Gå til innhold

Vulgatatreff 12. - 13. Juni - 2010


Morten M

Anbefalte innlegg

Når Norges største døgnflue klekker kommer de store ørretene til syne for å ta tørt – I forbindelse med dette arrangerer vi årets sommer treff med flytering, den 12. og 13. juni.

Under klekningene av Norges største døgnflue i stille vann, er det mye enklere å få ørret enn ellers på tørrflue. På vårslippet fikk vi 26 ørreter fordelt på tørt og streamer, håper vi at vi kan få et enda mer vellykket sommer treff.  

Er tema nå:  

• Vulgata imitasjoner. ”Nymf, klekkere, duns og spinnere”.

• Men ta med også streamere (spesielt igler) og store vårfluer og vårfluepupper.

• Flyteline og saktesynkendeliner.

Hvem er flyteringtreffet for: Sosiale fluefiskere som ønsker noe litt uten om det vanlige – der dere kan fiske etter ørret med tørt og vått, prate om løst og fast – ikke minst få nye kontakter og muligheter for ny kunnskap.

Dere må ta med telt, mat og grill kull. Overnatting i telt. Vi har to camper: Camp 1. Den sosiale campen med mye fest og moro (her er det utedo), Camp 2. Den mer personlige campen som ligger litt mer usosialt til rett ved vannkanten (her er det ikke utedo) ca 200 meter i fra camp 1. Ønsker dere å komme på fredag er det ok, men for dere kan fisket begynne etter kl. 20 00.

Pris: vil bli rundt 500 kroner + fiskekort per person. For dere som var med på første treffet koster det 375 kroner + fiskekort (Dagskort 40, Årskort 200).

 

For dere som ønsker å bli med send meg en mail.

Påmeldingsfrist: mandag 04. Juni, påmelding etter 04. Juni. koster 200 kroner ekstra.

post-554-13949878822882_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historiske bilder i fra flyteringtreffene på Grindvoll

Hei folkens. Legger ut noen bilder i fra flyteringtreffene i fra 2007 til i dag.

Jeg ser en meget lovende fremgang :)

  • 2007 var flyteringtreffet på både Vassjø og Roko.
    Vi fikk kun 3 fisker i Vassjø (største fisk 1,1). Men Roko fikk vi mange opp til 1,7, men i dag ødelagt. 
    2008 var det kun i Vassjø. Mye små fisk ble det tatt under 500 gram (smått) største fisk over 2 kilo.
    2009 ble det tatt en del fisk i fra 300 gram opp til 1 kilo. Meget vaskelig fiske, største fisk 1,2.
    2010 26 fisker i fra rett under kiloen opp til 1,6.

Håper dette gir et innblikk i historien

post-554-13949878875092_thumb.jpg

post-554-13949878875574_thumb.jpg

post-554-13949878876183_thumb.jpg

post-554-13949878876692_thumb.jpg

post-554-13949878877301_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI ! Morten.

Takk for en hyggelig samtale ute på Vasssjø i dag !

Jeg landet en til rett etter du dro. Denne dro vekta til 1,4 kg, og svømmer lykkelig rundt der oppe ennå!

Litt av et paradis du har fått til !

Keep up the good work!!!

Håper å få blitt med på et av de 2 treffene som gjenstår !

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et hyggelig møte i dag.

Jeg vet ikke hvor stor den jeg fikk var men rundt 1,1 - 1,3. Men dette området har potensiale til å bli et meget bra område med mye fisk på 1, 2 og 3 kilo. Takket være hva vi jobber med nå. Men truslene henger over oss at alle vannene blir ødelagt av gjedde. Da vil muligens (som jeg mener) noen av Norges finesete fiskeområder for ørret i stille vann på lavland bli ødelagt or alltid. Områder som dette finnes det meget få av i hele Europa.

Men jo flere vi blir på flyteringtreffene jo større mulighet er det at vi får det kjent og vi kan få værnet det for fremtiden (evt. få fjærnet gjedda i de vannene (sjøene)) er i nå.

Det hadde jo vært kult det å ta ørreter på tørt på 3 og 4 kilo i fremtiden? I disse vannene kan det bli mulig :)

 

post-554-13949879001426_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men truslene henger over oss at alle vannene blir ødelagt av gjedde. Da vil muligens (som jeg mener) noen av Norges finesete fiskeområder for ørret i stille vann på lavland bli ødelagt or alltid.

Men jo flere vi blir på flyteringtreffene jo større mulighet er det at vi får det kjent og vi kan få værnet det for fremtiden (evt. få fjærnet gjedda i de vannene (sjøene)) er i nå.

Nå vet ikke jeg hva andre mener, og ikke er det mitt bord, men det skulle ikke forundre meg om det ville kommet dobbelt så mange om du feks halverte prisen for å delta ?

Da oppnår du isåfall både oppmerksomhet rundt vannet og gode inntekter  ;)

Det finnes jo endel bra ørretvann over hele østlandet, og mange ser kanskje ingen vits i å betale 5-600kr for å fiske et par dager i vassjø, om de har tilgang på gode vann hvor sesongkort koster 200kr ?

Fluefiskerne som deltar på disse treffene setter jo all fisk tilbake uansett, så det taes jo ikke ut noe fisk som må erstattes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et hyggelig møte i dag.

Jeg vet ikke hvor stor den jeg fikk var men rundt 1,1 - 1,3. Men dette området har potensiale til å bli et meget bra område med mye fisk på 1, 2 og 3 kilo. Takket være hva vi jobber med nå. Men truslene henger over oss at alle vannene blir ødelagt av gjedde. Da vil muligens (som jeg mener) noen av Norges finesete fiskeområder for ørret i stille vann på lavland bli ødelagt or alltid. Områder som dette finnes det meget få av i hele Europa.

Men jo flere vi blir på flyteringtreffene jo større mulighet er det at vi får det kjent og vi kan få værnet det for fremtiden (evt. få fjærnet gjedda i de vannene (sjøene)) er i nå.

Det hadde jo vært kult det å ta ørreter på tørt på 3 og 4 kilo i fremtiden? I disse vannene kan det bli mulig :)

 

Kansje ikke helt riktig tråd men siden du bringer det på banen i denne tråden så spør jeg. Hørte du hadde fått middler og tillatelse til å rotenonbehandle.

Var jaggu ikke småpenger du kunne disponere heller. Dette ser jeg frem til. Kan bli pionerarbeid for hva som kan gjøres rundt forbi dette.

Skal det være med noen forskere? Eller er det du som skal styre dette? Dette kan forhåpentligvis være en pressidens for mange områder.

Gleder meg til å se resultatene av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pengene er tapt!

Det var noen som ikke søkte ikke i tide, og middene er blitt brukt til andre prosjekt som er like viktig Så nå må vi betale alt selv! (grunneiere, fiskerere og frivillige) Derfor  er det et mye større tiltak å få dette til :) Og enda viktigere at folk stiller opp på disse treffene. Men som sakt det er jo frivillig og stille opp... Jeg tivinger jo ingen :) Og det er jo meget godt fiske mange andre steder. Men ikke i alkaliske vannsystem som her på Grindvoll.

Men Dere som ønsker mer info vil det komme en artikkel i Hadeland i-løpet av uken. Der all informasjon er lagt frem. Fra A til Å. Dere får lese litt mer der. Og det vil komme en Artikkel om dette på Ørretfisk.no. Men jeg venter på en rapport om rotenolbehandling, som kommer i fra USA før denne artikklen blir skrevet.

Men for dere som er i tvil om å komme eller ei, ta det skrittet over dørterskelen å kom.

Morten M 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at vi kan treffe Vulgata klekkningene :)

Ellers så kom det en artikkel i Hadeland nå om området i dag.

http://www.hadeland.net/Nyheter/lokale_nyheter/article5141740.ece

Samt jeg la ut en artikkel om emnet på nett!

OBS: Har Dyseleksi. men det er forstålig :)

http://ssw.no/forskning-utvikling/14-fou/53-europas-mest-unike-orretvann-blir-gjeddevann

Håper flere har tid til å komme den 12. og 13. Juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen lokale helter med stoor pængbok?  Høres ut som et unikt vannsystem som absolutt bør tas vare på.

Håper virkelig det er flere som ser potensialet i disse vannene. Slik at de blir ivaretatt som en ressurs for ørretfiske på stillevann her på østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folken:)

Avis artikkelen var bra :) har fått mye tilbakemelding på spørsmålet vi satte frem "Gjedde eller Ørret".

De som har satt fokuset på det er grunneiere og fiskere samt org. :)

Håper vi får noe ut av dette :) Kommer med oppfølging på dette utover sommeren. Kommer også til å filme en del i sommer i fra området !

Ellers så minner jeg på dato på flyteringtreffet. Sender en SMS til alle jeg har nr. til. Til dere som skal fiske andre steder i sommer Skitt Fiske og god tur. Håper dere tar en tur på Høst treffet :)

Morten M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror for å være helt ærlig at det hadde vært mye mere inntekter på fiskekort og mye mere interesse fra fluefiskere spesielt hvis grunneierne kunne få inn i hodet at de fleste av de med bellyboat slipper fisken ut igjen og ikke er en fare for fiskestammen. Det at kun noen få som kjenner grunneierne skal kunne bruke denne farkosten er helt på trynet spørr du meg. Enten alle eller ingen. Det som verre er er at grunneierne kan ro ut i båten sin å sette garn. Det vil man aldri kunne få gjort noe med, men for meg så blir det håpløst å prøve å redde vann som jeg ikke kan fiske i på en brukbar måte for at grunneierne skal få fisken sin, og som jeg kanskje har muligheten å fiske en eller to ganger i året på treff. Hvorfor går det ikke ann å bruke belly på Hadeland, når Aurskog Høland har åpnet for det?

For all del, vassdraget må reddes fra gjedda, men når bare noen få har nytte av det, vil det bli vanskelig å få med folk flest er jeg redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Børge.

Flytering (belly boat) er en kontroversiell farkost (def. som båt i loven). Jeg har opplevd at grunneiere har gått til sak mot andre pga. at de har tillatt flytering.

Men jeg har en visjon iht. dette på Grindvoll; det er at vi skal kun fiske 3 ganger i året med flytering, og at vi skal ha det som en tradisjon å komme opp hit for å begynne fiske i kanon vann. Dette fordi at det blir litt mer gøy å fiske når man kommer opp. Det du har når man kommer opp til et slikt vannsystem, er store forventninger. Det er derfor du drar til slike områder for å fiske. Dette skaper en mer "Eksklusiv holdning" Eller på en annen måt "Eierskap til område". Som fører til at man ønsker å gjøre noe og ta vare på det.

Ved at vi har kun disse treffene kan vi også yte kunnskap og interesse, slik at grunneiere andre

”fiskere” ikke fisker med garn mer eller at de begynner setter tilbake fisk! - Som er på vei til å skje.

Det er annen ting som er på vei til å skje, det er at fiskere (lokale) grunneier (lokale) begynner å bry seg pga. at vi har vår treff. Dette medfører at vi fluefiskere kan få et eksklusivt fiske i fremtiden som ikke er mer en 45 min i fra Oslo – tre ganger i året som er prioritert oss. 

Samt at de begynner å jobbe for å fjerne gjedda i de andre vannene.

Derfor arrangerer jeg disse treffene og jobber med dem.

Til slutt, det er en glede at fluefiskere stiller opp og jeg regner med at magen kommer til å ha sine rekorder i fra disse vannene i fremtiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da klekker Vulgataen :)

Melder: Klart vann, vannliljer, klekkende vulgataer og mye vakende fisk:)

For dere som skal være med:

Saktesynkende liner (helst glassline) - vulgatanymfer og igler ta med også noen vann nymfer

Flyteline- Vulgata klekkere og duns, mulig spent spinnere.

OBS: minimum 0,17 og anbefales fluorcarbon

Det ser ut til at det kan bli et kanonfiske.

For dere som kommer på fredag, kan dere sette ut flyteringen etter klokken 20 00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samt at de begynner å jobbe for å fjerne gjedda i de andre vannene.

Men er det i det hele tatt mulig å fjerne gjedda, hvis den først har etablert seg i et vann, annet enn ved evt å ta alt liv i vannet (rotenon) ?

Husker det ble iverksatt ihuga fiske med teiner/ruser og alt mulig for å ta ut gjedda fra einafjorden (jada, jeg vet einafjorden er stor), men tror knapt man merket noen nedgang i det hele tatt, så det prosjektet var dødfødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun rotenon som gjelder!

Alt annet er bortkastet :( Dette er slått fast i mange internationale forskingsartikkler. Det er også brukt rotenol  i vannsystemer større enn Eina Internasjonalt. Men det koster penger, mye penger og konsikvensene er langvarige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folken:)

Avis artikkelen var bra :) har fått mye tilbakemelding på spørsmålet vi satte frem "Gjedde eller Ørret".

De som har satt fokuset på det er grunneiere og fiskere samt org. :)

Håper vi får noe ut av dette :) Kommer med oppfølging på dette utover sommeren. Kommer også til å filme en del i sommer i fra området !

Ellers så minner jeg på dato på flyteringtreffet. Sender en SMS til alle jeg har nr. til. Til dere som skal fiske andre steder i sommer Skitt Fiske og god tur. Håper dere tar en tur på Høst treffet :)

Morten M

Hei Morten.

Var en runde rundt  på hadeland med stanga idag og kan bekrefte vulgatan uten tvil. Det artige var at jeg snakket med flere markfiskere som hadde lest artikkelen din i avisa og tok den meget positivt.

De fleste hadde rett og slett ingen anelse om ståa og var merkbart på hugget om at dette er noe som var positivt.

Fint at du belyser problemstillinga i avisen, vi står sterkere sammen, både markfiskere og fluedengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meget hyggelig at folk har lest det og er positive. Men det er en del arbeide som må gjøres i blant fiskere og grunneiere.

Det blir vel også en bedre aksept etter hvert om å begrense uttaket også regner jeg med i fremtiden. Samt at folk tar mer vare på vannene hvis vi greier å gjennomføre det vi ønsker!

Ellers så drar jeg opp til Vassjø i dag. For dere som skal opp så er jeg på Mob: 92887830. Tror at det kommer til å bli meget bra fiske i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kommer til å få et knall fiske i helgen!

Var på Vasssjø i går. Landet 4 fisk mellom 1,2 og 1,4 kg.

Alle tok rolig på vulgataklekker.

Alle 4 svømmer fortsatt lykkelig rundt

Gled dere, og for dere som er i tvil men har tid: REIS dit i helgen.

Imponert over timingen din Morten. Dette ble jo inner tier.

Ha det hyggelig i helgen, og jeg håper jeg kan være med på høst treffet!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...