Gå til innhold

God(e) ørretelv(r) i bergens området?


Anbefalte innlegg

Og første skikkelige møtet med elva ga mersmak. For noen nydelige strekker og stryk. Kanskje blir det en dagstur i uka og til helgen blir det telt/lavo, fulle bokser med fluer, nystrøkne vadere og tomt minnekort på kamera. Åhh, som vi gleder oss allerede  :D

Med nystrøkne vadere kan ikke fiske slå feil! Viktig at fruen ikke får med seg at andre stryker vaderene før tur, for da må jeg gjerne begynne med det sjølv :) Men igjen, det kan være grunnen til at det ikke har gått min vei i det siste?

Lærerikt å lese om statusrapportene og fine bilder :)

hilsen våryr og sveiseblind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skulle jeg til å begynne å ta kvelden,men,men........uforbederlig. ;D

Elven er delt opp i soner for at det skal være letter å orientere/orientere seg,du trenger ikke kjøpe flere kort! :)

Men ,vanligvis på denne tiden er det best i sone 1,fordi det bla.kommer oppvarmet overflatevann fra et tjern litt lenger opp.

Men i år,pga. den lave vannstanden,ser det ut som det er i gang over hele strekka.(som er 7 km.)

Selv vil jeg nok holde en liten knapp på sone 1 og Ospetjørn(tjernet)foreløpig,men har sett vak i alle soner så langt i år.

Det ligger båter i de to nederste sonene(1 og2)men tror nok de andre kommer ut til helga,ellers er det mulig å fiske fra land/vade mange steder,men med 5-6 grader i vannet er det ikke så lenge jeg holder ut om gangen,ihvertfall.

Vi ligger stort sett i telt(kan ha det veldig komfortabelt med lavvo,feltseng og pelletsovn 8) ),men det finnes et pensjonat på Flatekval (sone 1),tror det er der Daniel &co. har overnattet,mener prisen er 250,- i døgnet.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalen er 48 km lang,de nederste kilometerene (mellom Eikemo og Eidslandet)er "lakseførende"og har egne kort.

Ovenfor Lavik er elva ikke kultivert,og den delen som ligger ovenfor Storeglupen har eget kort som så vidt meg bekjent gjelder helt opp til Gullbrå(øverst i dalen).

Ingen kvote på kort,hvis det blir for mange fiskere,noe som ikke pleier å være et problem,får man drikke kaffe og prate,kanskje man får gode tips! ;)

Ser for meg at det går an å utvikle et skikkelig fluefiskemiljø,det er mye upløyd mark når det gjelder innsekter og fluer som virker. :)

Legger en kartbeskrivelse med litt info: http://kart.gulesider.no/m/pfH43

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut et par fra selve elva.

[attachimg=1]

Sone 1 mellom bruene,tatt i mai ifjor omtrent på den tiden fisken begynner å plassere seg i det lange graset.

[attachimg=2]

Veldig bra nymfe/tørrflue strekke,sone 1

[attachimg=3]

Utsnitt fra sone 3.

[attachimg=4]

"Hølen" Sone 4,her bor det minst 100 ørret over kiloen!

Dette er ikke noe vi tror,de haker seg engang imellom fast i garnet under uttynningsfiske,til nå har det gått bra med alle! :D

Willy

Utruleg fine bilder! :) Denne elva må testast ut 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut et par fra selve elva.

[attachimg=1]

Sone 1 mellom bruene,tatt i mai ifjor omtrent på den tiden fisken begynner å plassere seg i det lange graset.

[attachimg=2]

Veldig bra nymfe/tørrflue strekke,sone 1

[attachimg=3]

Utsnitt fra sone 3.

[attachimg=4]

"Hølen" Sone 4,her bor det minst 100 ørret over kiloen!

Dette er ikke noe vi tror,de haker seg engang imellom fast i garnet under uttynningsfiske,til nå har det gått bra med alle! :D

Willy

Utruleg fine bilder! :) Denne elva må testast ut 8)

Kult at du likte dem.

Husk at det er tidlig enda,og ikke fullt så grønt,høstvissent vårgress må vi nok leve med en liten stund enda,men det kommer,det kommer! ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe fint med kart oversikt.. Ble man litt klokere, den Årlige fiske tur blir til ekso med en fiskekompis fra molde. Hardangervissa i fjor med største på 2,6 kilo fra skjerjavatnet(bilde). Er det noe fluer jeg burde binde som er vanlig der av døgnfluer? Reiser dit i midten av juni så er vel bra med klekking der da. 

post-3003-13949878264205_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Noen som har oversikt over døgnflue aktivitet i ekso gjennom året? Marginata/vespertina - Baetis - Aurivilli. osv?

Skal en tur midten av juni så er vel hovedsaklig de 2 første som er aktuelle og vårfluer, mygg. Noen som vet og har noen hete tips om must fluer i ekso?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurivilli klekker ikke i Ekso, er visst Baetis Rhodani som regjerer. Burde være ok med Marginata og Vespertina på denne tiden.

Baetisen er sikkert i små mengder før det smeller om en uke og to. Er meldt regn på Torsdag og sol på Fredag, så det kan sikkert skje noe da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde baetisen sleit i Ekso jeg? Det kan sikkert noen andre, Willy f.eks, svare på. Tror de skulle iverksette tiltak for å tilrettelegge for baetisene i år eller neste år.. Står noe om det i Ekso-tråden på forumet her en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke noe om det klekker lite eller mye av Baetis, vet bare at de klekker der.

Skal sannsynligvis innom der i morgen for første gang etter de begynte å kultivere. Har i hvertfall blitt fortalt at Aurivilli er fraværende i vassdraget. Noe som er meget synd med tanke på storfisk på tørrflue! Sikkert størrst sjanse til å ta finere fisker på tørrt under vårfluefiske i junli/august! Er hvertfall en typisk vårflue elv! De som kultiverer burde kalket vassdraget og lesset på med sand og Danica nymfer! hehe.. da hadde det blitt morro! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet ikke. Siterte bare Willy fra http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=16082.30 jeg. Skal ikke skryte på meg å vite

så mye om de forskjellige artene, og hvor de trives :)

Han skriver iallefall:

"I tilegg kommer utynning med garn og el-apparat,og nå skal det planlegges kalking pga innsektfaunaen som er noe preget av surt-elskende arter(leptoer,mygg etc.)ikke for å fjerne disse men for at bla.rhodaniene skal klare seg bedre."

Han nevner bare rhodani da, er mulig andre baetidae-arter trives bedre i surt vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har oversikt over døgnflue aktivitet i ekso gjennom året? Marginata/vespertina - Baetis - Aurivilli. osv?

Skal en tur midten av juni så er vel hovedsaklig de 2 første som er aktuelle og vårfluer, mygg. Noen som vet og har noen hete tips om must fluer i ekso?

Bra med Lepto klekkinger der idag, både marginata og verspertina, også eindel spinnere som jokka seg oppogned, så det e berre til og springe og kjøpe fiske kort og begynne fiske :)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det litt mer spesifikt,men skal prøve å være kort.

Ph. ligger sånn jevnt på 6,2 noe som er litt i grenseland for baetis-artene(sorry for at jeg brukte rhodani som eksempel,men det den Bjarne drømmer om å få opp bestanden på  ;) )

Det klekker rhodani,men det er i slutten på vespertinaperioden,og siden mygg er veldig dominerende i nesten hele sesongen,ser det ut som fisken er preget på vespertina/mygg når rhodanien klekker og det kan være derfor fisken ikke alltid og ihvertfall ikke overalt reagerer spesielt på at den er til stede.Og det synes som en ganske stor andel "still-borns",men vet ikke om dette er fordi forholdene er vanskelig for rhodanien eller ikke.

I september,gjerne i skikkelig møkkavær klekker den lille,og den kan det være mye av,og fisken kommer ofte igang på disse,men det er intensive klekkinger,men da handler det igjen om å være tilstede,er ikke sikkert den klekker den helga vi er der! ;)

Akkurat nå er den som Jonny skriver,leptoartene som dominerer,og det kan være bra klekkinger av vespertina,også i strømpartier.Marginata'en blir tatt som dun eller spinner,gjerne utblåst på vannet av vindkast som kommer mens de henger over jordene.

Også den lille siphlonyrus klekker på denne tiden,og mygg lurer oss hele tiden. ;)

Vil tro at leptoartene kan prege fisket frem mot midten av juni,sammen med mygg. ;)

Så begynner så smått vårfluene å komme igang,men det virker som fisken tar larver og pupper under vann i store mengder,ikke alltid den reagerer som vi ville trodd,har opplevd grålagt(teppelagt/semsket) elv av en tidlig art,uten å se et vak!

Men når fisken først reagerer på vårfluer,varer dette ofte nesten sesongen ut,men husk at svenskene kaller den "nattslende" og det er jo ikke uten grunn,det kan bli endel sene kvelder.Og de varierer selvfølgelig i farge og størrelse,men har vært heldig med imitasjoner med irrgrønn og/eller rødbrune kropper.

Så midten av juni:Leptoer,begge arter,rhodani,tørre og grønne nymfer(klekkere/dykkende hunner),mygg og vårfluelarver(typisk tsjekkere ol.)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Willy skriver, så skifter dette fort. I går so gjekk den på leptoer nesten heile dagen og Wips så gjekk den øve til mygg, og då var det tørr mygg med buzzer som opphenger som var den mest efektive måten og fiske på :) Men alikavell veldigt morsomt ;)

JonnyS... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe fin oppdatering Willy. Ser frem til å prøve elven og er der jeg har drevet mitt fluefiske i 15 år så er det lite med døgnfluer, men da masse vårfluer av alle sorter og mygg. Så skal få laget noen baetis nymfer, klekkere og duns. Så takker for god info... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...