Gå til innhold

Sverming


Gytebekk

Anbefalte innlegg

De små svarte fluene er ikke ute etter en lekevenn. De leter etter mat. Det er vel disse som kalles dansefluer og er en bibioart. Bibioer er som kjent kjøttetere og spiser andre inskter feks. de som klekker i elver og vann. Ser ofte disse ta døgnfluer som strever med å komme ut av nymfeskallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigve har helt rett. Er helt sykt å se hvordan de kaster seg over en stakkars døgnflue på veg ut av skallet og eter den levende. Problemet med disse rent fiskemessig, er nettopp det at de svermer og ikke lander på vannet. Bidrar ofte mindre til fisket i forhold til andre bibioarter. De hører til tovinge (diptera) familien, men vokser opp på land og ikke i elver og vann. Man kan allikevel se fisk hoppe ut av vannet og ta dem av og til samt ta dem når de sitter i klynger på filmen mens de eter en stakkar. En palmer mygg kan da gjøre susen.

Utdrag:

"Hårmygg (Bibionidae) er en gruppe (familie) av myggene (Nematocera), som sammen med fluene, utgjør tovingene (Diptera). De er fra 4 mm. til ca. 15 mm. De fleste er under 10 mm. Det er 17 arter i Norge. I verden er det ca. 700 nålevende arter. Hårmygg er ufarlige og stikker ikke, slik som stikkemygg, eller biter som knott. Noen ganger kan hårmygg opptre i store mengder.."

"Parring skjer ofte ved at det dannes svermer. Hannen og hunnen finner hverandre under flukten, de kobler seg sammen bakropp mot bakkropp. Selve parringen skjer i vegetasjonen og kan ta fra noen minutter til flere timer.

Eggene graves ned eller stikkes ned i fuktig jord, kompost eller gjødsel. De legges i grupper på opptil 4000 egg. Larvene lever i jorden av råtnende plantemateriale, røtter og annet. De kan i noen tilfeller gjøre skade i jordbruket, men de er mer til nytte, da de fremmer dannelksen av humus ved at de tygger opp det døde plantematierialet slik at mikroorganismer får en større overflate å arbeide på. Larvene lever i klynger som ofte omfatter flere hundre larver. Noen arter i fjellet bruker to eller flere år på larveutviklingen. Som hos alle tovinger gjennomgår de en fullstendig forvandling med et puppestadium.

Larvene bruker vanligvis minst ett år på larveutviklingen. I alle fall noen arter er aktive som larver også om vinteren. Når vårsolen varmer, forpupper de seg i et lite kammer like under jordoverflaten. Mange arter klekker på våren og forsommeren, ofte i store mengder, mens andre arter er aktive som voksne om høsten."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Er det ikke fjærmygg han snakker om? ???

Var sykt mye bibiofluer i Rena når jeg var der sist, var opp til 4-5 stk på enkelte døgnisser. Ifølge Staffan så legger de egg i døgnflua, mens jeg trodde som Sigve at de spiste offeret. Ble omtalt som Raped Mayfly på Kvarven etterhvert, var enkelte som prøvde å binde en slik også ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bibiofluer jeg har sett i hopetall, ja. Takk for gode svar. Jeg har forsøkt med små svarte maur uten hell, men har lykkes å lokke opp ørreten med svarte palmermygg, krokstørrelse 18. Jeg har for øvrig vært på et utested i Øvre Årdal og opplevd svermingen der også, he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tbe79

Parring skjer ofte ved at det dannes svermer,rikig som  fishking1  skriver. Hat utrolig godt fiske når det her skjer. Fisken blir faktisk helt vill på di stedene jeg fisker på fjellet. Hadde knall fiske for en uke siden på akkuart sånne sverminger. Helt klart høy tid for akkuart det her nå på fjellet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den med røde ben er vel bibio poame eller noe slik i den duren. Normalt er dette fluer som svermer i august på skikkelig varme dager. Har hatt noen flotte turer på fjellet da.

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=9333.0

Sigve

Ja, det er Bibio pomonae, Sigve.

EDIT: Som den flua nest øverst til venstre i skuffen her  :) Mobil-bilde fra den lokale G-sportbutikken  ;D Mange fine fluer her gitt  :D

[attachimg=1]

post-3159-13949880114758_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...