Gå til innhold

Fluetips, etc, SØ/smålakselv i Nord...


Anbefalte innlegg

Skal en tur oppover med en ganske så lokalkjent kar. "Problemet" er at denne bruker haspelen mest.

Og jeg er relativt grønn angående fluefiske etter SØ/Laks i elv.

Dette er et område med passe små elver. Sånn i høyde med Steigen, eller litt oppover, egentlig. Men etter bildene jeg har sett, virker det som det er strekker med ganske god vannføring også.

Stenger/snører:

Jeg planlegger å ha med meg minst en 7er, en 8er(Enhånds), og selvfølgelig noen stenger til brunaura(Akkurat her føler jeg at jeg har passe kontroll).

Men, det jeg har av snører i de tyngre klassene begrenser seg til: Et intermediate. Hvor bare fremste delen synker. Og klumpesett med synk i tre grader+flyt.

Greit nok?

Fluer:

Her er jeg stort sett ute og kjører. Det eneste jeg vet er at jeg skal binde opp noen som kan ligne Telemarkskongen. Vel, jeg brukte fargene da jeg bandt opp noen i fjor, i ei lita lakseelv i nord. Og de funket.

Jeg skjønner jo at dette blir vanskelig å svare på.

Men hvis noen her kan gi meg noen grovtips, så er jeg takknemlig. Gjerne noen pointere ang. teknikk, etc også?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal oppover til Nord i en smålakselv selv til neste uke, hadde igår kveld "briefing" med en som kjenner elva godt, og han mente det eneste jeg trengte å binde var små tuber med Sunray-Shadows med noe brunt i.. var vist overlegent der hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tja,nå har ikke jeg fisket så langt nord,men jeg vil annta at det er omtrent det samme de tar der som på vestlandet.

Ta med deg noen zonkere.Det er fluer det er litt liv i og funker bra på kvelden.Str 10-14  er passe.

Bind opp noen små tuber/dobbelkrok str12-14 ala sunnray,5-6 cm lang vinge og legg gjerne noen angelhair/litebrite underst + noen strå med rød,blå eller grønn rev e.l. Ikke mange.

Tatt mye på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket noen døgn i ei elv i Troms for et par uker siden. Det ble tatt bra med sjøørret, og den tok på alt mulig.

I farta kommer jeg på nevnte Sunray Shadow og Telemarkskongen, men det ble også tatt SØ på en liten, svart Frances, på en liten streamer med brun vinge, epoxy og røde øyne, samt et par varianter av fortyngede nymfer, fisket dead drift. Min største var en 2-kilos som tok en sort gluebuzzer #18. Så her er det bare å prøve seg fram!

RuneW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Glitrendes! Her skal bindes litt.

Men, ehhh... Fiskes det på "laksemåte", altså denge ut, og rolig rykke litt med snøret "standby"?

Må jo spørre tåpelige spørsmål, da jeg bare har prøvd dette en gang før. Men da var det i ei elv med meget rolig drift.

Så da holdt det med flytesnøre og vanlig inntrekk, som i sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det godt drag i elven trenger du bare kaste skrått ut og la strømmen gjøre jobben. Mende litt oppstrøms eller nedstrøms for å få fluen til å gå saktere eller fortere avhengig av hvor rask strømmen er (er heller ingen fasitsvar på hvor fort fluen skal fiskes)

Ta med noen rifflinghitch tuber (en 2 cm lang tube med en liten vinge over og under og hull midt på) og noen bombere. Utrolig moro når laksen tar fluene i overflata. Store streaking caddis o.l. kan også gjøre nytten. Riffling hitch tuben har jeg best erfaring med å kaste relativt godt nedstrøms og trekke inn litt for å trekke fluen på skrått inn bak fisken. Da blir den ofte overrasket når den ser fluen og tar (ihvertfall noen ganger, dessverre litt for sjeldent egentlig :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og fisket i smålakselv i nordnorge forrige uke, og hadde bundet opp noen Sunray Shadows lignende tuber, fisket skrått oppstrøms og lot flua drive med strømmen før jeg trakkk inn i små rykk.. Brukte #5 stang og vanlig flytesnøre montert en sinktip fortom..

Min første laks ;D

34636_408307351885_519881885_4996269_1921526_n.jpg

Gled deg, er jævlig kult!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thunder and lightning krok 8-6,gjerne fisket dead drift"samt Jock Scott 8-6.March Brown selvfølgelig,Glødhack samt Dynamitt Streamer,Zulu redtag til skumring/natt.Har ofte hatt suksess med streamere fisket hurtig inn motstrøms(krever en litt urolig overflate).Dette er fra småelver i Nordland-sør,men funker garantert i Steigen-traktene også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...