Gå til innhold

Gjedda i Pasvikelva: når gyter den?


Foamdaddy

Anbefalte innlegg

Oh yes - men når sånn ca? Her på Østlandet er de to første ukene i mai gull. Og ørretsesongen på vidda starter mange steder omtrent en måned senere enn her på Østlandet. Håper det er tilsvarende med gjedda, for det ser ut til at begynnelsen av juni er mest aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette har jeg lurt lenge på...

Tror det må være i juni , kanskje.

Har vært i Pasvik og fått nygytt gjedde for lenge siden og dette må ha vært i første halvdel av juni.

Under vårfiske i mai på isen på fjellet har gjedda hatt bra med rogn men så ut til å ha et stykke igjen.

Hadde vært moro fått en bekreftelse fra noen som vet og ikke tror slik som meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

vanskelig å finne 10 kilo + tror jeg, var der mye på -80 tallet og var vel skuffa over at det var større fisker i snitt i Gogsjø utenfor Sandefjord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanskelig å finne 10 kilo + tror jeg, var der mye på -80 tallet og var vel skuffa over at det var større fisker i snitt i Gogsjø utenfor Sandefjord!

Fra Finnmark miljøstatus:

"Lagesilda har sin naturlige utbredelse på Østlandet, og finnes ikke naturlig i noe vassdrag i Nord-Norge. Nå har den i løpet av få år etablert seg som en ny fiskeart nedover i Pasvikelva i Sør-Varanger, etter at den første gang ble påvist i 1989. Den har innvandret fra Enaresjøen i Finland, hvor den etablerte seg etter utsetting og ved et uhell ved et klekkeri på 50-60-tallet".

Håper gjedda har fått et kraftig kosttilskudd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen tvil om at gjedda har fått mer mat etter at lagesilda har kommet oppi de traktene.

Men etter min mening så synes jeg dere oppi der kan fiske mer gjedde  ;D Det er noe jeg driver med iallfall

Nå kan det hende vi får et kvalifisert svar! Har sendt en mail til denne mannen med forespørsel om næringstilgangen til gjedda etter at lagesilda kom:

http://www0.nfh.uit.no/ansattevis.aspx?id=375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også førhørt meg , med en lokal.

Han var usikker men skulle sjekke.

Jeg har ikke alle år tenkt at santhans var tiden til å ta storgjedda på popper i Pasvikelva.

Ryktene sier at også ørreten liker denne lagesilda  ;)

Kult - gi gjerne en tilbakmelding til meg...

Jeg satser på første helga i juni, og så får vi se om det er rette tidspunktet i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...