Gå til innhold

En gammel Hardy stang. The "HOUGHTON"


Anbefalte innlegg

Et lite innspill i prisspørsmålet, det tekniske kan Wolfram langt bedre enn meg. Du kan nå om dagen gå inn på Angling-auctions og sjekke hva som er lagt ut der. Det kommer en auksjon i slutten av mars, og du kan der få et rimelig innblikk i hva slike ting ligger på i pris.

Jeg kjøpte for noen år siden en såkalt "pattern-rod" fra Hardy, som er en stang som ble satt til side og brukt som en slags fasit. Stangen var helt ubrukt, og kostet meg snaut tre tusen på auksjon i England. Når jeg så fikk den viste den seg å ha endel krakkeleringer i lakken, og var ikke brukelig til noe. Etter lang tids vurdering, så bestemte jeg meg for å renovere den, og sendte den derfor over til Hardy som tok den fra hverandre og bygget den opp på nytt igjen. Ble utrolig flott, og så kan man jo spørre seg om jeg har ødelagt en raritet, eller bare tatt "mer" vare på den... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite innspill i prisspørsmålet, det tekniske kan Wolfram langt bedre enn meg. Du kan nå om dagen gå inn på Angling-auctions og sjekke hva som er lagt ut der. Det kommer en auksjon i slutten av mars, og du kan der få et rimelig innblikk i hva slike ting ligger på i pris.

Jeg kjøpte for noen år siden en såkalt "pattern-rod" fra Hardy, som er en stang som ble satt til side og brukt som en slags fasit. Stangen var helt ubrukt, og kostet meg snaut tre tusen på auksjon i England. Når jeg så fikk den viste den seg å ha endel krakkeleringer i lakken, og var ikke brukelig til noe. Etter lang tids vurdering, så bestemte jeg meg for å renovere den, og sendte den derfor over til Hardy som tok den fra hverandre og bygget den opp på nytt igjen. Ble utrolig flott, og så kan man jo spørre seg om jeg har ødelagt en raritet, eller bare tatt "mer" vare på den... :-)

Ja hvis jeg skal spørre meg da så ville jeg antagelig svart noe slikt som at man restaurerer jo gamle hus, kjøretøyer ja til og med malerier osv. Så det ville vel forundre meg om verdien blir redusert av slikt...forutsatt at det blir gjort av anerkjente og kvalifiserte folk selvsagt, men igjen er vel mer et spørsmål til Schott og Steimler dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den tid bruktes linolie-baserte lakker med forskjellige harpikser i. Synthetisk lakk fantes ikke. Linolie oksiderer med tid og stunder og blir sprö og mörk ("mörk honning"). I tillegg kommer kanskje litt vanlig stöv og smuss fra haandtering som har satt seg fast paa lakken. Lakken paa denne stang ser helt "normalt" ut, etter 100 aar. Om lineklasse er det ikke oppgitt noe noensteds (gamle kataloger). Det heter om action: "Medium, a strong rod for dry fly", og "... a perfect dry fly rod, it is most useful for loch and sea-trout fishing". Vel, tiden har gaatt videre….En 9'6" stang paa 7 3/4 oz = 198 gram er nok i tyngste lag for de fleste i dag.

Limen i den tid var gjerne vannbasert hudlim, som er svärt omfintelig for-nettopp-vann/fuktighet. Derfor er stenger fra den perioden som oftest forsynt med "close intermediates", altsaa "stöttesurringer" hver kvart tomme eller saann langs etter hele stangen, som en slags forsikkring at de 6 delene (splits) holdtes i hop selv om limen ble myk. Som oftest er limen paa slike stenger uttörket til en hvit pulver, naar de ble ikke brukt og bare lagret innendörs paa varme og törre steder i flere aartier. För en eventuelt bruk bör limfugene sjekkes, spesielt i topdelene, som fikk störst paakjenning og böyning. om de ser ut til aa väre delaminert, Men i sannheten ville jeg ikke bruke en slik stang for alvor. Noen forsiktige kast paa plenen taaler den sikkert.

Levetiden paa split-cane stenger kan väre höy, litt vedlikeholdelse eller renovasjon forutsatt. Jeg har tex eid og fisket flere HL Leonard laksestenger paa 15 fot, fra 1894 til 1914 og en 16 fotera fra 1934. Stenger var renovert da, med metalldeler pusset, ringer nysurret og stangen nylakkert. Men stenger fungerte, og fisk fikk jeg.

post-2606-13949874732617_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skal våge meg på et tips til deg, så ville jeg nok kanskje gått for noe som var litt nyere enn 100 år, massevis av stenger der ute som kanskje bare har halve alderen som er fine å fiske med. Kjøpte meg en Fosters of Ashbourne, klasse fire, tipper den er rundt femti år, utrolig aksjon og meget god å kaste med. Se bort fra ovennevnte om det er et poeng at stangen er 100 år... he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene og ikke mist en gryende drøm om fiske med gamle stenger..

du har sansynligvis ikke håndledd til fisking med disse stengene.

Trenger jo ikke stå å kaste i timevis. 200 gram klarer de fleste å løfte og bevege litt fram og tilbake. Skal jo ikke akkurat presse det en kan heller med slike stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 10'3" Houghton, Nr E 1672 fra 1925. Den veier 229 gram. Ströken, bortsett fra noen makkhul i korken. Har ikke fisket med den (henger som pynt paa veggen), men prövekastet flere ganger, ogsaa med venner. Viss en lar stangen finne sin egen rhythmus og ikke pröver aa forsere den, saa gaar det an aa haandtere den, i hvert fall en viss tid.... Folk har tross alt fisket med slike stenger i mange aartier uten aa dö av muskelsvikt eller utmatting. Salige Hugh Falkus omtaler den forövrig (som 10'6") i sin bok "Sea Trout Fishing", side 99 som en av "sine" stenger til sjöörretfiske, sammen med en 10'6" Bruce and Walker (carbon) og en 10'2" Sharpe's (bambus). Og han föyer til: "It went out of production many years ago. A pity."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...