Gå til innhold

Nok en frustrerende kveld!!


Hans'ern

Anbefalte innlegg

Opplevde nok en gang voldsom vaking på fjærmygg i går. I vinden så det ut som fisken tok tør fjærmygg som "skatet" bortover vannflaten. Fisken fulgte selvfølgelig kanten mellom stille vann og krusninger - vakene var skikkelige - nesten som når ørreten tar vingemaur!!!

 

Er det noen som har forslag til en "skatende fjærmygg"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd noe lignende et par kvelder nå og i helga fant jeg noe som virket for meg her. En CdC-mygg med forlenga kropp på krok 18. De virkelige fjærmyggene her tilsvarer krok 12. Legger på for mye CdC så det blir som en CdC-dupp med hale. I vinden seiler den på bølgene og virrer hit og dit. Det ga napp, men litt mange feilslag blir det. Med en klekker med litt overdreven CdC-flotør ble det færre feilslag og enklere kroking, men litt vrient å se hvor flua ligger når vinden er som i helga. Gjorde en del tilslag på fisk som vaka like ved flua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv en str 20, rakelhane med lyse vinger. Du kan gjerne binde inn et lite parachut hackel rundt enden av polygarnet(ved hode altså). dette er en flue som fungerer godt under slike forhold. Det er bare å inprignere, skate, og stoppe. Der er ofta da fiske tar!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av tilfredstillelsen ved fluefiske er faktisk klare lure ørreten med en flue som mest mulig ligner og oppfører seg som det byttedyre den beiter.

 

Streaking caddis, rackelhane og elkhair caddis i forskjellige størrelser er vel ganske langt unna en fjærmygg :!:

 

Vel, uansett takk for forslagene - det er ikke bestandig det å få fisk som betyr noe, like mye er måten det blir gjort på og tilfredstillelsen med å ha "knekt koden" denne dagen. Men jeg også klar over at "koden" kan være noe helt annet enn det den beiter på - mauern'n er som regel like god under disse forholdene, men det var den altså ikke denne dagen :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakelhanene og streaking caddis i små størrelser ligner like mye på mygg som griffing gnat/palmer mygg i mine øyne. La petit merde (skrives sikkert ikke sånn, fransken min er ikke helt stø) er vel i utgangspunktet er ei mygg/knott flue og den er jo nesten prikk lik en mini rakelhane hvis man bytter ut CDC`en med polyggarn. Hva fisken synes er vel en annen sak..... #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...