgnflue, tenkte jeg. Jeg har tidligere kjøpt fluer med lignende vinger, uten å egentlig noengang ha brukt dem. Vil dette funke? Vil det være for tungt, vil det tvinne fortommen, er det generelt bare tull?

Ikke se så nøye på annet enn vingen, jeg knakk kroken og surra bare noe hackel på fort som fankern og avsluttet ikke noe bra :)

Eirik

[attachimg=1]

post-2735-13949874064949_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg blir bare et eksperiment Mr. Hunk :)

Men det er noe som er lurt å komme gjennom. Før internett brukte jeg ti år på å erfare teori du bruker en vinter på.... Slik er det!

Når det er sagt, i frykt for å virke tåpelig. jeg har lyst til å si deg at du på rekordtid har blitt en utrolig dyktig teknisk fluebinder. Slik jeg ser det må du ha et kjempetalent. Det blir spennende å følge med deg videre. En ting er hvor dyktig man er til å knyte sammen fluer. En annen ting er hvor mye rutine man har. En svært rutinert fluebinder vil nok kansje lage mere effektive fluer enn du nå. Men det snur etter en fiskesesong tipper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg blir bare et eksperiment Mr. Hunk :)

Men det er noe som er lurt å komme gjennom. Før internett brukte jeg ti år på å erfare teori du bruker en vinter på.... Slik er det!

Når det er sagt, i frykt for å virke tåpelig. jeg har lyst til å si deg at du på rekordtid har blitt en utrolig dyktig teknisk fluebinder. Slik jeg ser det må du ha et kjempetalent. Det blir spennende å følge med deg videre. En ting er hvor dyktig man er til å knyte sammen fluer. En annen ting er hvor mye rutine man har. En svært rutinert fluebinder vil nok kansje lage mere effektive fluer enn du nå. Men det snur etter en fiskesesong tipper jeg.

Takk for fine ord. Noe av "problemet" mitt, er at jeg også er nybegynner med selve fluefisket. Jeg har ingen erfaring med fluer, farger, fluetyper etc - hva som funker rett og slett. Kompisen min (Thomas, som også er nybegynner) og jeg har snakket om dette. Det hjelper liksom ikke at vi klarer å lage noen kjempefine fluer, dersom fluene aldri vil lure en ørret. Og nettet er i så måte uvurderlig. Her kan jeg søke gjennom tråder, og lære om hva folk tar fisk på og hva som funker i hvilke situasjoner osv.

Erfaring med alt slikt vil jo også komme etterhvert som man får testet ting ut ute i skauen. Må bare bli flinkere å finne fiskeplasser og karre seg opp og ut. Sist sesong var vi kjempedårlig på å komme oss på fisketur. Det skal rettes denne sesongen, ut skal jeg uavhengig av vær og vind og sport på tv :)

Håper jeg treffer noen fra forumet på tur, er jo kjempeerfaring å bare sjabbe med erfarne folk ute i felten :)

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig den kommer til å tippe. og mulig den oppfører seg som et helikopter i lufta, test å se hva  som skjer.

Jeg har vært inne på tanken selv faktisk å bruke det samme materialet som vinge på døgnfluer, men mulig Staffan har rett, og mye mulig Staffan har testet det selv  :)

Pent bundet flue forresten fikk plutselig flashback her, tenkte på Lennart Bergqvist og brente vinger når jeg så flua :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...