Gå til innhold

Inpregnering av fluer


stemelli

Anbefalte innlegg

Sitter her med vinterens kolleksjon av tørrfluer og lurer på om det er noen som har erfaringer med inpregnering, metoder og hvilket stoff som blir benyttet, ev. spesielle teknikker ?

Bruker selv silikon, tar hele kolleksjonen , dypper i silikon og legger dem på en avis. Tørker i 2 dager før de blir lagret.

Lurer på hva dere gjør ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

det jeg bruker heter Top Ride trur jeg, er ett produkt fra Loon. Syns det fungerer meget bra, er jo 3 boksen jeg holder på med nå.

 

Ellers den grønne (husker ikke navn) meget bra også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Water Shed" fra Hareline Dubbin Inc. Tar noen dråper på dubbing/kroppen på flua rett efter att den er ferdig bundet. Ingen aning om dette er bra eller ikke. Ellers så er det riste box som brukes til det opperative fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers den grønne (husker ikke navn) meget bra også.

 

 

Den grønne er fra TIEMCO bruger den selv, men pas på ikke at få det på fingerne, det udtørre dem.

 

hilsen Knud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers den grønne (husker ikke navn) meget bra også.

 

 

Den grønne er fra TIEMCO bruger den selv' date=' men pas på ikke at få det på fingerne, det udtørre dem.

 

hilsen Knud.[/quote']

 

Takk. Hvor er det å få kjøpt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdigbundede tørrfluer får først en tur innom Loon Hydrostop, deretter kun vedlikeholdsristing i Loon TopRide, evt en dasj Loon Aqueel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulver er pulver det er døden å få på fingrene, fluelina blir skikkelig trå dersom tar i den uten å skylle fingrene. For de som bruker cdc kan jeg anbefale nye Dry Magic fra tiemco. Hvit tube som funker på alt. Har brukt den på ganske mange turer og forskjellige fluer i år. Den kladder ikke cdc og flyter meget godt. Men ikke klem full fingern og tro at det går bra, små mengder er stikkordet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruger også cdc-oli fra marc Petitjean, som jeg behandler mine fluer hjemmefra.

 

bl. a. til mine vægtbelastede mymfer. her er det Simo Luumme`s Sadge Pupa.

 

hilsen Knud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer lidt på fingrene, et meget tyndt lag, cdc fjer indeholder ikke noget olie efter de er farvet. så i stedet for de dyre cdc fjer kan man lige så godt bruge amerikansk vildkalkun der har samme fiber, og koster kun 20% af cdc.

 

Mine nymfer imprægner jeg for at der skal komme luftbobler på dem, disse luftbobler lyser som sølvspåner.

 

/Knud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen! -ser at "mengden" olje er avgjørende for at flua ikke blir like pjuskete som med den forrige olja jeg hadde (mener bestemt at jeg var sparsom...) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

CDC olja fra Hends er genial :)

Får vel skaffe meg en gel når jeg går tom for den jeg har nå, den fungerer nå også meget meget godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Nå må jeg få tillegge at jeg fant noen svakheter, glemte å skrive de ned i går :) Nå veit jeg ikke hvordan denne skal brukes, men testa meg litt frem. Flua flyter godt, men virka som det kom oljeringer på overflata.

 

OG jeg har ingen erfaring med slikt til cdc, jeg har brukt pulver noe som har fungert KANONBRA og folkes, jeg ser ingen grunn til å stresse for å få tak i olja om det er vanskelig om du har godt pulver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TMC Dryshake er tingen ja... Hvorfor klasse rundt med oljer og spray når dette fungerer så j**** bra? Før kom den bare i hvit, men nå finnes den også i "dun" farge. (Ble litt sånn TV-Shop preg på dette innlegget ser jeg...)

 

Har sett at det i år også har kommet en "TMC Dry Shake Primer" som skal påføres flua før den ristes i boksen. Noen som har prøvd. Reklamen sier at dette skal øke flyteevnen betraktelig!?!?!?!

 

Eneste minus med DryShake er vel at den gjør fluelina veldig treg når den berøres med "infiserte" fingre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...