Gå til innhold

Roger and me (NZ)


Tore M. Nilsen

Anbefalte innlegg

På søndag så var Roger Danielsen og jeg på tur i det som er helikopterverdenens svar på en 50cc Vespa. Nemlig et Robinson R22:

[attach=1]

Vi fløy fra Hamilton, via Taupo til en fjellkjede øst på Nordøya. Det var en utrolig artig tur i en så liten farkost. Man føler virkelig at man er i lufta når man sitter der med vinduet åpent og ser hver eneste detalj på bakken.

Vi fløy over tettvokst utskog innover fjellene:

[attach=2]

Og så noen fine små elver på veien inn. Denne VET jeg holder godt med fisk, da den forvaltes av en av NZ mest eksklusive lodger.

[attach=3]

Mer i neste post...

post-148-13949876109152_thumb.jpg

post-148-1394987610988_thumb.jpg

post-148-13949876110404_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og etter ca en halvtimes tur fra siste stopp åpenbarte målet seg:

[attach=1]

Og det så mer spennende ut desto nærmere vi kom:

[attach=2]

Dalen var utrolig vakker. Den minnet veldig om enkelte plasser jeg har besøkt på Sørøya. Sola skinte fra blå himmel, og selv om vinden var i ferd med å ligne en MacKenzie "Norwestern" (selv om den kom fra øst...) så var det en fantastisk dag i "The Outback".

Vannstanden var meget lav pga lite nedbør i sommer. Og som så ofte i slike elver var det langt å gå mellom hver fisk. Og når vi først fant dem så var de super "spooky". Her er Roger i jaktmodus:

[attach=3]

....

post-148-13949876111056_thumb.jpg

post-148-13949876111626_thumb.jpg

post-148-13949876112134_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden jeg er flink til å gi offergaver til alt som finnes av fiskerelaterte guder står lykken oss bi ved et par anledninger. Den første fisken tar en solid dresset tørrflue med et plask, og setter avgårde nedstrøms:

[attach=1]

Etter et par minutters kjøring så slapp den. Like greit, siden jeg begynte å bli litt sliten i armen...  :-\ :-X

Igjen fulgte mye gåing og lite fisk. Typisk for årstiden også. Spesielt på så lav vannstand. Elva forandret karakter hele tiden, og når vi kom til et ganske steinete parti med passe rask strøm bestemte vi oss for å fiske blindt med tørt. Jeg ble revet ut av min etterhvert noe apatiske tilstand ved at et stort fiskehode kom helt klar av vannet og slukte min tydeligvis godkjente immitasjon av en gresshoppe. Og endelig en fisk som hadde lest manus:

[attach=2]

[attach=3]

Etter dette strekket ble elva enda mindre og grunnere. Så vi bestemte oss for å sette nesa hjemover.

Dette var en av årets fineste turer så langt!

En stor takk til min personlige helikopterpilot, Roger for at han tok meg med!!

Gleder meg til neste gang!  ;)

post-148-13949876112887_thumb.jpg

post-148-13949876113534_thumb.jpg

post-148-13949876114055_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra, Tore . . .

Her sitter man og gleder seg vilt over å snart få vasse i snø til til elvekanten i håp om å se noen mygg-vak, mens andre boltrer seg i slike omgivelser  :(  ;D

Ja, enkelte eier ikke skam i livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...