Gå til innhold

Kan mitt utstyr fortsatt brukes?


rioi

Anbefalte innlegg

Fikk flueutstyr til konfirmasjonen min. Er vel fort 7-8 år siden nå.

Har nok ikke brukt utstyret på 3-4 år nå så lurer litt på hvordan dette har holdt seg.

Utstyret består av ei guideline pro cast xp snøreklasse 5-6. Snella er den som var med i pakka.

Snøret var helt nytt da jeg la bort utstyret. Etter mitt syn var det også ganske dyrt (600kr)

Lurer også på om mine neoprene vadere fortsatt holder tett, eller om det bare er å sende dem til resirkulering. Disse var vel av den billige typen  (ca1500-2000kr) med fastmontert støvel. Kanskje det er mulig å smøre disse inn med ettellerannet

Er dette utstyret ubrukelig etter så lang tid eller har det holdt seg? Får jo ikke testa før til sommeren uansett men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med deg stanga ut å prøv den  :D

Er snøret like helt som det var når det var nytt så er det bare å prøve. Kan helt sikkert være lurt å smøre det først.

Det settet der holder i milevis, jeg har selv fisket en del med et slikt.

Fyll vaderne med vann og se om de lekker. . enkelt og greit  :)

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk snøret holder enda bare du følger rådene som tidligere nevn i tråden: Smør og strekk det.  ;)

Vaderne, stang og snelle vil fungere helt fint! Sveisede støvler kan krakilere/gå opp i skjøtene med årene (men det finner du ikke ut før du tar dem i bruk og går noen meter med dem før du vader), men med aquasure eller andre silikonprodukter så får du tette sprekkene og forlenget levetiden dersom det er vesentlig for at du skal få kommet i gang med fluefiske (gitt at de går lekk). For min del ville jeg investert i et nytt snøre og lettvekstvadere (som andre nevner) dersom de ikke fungerer/krakilerer, men som svar på spørsmålet ditt så fungerer nok alt som det skal inntil videre, dog med litt omsorg og pleie  ;D Men det er bare en fasit: Prøv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Litt snøreglider og en ny fortom så er det bare å reise på fisketur. Neoprene i kaldt vann går lettvektsvadere en høy gang.. Men ikke i varmt vær/vann :) Ta en testtur med vaderne først....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioi! Konge respons på dette forumet!

Blir vel så jeg henger opp snøret til strekk på loven noen dager å ser hvordan det blir.

Har lyst til å ikke bli helt utstyrsnarkoman, siden jeg har mer enn nok andre hobbyer som krever masse penger. Derfor blir det nok å bruke det jeg har så lenge som mulig. Vaderne var jeg veldig fornøyd med når jeg brukte dem. Veldig gode og varme på litt kaldere dager.

Kommer tilbake med mer her når jeg har fått sjekka opp litt hvordan det ligger ann^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke heng snøret i strekk :o Dra det ut på bakken og strekk det mellom hendene 1 meter av gangen. Dette kan du gjøre mens du smører snøret. Snøret blir bra mens du "koser med det" og lar tankene dra på fisketur. ;) Husk å polere snøret med en tørr klut før du fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Blir litt bambi på glattisen da ja ;D

Kan være smart å vaske lina først med zalo og lunka vann for å fjerne gammelt smuss og dritt, skader ikke ihvertfall. Men bruk zalo, IKKE grønnsåpe eller lignende. Etter du har smørt lina, gå over med en tørr klut/papir som ikke lodder og tørk av det værste sølet. Da er det bare å sette på fortom og flue, så er du klar til det meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være smart å vaske lina først med zalo og lunka vann for å fjerne gammelt smuss og dritt, skader ikke ihvertfall. Men bruk zalo, IKKE grønnsåpe eller lignende. Etter du har smørt lina, gå over med en tørr klut/papir som ikke lodder og tørk av det værste sølet. Da er det bare å sette på fortom og flue, så er du klar til det meste :)

Som sagt i innlegget før meg. Vær obs på det med rester fra grønnsåpe, eller enda værre salmiakk. Ødela et snøre da jeg ikke hadde skylt bøtta godt nok før den ble vasket i zalo vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...