Gå til innhold
  • 0

Kasting: Pisker bakken


MagnusSP

Spørsmål

Heisann!

Jeg er helt ny innen fluefiske og føler at det går ganske greit med kastingen. Eneste problemet er at jeg altfor ofte pisker nedi bakken/vannet med flua mi. Er dette en vanlig nybegynnerfeil? Og hva er i såfall årsaken? Bruker jeg for mye krefter, drar jeg den for tidlig/for sent forover og bakover e.l.??

Mvh,

Magnus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Tror det kommer av at du stopper stanga for seint...

Når du drar stanga bakover, ha en markant stopp ca. ved øret/skulder. Kan også være at du er for løs i håndleddet.

Samme gjelder i framslengen. Prøv å stoppe bevegelsen litt tidligere.

Mulig det er noen av ekspertene her inne som har noen gode forslag ;)

Vennlig hilsen

Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tror det kommer av at du stopper stanga for seint...

Når du drar stanga bakover, ha en markant stopp ca. ved øret/skulder. Kan også være at du er for løs i håndleddet.

Samme gjelder i framslengen. Prøv å stoppe bevegelsen litt tidligere.

Mulig det er noen av ekspertene her inne som har noen gode forslag ;)

Vennlig hilsen

Ørjan

enig her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Prøv det med lite line ute, så ser du forskjellen.

Stivt håndledd, markante stopp (som ett hammerslag), stopp klokka 1 bakover, stopp klokka 11 forover.

Markante stopp gjør at energien du har ladet i stangen ved å bevege den, driver snøret forover/bakover.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Heisann!

Jeg er helt ny innen fluefiske og føler at det går ganske greit med kastingen. Eneste problemet er at jeg altfor ofte pisker nedi bakken/vannet med flua mi. Er dette en vanlig nybegynnerfeil? Og hva er i såfall årsaken? Bruker jeg for mye krefter, drar jeg den for tidlig/for sent forover og bakover e.l.??

Mvh,

Magnus.

Du har nok for stor vinkel mellom stoppa :D Stopp tidligere fremover og bakover :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for tips, folkens. Dette skal prøves i morra.

Oddbjørn: Jau, dobbelttrekket går greit føler jeg. Snøret får no j*vlig fart, men allikevel går det ikke særlig lenger. Når jeg gjør den siste slengen og slepper snøret får det nemlig plutselig en bråbrems, og snøret detter ned på omtrent samme sted som det ville gjørt uten dobbelttrekket >:(

edit: Ok da. Lenger blir det, men ikke så mye..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det nest beste er om du klarer å få filme litt når du selv kaster, det aller beste er å kaste sammen med en dyktig instruktør.

Slår du ned både i framkast og bakkast? Eller er det kun framkastet? Dersom du skal prøve å legge en høy baksleng for å unngå busker og kratt så er det naturlig at framkastet vil komme nærmere vannflaten.

Hvis du setter stor fart i buktene dine og buktene ellers ser parallele og fine ut kan det være du rett og slett venter for lenge. Jeg slet selv lenge med denne feilen på tohånds konkurransekasting da jeg satte så mye fart i bakslengen at snøret rettet seg ut lenge før jeg var kommet i posisjon til framkastet. Straks snøret har rettet seg ut bak vil det starte å falle mot bakken, tyngdekraften kan vi dessverre ikke gjøre så mye med.

Dersom buktene ikke er parallele eller veldig vide bør du fokusere på dette først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Blir vel å ta i å si at buketene er paralelle nå etter en 9-10 timers kasting :P

Jeg skal prøve å huske på å også teste det å slippe litt tidligere i morgen. Blir spennende å se åssen det går nå med så mye tips.

Dersom du skal prøve å legge en høy baksleng for å unngå busker og kratt så er det naturlig at framkastet vil komme nærmere vannflaten.

Hehe. Jeg bruker ikke å "legge en høy baksleng nei", i og med at jeg har mer enn nok med å holde snøret i lufta/ikke piske pakken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Blir vel å ta i å si at buketene er paralelle nå etter en 9-10 timers kasting :P

Og det er ikke å forvente heller. Men tren med mindre snøre ute til buktene sitter. Man må begynne i riktig ende. Som noen andre sa her inne i en annen tråd, buktene er fasiten for kastene dine. Lager du fine bukter så kaster du også bra, så se på buktene og prøv å juster om det går galt. Det er lov å kikke litt over skuldra for å se når bakslengen har retta seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=16700.msg279225#msg279225  ;D

Uten bruk av dansepartner, bruk den andre metoden til Staffan. Knytt en liten løkke på snøret som du trer venstre pekefing inn i og kast som vanlig så kommer det ofte helt naturlig for mange.

Gjør som Oddbjørn. En gang brukte han metoden på en 18-foter med 80 grams line. Det fant han ut ble litt for kraftig. Vi fant igjen fingern hans oppe i toppringen  ;)

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=16700.msg279225#msg279225  ;D

Uten bruk av dansepartner, bruk den andre metoden til Staffan. Knytt en liten løkke på snøret som du trer venstre pekefing inn i og kast som vanlig så kommer det ofte helt naturlig for mange.

Gjør som Oddbjørn. En gang brukte han metoden på en 18-foter med 80 grams line. Det fant han ut ble litt for kraftig. Vi fant igjen fingern hans oppe i toppringen  ;)

Jan.

Jepp, dette anbefales ikke med casting stenger og 0,30 mono skyteline heller. Men til normale fiskestenger og wf snøre fungerer det overraskende bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Man skal slippe snøret i stoppen. Kan hende du slipper litt seint. Og sannsynligvis bruker du altfor mye kraft i den siste slengen.

jamfør ZZZZZZZZZZZZZZZZAAAAAAAAAAAAPP i både trekkene, og i stangføringen. Synkroniser!

Jeg sliter fortsatt noe med å få dreis på framkastet og strekk på nedlegget, også med realt dobbelttrekk. Det jeg har pønsket ut i kveld (utprøves i morra) er at det (for meg) kanskje er litt tidlig å slippe snøret i stoppøyeblikket. 

Resonnementet er: Dobbelttrekket spenner stanga ytterligere, for å tilføre snøret høyere hastighet. Dobbelttrekket avsluttes samtidig med stangstopp. Hvis jeg slipper snøret i stoppøyeblikket - bokstavelig talt - vil stanga rette seg ut uten å tilføre luftsnøret den høyere hastigheten. I stedet "bruker" stanga av løssnøret når den retter seg ut. Og snøret lander i verste fall i en haug mens resten av løssnøret ligger igjen foran føttene mine...

Hva mener herrene om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dette skjer så fort at så godt kan du ikke time uansett. Alle dyktige enhåndskastere slipper straks dobbeltrekket er fullført og det skal skje samtidig som du stopper stanga. Fokuser heller på å trene inn gode bukter. En åpen vid bukt vil ikke rulle når du skyter og bare kollapse, og da får du heller ikke fortomsstrekk. Ro ned kastet og tenk teknikk ikke krefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Sliter litt med at jeg ofte henger fast i bakslengen.. noen som vet hva dette kan skyldes?

Bruker dobbeltrekk og føler egentlig at det meste går noenlunde greit.. Men litt for ofte hender det at jeg må gå bak i gresset/lyngen og hente frem fluen, når den egentlig burde ligge på vannet og fiske... :P Bakslengen burde altså fly høyere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

Sliter litt med at jeg ofte henger fast i bakslengen.. noen som vet hva dette kan skyldes?

Bruker dobbeltrekk og føler egentlig at det meste går noenlunde greit.. Men litt for ofte hender det at jeg må gå bak i gresset/lyngen og hente frem fluen, når den egentlig burde ligge på vannet og fiske... :P Bakslengen burde altså fly høyere....

a.du kan ha for mye snøre ute når du kaster, tyngdeloven gjelder, snøret har falt mot bakken før det har rettet seg ut til nytt framkast.... men jeg tror det er B: du "kipper" i håndleddet uten kontroll. Etter stoppunktet se til at håndleddet ikke beveger stanga videre....... inntil du har 100% kontroll over håndleddet så regn leddet som stivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...