Gå til innhold

Billesverming!


Pål H

Anbefalte innlegg

I går 12\5 opplevde jeg et kanonfiske på et vann 400moh. Fisken vaket tilsynelatende steady langs land. Brutale vak fra relativt pen fiske satte nervene i høyspenn. :smt073

 

Jeg plukket meg ut en fiske som jeg virkelig hadde trua på at kunne være STOR. Fisken vaket 5m utenfor meg jevnt og trutt, lett match altså :? :!:

 

Men fisken vraket flua mi (danseflue imitasjon) gang på gang. Det var først før jeg fikk øye på de sorte klumpene at jeg kjønte hva som hente. Det var en hel masse små grønne biller som hadde havnet på vannet. Fisken gikk å beitet selektivt på disse helt inntil land.

 

I mangel på billeimitasjoner fortsatte jeg å fiske med "hawtorn" flua og klarte tilslutt å lure en pen en. Fisken ble sløyet og ut av magen som var veldig stor, tøyt det ut en kaskade av biller!

 

Hypotesen stemte og jeg en erfaring rikere. Første gang jeg har opplevd noe sånt.. Andre med tilsvarende erfaringer? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Ganske moro med slike tilfeller av landinsekter, faktisk artigere enn standard lepto klekninger eller hauger av vårfluer.

 

Selv har jeg aldri opplevd slikt annet enn den varme årstiden, og da gjerne mot morgenkvisten. Min teori er da at morgentåka som legger jeg forholdsvis tykk over vannet gjør at billene som er ute å flyr blir så våte at de faller ned eller at de enkelt og greit mister totalt mangel på retningsans.

 

Er ett par vann her oppe jeg opplever dette hver sommer, og får man fisken spyr den biller. Ser ut som en liten eske med mokkabønner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer! Ca. krokstørrelse 18, Grønne oppå og svart under. :)

 

Det var enorme mengder som havnet på vannet og jeg har ikke sett så brutale vak utenom flyvemaur svermingene. Virket som om disse billene lokket til seg større fisk helt inn mot land. Noen av vaken var så kraftige at jeg fikk følelsen av at det var virkelig stor fisk som vaket! :D

 

Utrolig Kult :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...