Gå til innhold

Leptophlebia X-files


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Jeg tar opp denne gamle tråden, den er ny for meg :D

 

Har akkurat tatt tak i dette med døgnfluer. Var ute en tur i går og fikk et bra fiske på lett klekking av Leptophlebia. Etter å ha lest, sett bilder og studert medbrakt dun med forstørrelsesglass er jeg fortsatt ikke sikker på om det er Marginata eller Vespertina. Men, jeg fant enorme mengder nymfer under steinene ved bredden. Er det da en Marginate? Vespertina trives vel best blant grønne vekster?

Den holder på å bli spinner inne i glasset her nå. Kanskje jeg finner den brune flekken :D

 

Hvor lenge lever Leptophlebia? Når kan man forvente spinnerfall?

 

Blei mye dette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man skal huske på er at marginata er betydelig større enn vespertina. Og at vespertinaen i dun stadiet har grå vinger, mens marginata har brune med tydelige årer. I mine vann er også vespertinaen nesten sort mens marginata er nøttebrun.

 

Har fortsatt tilgode å se dem klekke samtidig, så klekketidspunkt er også en indikasjon på art.

 

Det finnes forøvrig svært gode nøkler til artsbestemmelse av døgnfluenymfer, men lupe er en fordel ved bruk av disse. Både marginata og vespertinanymfer finner du under steiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, jeg kommer til å mase mye fremover :D

 

OK, så begge arter trives under steiner.

 

Jeg fisket i Vegåvann. Et kjempestort vann i indre Austagder. Siden dette er det første spede forsøket jeg gjør for å virkelig studere insekter har jeg ikke noe å sammenlikne med. Jeg gikk ut fra at det var en Vespertina. Jeg studerte med lupe og syntes fortsatt Vespertina var sansynlig pga. at jeg synes den ikke var spesielt stor og at den var grå, ikke brun. Jeg er ikke sikker på hva som menes med TYDELIG mønster på vingene. Jeg ser det iallefall lett. Men så var det dette med at vi fant de under steinene?

 

Ser at den sliter med å komme løs fra dunskallet sitt, så det er ikke sikkert jeg får sjekket om det er noe brunt på spinnervingene.

 

Hvor lenge holder en slik klekking på?

 

Blir det et fiskbart spinnerfall med disse artene?

 

Da var vi i gang iallefall :D Takk igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Et bilde fra meg også :D

 

 

Marginataen klekker skjelden i store mengder, den begynner ofte å klekke ganske tideligt på dagen og den kan holde på lenge, ofte kommer det små drypp av lepto hele dagen.

 

Har aldrig opplevd spinnerfall av betydning men i spinner stadiet så er lepto m en av de vakreste døgnfluene vi har.

post-0-1394984655158_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...