Gå til innhold

Fluestang til sjøørret


Amund

Anbefalte innlegg

Hei, har tenkt til å kjøpe fluestang til sø...  Litt usikker enda på hva jeg skal ha, men tenkte kanskje å kjøpe xi2 eller xi3, men prisen på disse stengene gjorde meg litt mistenksom.... Vil gjerne høre deres anbefalinger om hva slags stenger jeg burde satse på til sjøørret i saltvann!!! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ok, er guideline lpxe rs en typisk bra stang?

Løp og prøv. Konge stang fordi: Den har feeling, den har nok "trykk" i bunndel spes i vind og den har et flott utseende ;)

Har egentlig ingenting negativt å si, bare en liten ring til å sette flua i ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takker for svar toggi...   ;D  Tror jeg satser på den.. Siden dere vet litt, vet dere også om sakte synkende line til saltvann som passer denne stangen..?

;)

Tja går du for en #7 så kan Airflo 40+ WF Flyt Extreme Distance Fast Intermediate #6 være det du søker. (Legg merke til at fast intermediate snøret fra Airflo MÅ kjøpes i en klasse under stangklassen. For rene synksnører fra samme merke så kjøper du samme klasse som stanga).

;)

Ønsker du en ren intermediate så har sikkert Toggi eller andre her inne noen gode forslag  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du sa ifra om den stanga!!!!  Den skal jeg ha!!  Men lurer på noe, hvis man har livsgaranti på en stang, kan man knekke stangen så mange ganger man vil uten å betale reperasjon eller åssen fungerer det???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Takk for at du sa ifra om den stanga!!!!  Den skal jeg ha!!  Men lurer på noe, hvis man har livsgaranti på en stang, kan man knekke stangen så mange ganger man vil uten å betale reperasjon eller åssen fungerer det???

Scott S4s ingen over ingen ved siden.

Når det gjelder garanti er Scott en av de bedre.

Du kan hoppe på stanga om du vil. De fikser for 2-300 kroner frakt.

Jeg har måttet benytte meg av Scott sin garanti flere ganger, og det er ingen problem.

Også er det Scott da  8)

Alle anerkjente liner passer stanga.

spørsmålet tilbake er:

hva ønsker du at lina skal gjøre ?

Kort klump for korte kast ?

Lang klump for lange kast ?

Er du god til å kaste ? Hvis ikke, gå for en kortklumpet line med relativt høy vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

Takk for at du sa ifra om den stanga!!!!  Den skal jeg ha!!  Men lurer på noe, hvis man har livsgaranti på en stang, kan man knekke stangen så mange ganger man vil uten å betale reperasjon eller åssen fungerer det???

skulle bare mangle :D. der har du stang resten av livet. hadde kjøpt den selv, hvis det ikke hadde vært for att jeg har to scott stenger til sjøørret fra før ;D.

kos deg med ny stang

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

jeg har også benyttet meg av garantien nå nylig, betalte 374 kr i frakt for å få laget en ny mittdel. tok ett par måneder fra meg til scott(via jarle og bjørnar-via tundra) til meg igjen.

gå for denne stangen, du vil ikke angre ;D.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sage Xi2 og 3 er jo bra stenger. Men jeg ville ha startet med hvilke fluer jeg skal kaste, og ut fra det tenkt snøreklasse, slik også Heptageniahoffmann skriver.

For mitt bruk til SØ er tyngste snøre nå #6. Det håndterer Jiggy og relativt store fluer bundet i kunstfiber. For meg blir Xi2 for #6 (laveste klasse) for stiv til et #6 snøre. Skal du gå med synk snører og kaste større fluer er tyngre liner en fordel.

Desverre lages det få stenger rigget for saltvannsbruk for #4 og 5 snører, og mange av saltvannstengene er så stive at jeg foretrekker en snøreklasse høyere enn anbefalt fra produsent.

Prisen på Sage er jo ellers svært konkuransdyktig i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

Her kan man lese om garantien på Guideline

http://www.guideline.no/no/GARANTI/

350,- dersom du hopper på den, og ny stangdel garanteres innen en uke  ;) (det er å foretrekke fremfor å vente i 2 måneder på noe fra statene)

derav 2 stenger til sjøørret ;D. neida, det tar litt tid i de mest hektiske periodene. etter som bjørnar nevnte, så var det nede i 3 uker en periode. det er jo akseptabelt.

som den scott mannen jeg er, ville jeg heller gått for en scott s4s en ei guideline til omtrent samme prisen. det er vel ikke uforbeholden livstidsgaranti på guideline stanga heller.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

350,- dersom du hopper på den, og ny stangdel garanteres innen en uke  ;) (det er å foretrekke fremfor å vente i 2 måneder på noe fra statene)

[/quote  

sage sine stenger blir ikke sent direkte til statene, men til tyskland. det tar ikke fult så lang tid. men knekker du stanga på slutten av året kan det henne de ikke har delen(e) du trenger, og da blir den sendt til statene, og det tar tid...

så hvis du skal hoppe på stanga, gjør det på starten av sesongen. :D :D  

MEn det er smart å ha to stenger, hvis uhelle skulle hvere ute ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

350,- dersom du hopper på den, og ny stangdel garanteres innen en uke  ;) (det er å foretrekke fremfor å vente i 2 måneder på noe fra statene)

[/quote  

sage sine stenger blir ikke sent direkte til statene, men til tyskland. det tar ikke fult så lang tid. men knekker du stanga på slutten av året kan det henne de ikke har delen(e) du trenger, og da blir den sendt til statene, og det tar tid...

så hvis du skal hoppe på stanga, gjør det på starten av sesongen. :D :D  

MEn det er smart å ha to stenger, hvis uhelle skulle hvere ute ;)

Derfor sender jeg alltid stengene direkte til statene. Tar 3-4 uker...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, jeg er medlem av "Team Sage" i NZ, bare saa det er klart. Men siden ingen andre sier det saa gjoer jeg det: Nordisk har visstnok en Xi2 690 igjen. Det er den gamle modellen, og selges paa tilbud.

Videre, Sage har stenger fra 2500 og oppover. Det MAA ikke koste 5-6 tusen hvis du vil ha en sage  ;). Ring Nordisk og hoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt riktig tmags.

En sage trenger ikke koste så altformye.

sage vantage 790/690.

sage fli 790/690.

sage flight 790/690

sage launch 790/690

Ingen av disse stengene er spesielt dyre, prisen ligger vel rund 3000kr. Eller hvis du har litt mer gryn i lommeoka kan du gå for en vt2  8)  prisen på vt2 ligger vel på på en 4000-4500kr.

men sage xi2 har jo blitt erstattet av xi3 så du kan nok få xi2 får en billig penge mange steder, blant annet på nordisk.

lykke til med stangkjøp  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet inte om CTS-stenger finns i Norge men här i Sverige finns de och det är knallgode stenger :-*

Har köpt mig en 9,6` #6 och en 9´#5

affinityx_9_8_500.jpg

http://flyfishingmasters.se.server363-han.de-nserver.de/index.php?sid=337f59bdd54cdc1674e9aed1d6bb193c&cl=details&anid=a364958d2067ae154.45233539&cnid=a364958d1a6ad5f43.90669150

Har även ett Sage xi2 790 för dagar med mycket vind men det används sällan...  CTS är mer morsomt att fiska med. xi2 är väldigt stivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...