Gå til innhold

Tips til fluer nå på høsten


Glenners

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Takk glenners for tipse, plassen som ikker til salgs er nå Solgt;D mye stor fisk der idag!

du vel kansje litt for mye informasjon, når du spurte tter flue valg. hjalp ike at håvard sa hysj;D!

takk.

Vel vel. Der gjør det forsåvidt ingenting at det fiskes litt mer.

Bare fint at det blir tatt opp noen stykker der. Utrolig produktivt, og stedet har potensial til å bli enda bedre enn det er per idag. Fiskes jo endel med garn også.

Men kombinasjonen veldig mye ørret + tildels skikkelig stor ørret + lett tilgjengelig + lite folk = skjelden kost. Husk det ;)

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnes til lite folk er at fisken er uspiselig og de som ikke vet det tar jo med hjem 20-30 fisk pr tur.

Fisken er stappa av måsemark og smaker og lukter myrvann....

Gjennomsnittstørrelsen på fisken kommer heller ikke til å vokse noe sia folk tar alt fra 300gr og setter ut kun det under når de egentlig sku ha satt ut alt over 500gr og kasta fisk under for den bekken er overbefolka av småfisk.

hva mener du med stor fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Glenners, desverre fisker jeg ikke med makk, men med flue. Men sto å titta litt , plutselig kommer det farene en stim med ørret meget stor.

rett bak den stimen kom en ørret, anslått til 2.5 + :D prøvde å fiske litt på den, men var bare ståene å titte på den. så ut som den hadde lyst til å gyte, så lot vær.

skal nå sies at jeg brukte 5 dager på finne plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk glenners for tipse, plassen som ikker til salgs er nå Solgt;D mye stor fisk der idag!

du vel kansje litt for mye informasjon, når du spurte tter flue valg. hjalp ike at håvard sa hysj;D!

takk.

Vel vel. Der gjør det forsåvidt ingenting at det fiskes litt mer.

Bare fint at det blir tatt opp noen stykker der. Utrolig produktivt, og stedet har potensial til å bli enda bedre enn det er per idag. Fiskes jo endel med garn også.

Men kombinasjonen veldig mye ørret + tildels skikkelig stor ørret + lett tilgjengelig + lite folk = skjelden kost. Husk det ;)

Håvard

frykt ikke, gøy å ha hemmeligheter:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

niks har ikke loop, var ingen der når jeg kom lå over i telt på en litt anne plass så tok bare spaserturer(bilen) nedom  å titta.

har mitt god fiske et lite stykke unna. med vis du kjører en rød v40 så var jeg ikke langt unna .

Det er min bil ja... møtte et par karer dær i dag... en med fluestang og en med UL haspeloppsett så det er jo en del aktivitet dær.... selv på høsten....

Det du så var ikke ørret det var røya som va på tur opp fra vannan før å gyte.... den spiser ikke når den går opp ... så den er umulig å få på flua da..... du kan irritere den på sluken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

niks har ikke loop, var ingen der når jeg kom lå over i telt på en litt anne plass så tok bare spaserturer(bilen) nedom  å titta.

har mitt god fiske et lite stykke unna. med vis du kjører en rød v40 så var jeg ikke langt unna .

Det er min bil ja... møtte et par karer dær i dag... en med fluestang og en med UL haspeloppsett så det er jo en del aktivitet dær.... selv på høsten....

Det du så var ikke ørret det var røya som va på tur opp fra vannan før å gyte.... den spiser ikke når den går opp ... så den er umulig å få på flua da..... du kan irritere den på sluken!

ganske sikker på at det ikke var røye. så og si 100%, hadde ingen hvite finner,som ville syntes veldig godt. + at den tucha overflata, så hele fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den råeste høstklekkinga jeg har observert, var en 45 minutters lang steinflueklekking i en Sørlandselv.

Der jeg normalt fisker er steinflueklekkingene ofte mer moderate, men for fem år siden sto jeg plutselig midt i et lurveleven av flaksende vinger, krasjlandinger på oljestrøm, og påfølgende overflatefuzz (alle som har sett steinfluer som seiler nedover en glattstrøm skjønner hva jeg mener).

Det var helt sykt, og storørreten gikk fullstendig amokk. Selvfølgelig fikk jeg nervøst sammenbrudd og prestasjonsangst på en og samme gang. Knærne sviktet, fluene hang i buskene, og Murphy`s lov rammet meg hardt.

Det eneste jeg egentlig oppnådde i løpet av disse tre kvarterene, var å torpedere det totalt feilaktige bildet jeg hadde av meg selv som en iskald og beregnende ørretjeger av ypperste merke. Plutselig skjønte jeg at jeg bare var en gjennomført amatør, med flekk i trusa, og elendige nerver :'(

Jeg har aldri opplevd liknende verken før eller etter, og jeg tar ofte meg selv i å lure på om dette kun var en våt fluefiskedrøm, eller om det faktisk skjedde... :rolleyes:

Uansett drar jeg aldri på høsttur igjen uten minimum 10 tørre steinflueimitasjoner i boksen. Sannsynligvis henger samtlige krokbefengte steinfluer kjapt i buskene hvis dette fenomenet noensinne skjer meg igjen. Men jeg skal ihvertfall være så godt forberedt som jeg kan, dersom fetter Anton atter en gang sender noen tanker i min retning.

Følelsen av total utilstrekkelighet skal ikke ramme meg på nytt! Sann mine ord! Jeg skal ihvertfall vite at jeg hadde fluer som ørreten kanskje ville tatt, dersom jeg hadde klart å få noenlunde brukbare flyt over dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnes til lite folk er at fisken er uspiselig og de som ikke vet det tar jo med hjem 20-30 fisk pr tur.

Fisken er stappa av måsemark og smaker og lukter myrvann....

Gjennomsnittstørrelsen på fisken kommer heller ikke til å vokse noe sia folk tar alt fra 300gr og setter ut kun det under når de egentlig sku ha satt ut alt over 500gr og kasta fisk under for den bekken er overbefolka av småfisk.

hva mener du med stor fisk?

Med stor fisk mener jeg stor fisk. Tas et bra antall fisk fra 2-5 kg der i høgget hvert år. Pluss et utall fisk i kilosklassen. Anbefaler et besøk litt tidligere på året ;)

Da kan man få seg en skikkelig overraskelse. Pga kalkrik grunn, usedvanlig kraftig gjødsling fra jordbruk/storfeproduksjon  og "tailwater-effekten" er vassdraget ekstremt produktivt.

Det har vært fisket med tildels grovmaskede garn i det vassdraget i alle år, i tillegg til at lokale alltid har drevet aktivt meite- og slukfiske.

Så jeg vet ikke helt om jeg deler din analyse. Min erfaring er at bestanden i den lille elva varierer fra årstid til årstid. Litt lite oksygen i vannet der på høysommeren og sensommeren, tipper jeg, så da trekker nok de større fiskene ut i de store, meget næringsrike vannene. Og på høsten pleier det nok å være temmelig gjengrodd på de beste stedene.

Det stemmer at det er en god del parasitter i vassdraget. Ca halvparten av fisken er vel angrepet i varierende grad, i følge lokale kilder.

Selv har jeg ikke slått ihjel fisk derfra på hvertfall ti år, men de som gjør det sier at den er utmerket på smak tidligere på sesongen.

Mvh

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisket denne helgen som var nå. Og kan fortelle med det at jeg så sulphurea døgniser ved vannet :) ,men fisket faktisk med en march brown imitasjon. Dette viste seg til å være godt nok for ørreten, men fikk også mye fisk med daddy longlegs i krok 12 - 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne jo har vært en bøling ørret som sku opp fra vannan.... har tatt en del mørkere ørret dær i det siste som minner mere av noe som beiter i vannan på krepsdyr enn bekkørreten som er meget bleik i buken! hvor holder du til i landet?

Hey, holder til ikke langt unna deg, faktisk Narvik.. så veldig nært. er fra lofoten, men har bodd de siste årene i Narvik.

Vis du har vært spaserede forbi elvedaln så har du kansje sett meg, trente fluekasting hele våren og deler av sommeren, bortsett fra når jeg er på fiske da;D da tar vi treningen i praksis:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke fluer som henger rett under vannfilmen?

Hei, du har flere fluer som henger rett under vannfilmen, bl.a finnes det mange fluer med såkalta parachut mønster.

Klink hammer er vell et godt eksempel, men du har også Gul Enke som er bindt med en CDC vinge.

man har mange fluer på dette har en del fjærmygg som gjør det.

mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får lage meg et par slike før jeg stikker på ørets siste tur i elva :D

klinkhammer.gif

Står en par kg fisk å lusker på en grund plass og den tok ingen av mine fluer og nymfene jeg har gikk før hurtig til bunns. Så fisken tok noe rett under vannfilmen men klare ikke å hva den tok.

Hvilken STR bør jeg lage den i ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får lage meg et par slike før jeg stikker på ørets siste tur i elva :D

klinkhammer.gif

Høres bra ut, har fisket en god del med klinkhammer, å det er en veldig hartig fluer. har bindt noen av dem, men ble ikke helt perfekt. bindere mere laksefluer.

er vell egentlig bare å fokusere litt på det så blir de bra. Klink hammeren er også utmerket til røya. fisket en del i håkvik, å der har den funket veldig bra.

spesielt i veldig liten størrelse str 14-16

black gnat parachute er også veldig effektiv , http://business.virgin.net/fly.fishing/parachute-blackgnat.html  , kan vel imitere ganske mye faktisk. har den i flueboksen i forskjellige størrelser.

martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten glømte å legge til at streeking caddis kan også være et godt allternativ nå, har et sånn lite ritual før jeg starter å fisker er at jeg altid setter på en streeking caddis på de første kastene, ifjor i denne tiden gikk det rett hjem, ble en ørret på 1,7 kg.  Streeking caddis er jo en "" bråkeflue "" å den kan hisse opp stor ørret, det har skjedd flere ganger hos meg.

hvis jeg ser det står fiske å fisker med en caddis, kaster jeg slik at fluen kommer like over tryne på fisken, 1 meter før flua er ca der fisken er tar jeg små men kraftige nøkk, for så og stoppe med små mellom rom. Tenkte jeg bare skulle gi deg et lite tips, som  har funket for meg på senhøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...