Gå til innhold

Harrkonge...igjen


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Harrfestivalen er forøvrig slik at man kan gå hvor man vil (sammen med en konkurrent slik at man kan måle fisken for hverandre) mellom Koppang bru og Atna Bru i 6 timer (10.00 - 16.00). Så resultatet mitt i år kan man trygt kalle dårlig og amatørmessig uten å fornærme undertegnede.  ;)

fortsetter her jeg for og ikke ødelegge den andre tråden :P

men altså 6 timer....og jeg ser det var noen som fikk 1 harr på den lista ? enten så var det den ene fisken som var stor nok og han tok mye smått, ellers så hadde han en jævlig dårlig dag  :)

hvordan var forholdene der oppe og vannstand og slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt forskjellige regler for åpen klasse og flueklassen.

De fiskene som det står at åpen klasse har fått, er fisk OVER minstemålet. Dvs at all fisk som ble tatt under minstemål ble sluppet ut igjen og dermed ikke er med i resultatene. Så det vil jo si at de i åpen klasse godt kan ha fått mer fisk enn den ene som står på resultatet.

For flueklassen teller all fisk, selv de under minstemål. All fisk i flueklassen skal slippes ut igjen, og hver fisk registreres med cm. (Flueklassen har således ingen unnskyldningsmuligheter med å si at "jeg slapp ut igjen så mange"  ;))

Vannstanden var fin, synes jeg. Det gikk fint an å vade ut til øyene (selv for meg som er liten), i motsetning til i fjor, hvor dette var særdeles høyrisikovading.

I det området jeg fisket var det lite vak (så kun ett vak i løpet av seks timer). Allikevel tok både jeg og min far alt på tørt (som de purister vi er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt forskjellige regler for åpen klasse og flueklassen.

De fiskene som det står at åpen klasse har fått, er fisk OVER minstemålet. Dvs at all fisk som ble tatt under minstemål ble sluppet ut igjen og dermed ikke er med i resultatene. Så det vil jo si at de i åpen klasse godt kan ha fått mer fisk enn den ene som står på resultatet.

For flueklassen teller all fisk, selv de under minstemål. All fisk i flueklassen skal slippes ut igjen, og hver fisk registreres med cm. (Flueklassen har således ingen unnskyldningsmuligheter med å si at "jeg slapp ut igjen så mange"  ;))

Vannstanden var fin, synes jeg. Det gikk fint an å vade ut til øyene (selv for meg som er liten), i motsetning til i fjor, hvor dette var særdeles høyrisikovading.

I det området jeg fisket var det lite vak (så kun ett vak i løpet av seks timer). Allikevel tok både jeg og min far alt på tørt (som de purister vi er).

Stemmer  :) så flueklassen er perfekt for småharrkonger sånn egentlig... :P

ja ifjor var det høy vannstand ja... :-\

ja men da ere nok finfin vannstand til helga igjen....  :) var det no innsekter og se ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke noe særlig insekter å se, nei. (Mulig jeg er blind og for opptatt av å følge med på min egen flue, men.. :) )

Jeg var fiskedritt frem til det sto igjen 1,5 timer av konkurransen (ikke et tilslag engang). Hadde prøvd en god del av snackset i flueboksen, men det var ikke før jeg satte på en (detta er vel nesten som å banne i kjerka) irrgrønn klinkhammer at jeg fikk noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke noe særlig insekter å se, nei. (Mulig jeg er blind og for opptatt av å følge med på min egen flue, men.. :) )

Jeg var fiskedritt frem til det sto igjen 1,5 timer av konkurransen (ikke et tilslag engang). Hadde prøvd en god del av snackset i flueboksen, men det var ikke før jeg satte på en (detta er vel nesten som å banne i kjerka) irrgrønn klinkhammer at jeg fikk noe.

såpass  ;D  irrgrønn klinkhammer fnyser man ikke av heretter nei  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Tja, det bør vel kanskje legges litt fakta på bordet før man begynner å trekke konklusjoner om at flueklassen er for småfisknapperne.  ;):D

Gjennomsnittsstørrelse for vinneren i flueklassen er enkel å regne ut og er 32,36cm. Andremann 32.33cm, tredje 32,54 og for fjerdemann hele 35,80. Selv fikk jeg bare to, tror jeg, som var under 30cm. (Mener det var 27 og 23. Og de drar jo ikke akkurat opp snittet, så det ble nok en del på 33-38 også. Dessverre så jeg bare større fisk på bunnen. Og som sagt var det ikke dagen for den typen fiske for min del.)

For åpen klasse må man beregne ut fra normal lengde på fisk i forhold til vekta. For vinneren i dameklassen ble snittet pr. fisk 268,11g. Noe som etter mine beregninger er ca. 32cm, hvilket igjen vil si omtrent det samme som i flueklassen. For vinneren i herre var det i snitt 296,67g og altså ca. 33-34cm hvilket igjen vil si omtrent det samme som i flueklassen. Det hører også med til historien at det er lettere å få mye småfisk der åpen klasse foregikk og de har sikkert fått en del undermåls også. Så det kan godt hende vinneren for herre hadde en god del flere fisk enn det jeg hadde. Godt mulig.

Ellers må jeg jo få lov til å spørre om hvorfor enkelte fluefiskere heller deltar i åpen klasse enn i flueklassen. Mulig jeg er stokk dum, men jeg finner få andre grunner til det enn disse:

At man av ymse årsaker ikke vil fiske sammen med en ukjent (i flueklassen går to og to sammen for å måle fisken slik at man kan sette den tilbake).

At man slipper å dele "godkulpen" med en "motstander" og dermed øker sine vinnersjanser betraktelig.

At man mener det er mer fisk i det området åpen klasse fisker.

At man tror det er større sjanse for å vinne i den klassen (hvilket jeg tviler på da den klassen er mye større).

At man ganske enkelt vil konkurrere i en større klasse (er jo egentlig bare å legge alle i samme pott det da men).

At det bare er i åpen klasse det er en egen kvinneklasse (Vera Larsen har forøvrig bevist før at det ikke akkurat er noe problem ved å vinne totalt for alle klasser).

At man i åpen klasse kan slå ihjel fisk (mulig man er C&R motstander).

Eller er det kort og godt fordi man vil fiske med venner som deltar i åpen klasse med annet utstyr?

Jeg lurer litt da jeg syns det er synd det er så få (men langt fra dårlige... eller kanskje vi nå beviste at alle er dårlige) i flueklassen når det er en del andre fluefiskere med i konkurransen. Opplys meg gjerne "minien". Hva mener du kan gjøres for at alle fluefiskerne vil samles i samme klasse?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du stiller gode spørsmål, Erik. Noen av dem kan jeg svare på (men dessverre bare for meg selv), andre grubler jeg fortsatt på selv.

For å ta det første først: vinneren av åpen klasse for menn (som er min far) fikk ca. 30 fisk. Jeg mener allikevel at dette ikke er sammenlignbart da det er to forskjellige klasser med forskjellige steder å fiske på, noe større frihet i og med at du ikke er avhengig av 2.mann og et litt annet press (?). Om han hadde fisket i flueklassen eller om du hadde fisket i åpen klasse hadde resultatet helt sikkert blitt et annet (mer fisk/mindre fisk/større fisk) - og derfor må vinnerne sees på som akkurat det de er - vinnere i to forskjellige klasser. Jeg forsøker ikke på noen måte å ta fra noen, eller tillegge noen, ære her. Du vant flueklassen, og det imponerer meg. Min far vant åpen klasse, og det imponerer meg også. :)

Så til de mange grunnene du ramser opp til at enkelte fluefiskere (som jeg tror kun er meg og min far) velger å delta i åpen klasse. Jeg kan nevne våre grunner til nettopp dette:

- Harrfestivalen er en av de få fisketurer jeg og min far får sammen i løpet av sesongen. Vi har derfor lyst til å gå sammen for å gjøre dette til en "far/datter-ting".

- De beste fiskeplassene vi så langt har funnet, har vi funnet i området for åpen klasse. At det er mer fisk der, skal jeg ikke påstå, men vi har noen "sikre" plasser der. Pga min noe lave høyde og vekt kan jeg ikke vade like dypt/strømt som dere store menn kan, men i dette området kan jeg komme meg ut til de gode plassene.

- Størrelsen på klassen og sjansen til å vinne er ikke en grunn for oss i det hele tatt. Vi er ikke med for å vinne haspelutstyr - dette har vi nok av. Stengene jeg har vunnet på harrfestivalen har jeg enda ikke prøvd. (Men drillen jeg vant et år er flittig brukt)

- Muligheten til å slå ihjel fisk er faktisk noe jeg misliker med åpen klasse. I år sluttet jeg å fiske før tiden fordi jeg ikke følte for å slå ihjel mer fisk unødvendig. Dette er noe jeg gjerne skulle fått endret på i reglene, men jeg kan ikke helt komme opp med et svar på hvordan det skal gjøres bedre.

- Å fiske sammen med venner med annet utstyr er ikke en grunn for oss da det er jeg og min far som hvert år reiser sammen, og vi fisker begge med flue.

Der har du mine grunner for å fiske i åpen klasse, Erik. Av disse grunnene, så veier min første tyngst. Harrfestivalen er noe jeg og min far gjør sammen, og vi deltok også i flueklassen før reglene om å gå to og to sammen ble innført.

Spørsmålet ditt om hva som kan gjøres for å samle alle fluefiskerne i samme klasse er noe vi har grunnet ganske mye over. Foreløpig har vi ikke funnet et godt svar på dette. Å få til et system som både innebærer å kunne gå alene men samtidig ikke slå ihjel fisk er vel umulig. Jeg har vært innom en del "vyer" om hvordan å få til dette, men disse innebærer økte kostnader for harrfestivalen, og er vel heller ikke idiotsikre for juksing. Men tankekverna er stadig i gang rundt akkurat det emnet.

Jeg håper jeg med dette har klart å opplyse deg noe, Erik. Om ikke på et generelt grunnlag, så ihvertfall på mitt grunnlag og mitt syn på akkurat dette. Dersom det ikke kommer en regelendring, så vil nok antakelig både min far og jeg stille i åpen klasse også neste år. Dessverre, får jeg nesten si, da vi begge anser oss som fluefiskere. :)

Samtidig så noterer jeg meg at det blir færre og færre deltakere i flueklassen. Hva er grunnen til dette? Er det en generell misnøye med reglene, eller er det bare "naturlig frafall" i den forstand at folk ikke syns noe om konkurransen/det å fiske harr/premiene/andre deltakere/stedet/festen? Jeg skal ikke skryte på meg å ha mange kontakter innen miljøet, så dette kan jeg faktisk ikke svare på. Dersom vi har noen her som har vært med før og ikke er med lenger kan kanskje de svare oss på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Harrfestivalen er en av de få fisketurer jeg og min far får sammen i løpet av sesongen. Vi har derfor lyst til å gå sammen for å gjøre dette til en "far/datter-ting".

Supert innlegg! Og den setningen der oppsummerer det meste. Det ante meg at det var slik og jeg må jo tilstå at jeg syns det er kjempeflott! Synd det ikke lar seg gjøre i flueklassen slik reglene er nå. Og det gjør det enda viktigere å se på hva som kan gjøres. Eneste perfekte løsningen jeg har kommet på så langt er harr med strekkoder, men det blir litt av en jobb for arrangøren i forkant av konkurransen. :D Keepnet kunne vært en løsning, men problemet er forflytning. Men én ting jeg har tenkt på er max-mål. Ta fisk opp til en størrelse med en baglimit på et visst antall fisk. Litt kultivering av fisk opptil 38cm burde etter min mening faktisk vært gjennomført i visse deler av området. Baglimit? Jepp jo tidligere ferdig, jo mer poeng. Så kan man fiske igjen (utenfor konkurranse) etter innveiing/måling. Gjerne innføre en "double"-konkurranse også. Altså to fiskere uansett kjønn og alder. Kanskje folk hadde begynt å dra med seg flere også? Ikke vet jeg, men vi kan jo ta resten av den diskusjonen via pm så vi slipper å plage forumets medlemmer med konkurranseprat. De har blitt noe mer immune enn før, men er fortsatt litt skeptiske til slikt. ;-) Så det skal ikke store diskusjonen til før vi er betraktet som kranglefanter og sære fluefiskere som ikke har forstått hva fluefiske dreier seg om, hehe. Vel, jeg mener det jeg siterte fra deg sier mer enn nok om hva det også dreier seg om. Din far er nok en svært stolt og glad fluefisker! Med rette.

Når det gjelder antall fisk i området hvor åpen klasse foregår så er det mer fisk ja. Men også mindre i snitt. De første årene Harrfestivalen ble arrangert var det samme regler for flueklassen og folk fyllte posene. Det andre året var en av mine hardeste konkurrenter i Norges-Cup med og fikk ca. 50 fisk i det området. Ikke en eneste var lang nok da det var minstemål på 30cm (burde nesten vært motsatt om du spør meg), så han ble sist. Etter hvert lærte deltakerne seg at det var færre, men større fisk i det området som nå brukes av flueklassen. Likevel klarte altså din far å få størst fisk i konkurransen i området for åpen klasse. Og faktisk også et ganske høyt snitt. Imponerende!

Det har vært en del motstand mot slike arrangementer som Harrfestivalen. Jeg syns det er en flott greie, men at det bør ha en viss nøkternhet. Derfor stilte jeg opp i konkurransen (sammen med et par kompiser) for å ytre meninger om hva som kunne gjøre det mer spiselig for flere. Bla. nekter jeg å slå ihjel stor fisk og det ene året mistet jeg en 2. plass da jeg satte tilbake en fisk på ca. 45cm. Vi sa ifra før konkurransen at vi syntes reglene var litt "høl i huet" og var nok ikke alene om det ettersom reglene ble gjort om senere. Og jeg nekter å tro at det var oss alene de hørte på, hehe. Dermed ble det altså nye regler for ikke å slå ihjel flott fisk som absolutt er viktig å ta vare på. Greit at det blir tatt en og annen iblant, men rovfiske gjennom konkurranse etter storfisk er nok ikke veien å gå nei. Men med de nye reglene forsvant det folk. Mange! Og det er derfor vi diskuterer hva som bør gjøres. Men for å vite det må man vite hvorfor deltakere forsvant. Altså hvilke deler av reglene som gjør at de ikke vil delta.

Uansett synes jeg Harrfestivalen er en knall "greie". Det er sosialt og artig. Arrangørene gjør en kjempejobb for at vi alle skal ha det lettest mulig og resultatføring og premier er mer enn bra nok. Det beste er likevel hvordan de tar vare på barna som vil være med. Genialt!

Men vi får vel ta resten på pm "minien". Det er litt mange tær her...  ;):D

Gratulerer til deg og din far med strålende resultater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det bør vel kanskje legges litt fakta på bordet før man begynner å trekke konklusjoner om at flueklassen er for småfisknapperne.  ;):D

hehe... bra snitt på fiskene som ble tatt da ja  :) men da går jeg ut ifra att dette er sånn normal strl på harren der borte ?  ;)

men ta ikke dette på pm det dere diskuterer, kanskje det er flere som kan komme med innspill eller har svar på det dere spør etter.  :)

Hadde vært fint om det hadde meldt seg på flere i flueklassen...att du erik skal bli harrkonge hvert år...liker ikke dette ;)  >:(  

og hva skjer med alle de harrene som blir slått ihjel forresten? etter de har blit veid og alt dette? blir de hivd i søppla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen svar Minien og Erik :) og intresant lesing det gjör at jeg får lyst til å väre med (kansje med min datter ;))

Mine tär har värt ute en vinter natt för så hvis dere tar det på pm så vet dere min pm ;)

Uten å satt meg inn i alt så fikk jeg litt hjerne-spinn :)

hva med en ren flue og en ren "alt annet" og de som vil gå tilsammen som du og din far i flue kan ha en kontrolant med seg?

Og som du sier Erik at det er ett max mål ved kultivering?

Gratulerer til til dere alle tre med strålende jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

og hva skjer med alle de harrene som blir slått ihjel forresten? etter de har blit veid og alt dette? blir de hivd i søppla?

De kom nok til nytte ja. Jeg så masse sløyd fisk. Og hvem sløyer før de kaster? Min erfaring er at arrangør har tenkt godt gjennom sakene.  :)

Takk til arrangør for nok en glimrende Harrfestival!  :)

Og takk skal du ha B.R.!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hadde vært fint om det hadde meldt seg på flere i flueklassen...att du erik skal bli harrkonge hvert år...liker ikke dette ;)  >:(  

Du får stille opp da vettu. Hadde vært kjekt om Sjølvaste Harrkongen hadde vært med å kaste glans over Harrfestivalen. Det kunne jo til og med trekke en del tilskuere. Kanskje til og med media hadde vist større interesse da. ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært fint om det hadde meldt seg på flere i flueklassen...att du erik skal bli harrkonge hvert år...liker ikke dette ;)  >:(  

Du får stille opp da vettu. Hadde vært kjekt om Sjølvaste Harrkongen hadde vært med å kaste glans over Harrfestivalen. Det kunne jo til og med trekke en del tilskuere. Kanskje til og med media hadde vist større interesse da. ;):D

haha  :D

Jeg har aldri vunnet noen ting i hele mitt liv..og jeg er en dårlig taper  :rolleyes:

men noen må snart jekke ned ørretfiskeren fra hemsedal snart, att du vant ifjor, morsomt og sikkert fortjent, att du vant i år knallhardt, vinner du neste år...irriterende...neste år der igjen, kjedelig... så noe må gjøres, både for harrfestivalen sitt beste og att flere skal melde seg på i flueklassen  ;):D

så ere ingen som klarer det, så får sjølvaste Harrkongen trå til og gjøre rent bord en gang for alle!!!

Men først skal jeg lære meg kortline , fiske bare tørt og flymfe litt innemellom det er ikke godt nok og komme med i en konk, og så må jeg gjøre meg litt mere kjent der borte :D forrige gang var vi mere på skogstur/bærtur enn på fisketur... sånn att vi stiller likt mener jeg  :)

og som minien sier, det er ikke så lett og være liten og lav der borte, er nemlig såvidt 170cm, det kan bli ett problem  :-X bæremeis skal kjøpes inn , og du skal få bære meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er det oppe og avgjort sjölvaste harr kongen kommer

Da blir jeg med også og jeg kan jo ta med meg svensk tv 1-2 og 4 så blir det riktig show ;D

Men noen må jo läre kongen hvordan man fisker med nymfer, for bare tört går jo ikke når all denne media sirkuset kommer  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er det oppe og avgjort sjölvaste harr kongen kommer

Da blir jeg med også og jeg kan jo ta med meg svensk tv 1-2 og 4 så blir det riktig show ;D

Men noen må jo läre kongen hvordan man fisker med nymfer, for bare tört går jo ikke når all denne media sirkuset kommer  8)

Ja neste år blir det kun kortline trening på småharrene her i sone 3 , nå skal det læres :-)

arrangerer derfor kortlinetreff i g.lågen neste år ;-)  kurs og kultivering i ett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Som regel to på harr og små ørret. Unntaket er døgnfluer. Da bruker jeg alltid kun en flue. Denne gangen vekslet jeg mellom døgnflue og "harrspesialistene" hvor jeg lot opphengeren være tom når døgnflua var i aksjon. Men det var ingen tvil om at "harrspesialistene" var overlegne med tanke på kroking og lokalisering av fisk. Harren var dog noe sær av seg og løftet seg ofte bare en halvmeter fra bunnen før den ombestemte seg. Nymfer på bunnen hadde nok vært dødelig i forhold, men min favoritt"motstander" i forumet er tilbake og jeg var purist for en dag.  :)

Takk for utfyllende og godt svar Erik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...