Gå til innhold

Sunray variasjoner


RonnyS

Anbefalte innlegg

Hei

Har endelig fått begynt på igjen, etter noe slikt som 20 års opphold, med å binde fluer. Jeg fisker både tørt etter ørret og laks.

I den forbindelse lurer jeg på om noen har gode bindeneskrivelser på små og medium sunray shadow, både original og i fargevariasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunray Shadow, som jeg lager mine :

Lag tuben nesten like lang som vingen, dette gjør at "lurefisken" som bare napper i ningen også sitter.

En liten undervinge av stivt matriale, dette hindrer at hovedvingen slenger seg runt kroken like lett. Fargen er lys.

Sort hovedvinge av geit, hold midt på vingen og dra ut alle de "fine fibrene" legg disse samlet til side.

Fast hovedvingen og legg de "fine fibrene" helt opp på toppen.

Sunrayen får et litt størrevolum i hodet, akkurat som en liten fisk  :D Dette er jo tross alt en fiske imitasjon.

Mine blir laget veldig tynt dresset, dette gjør at de dykker mye lettere. Skal du bruke den som riffling ( Sunray er ei knakandes god riffle flue ) slår du bare et halvstikk under vingen  :)

Den letteste og beste flua i verden  8)

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Sunray Shadow, som jeg lager mine :

Lag tuben nesten like lang som vingen, dette gjør at "lurefisken" som bare napper i ningen også sitter.

En liten undervinge av stivt matriale, dette hindrer at hovedvingen slenger seg runt kroken like lett. Fargen er lys.

Sort hovedvinge av geit, hold midt på vingen og dra ut alle de "fine fibrene" legg disse samlet til side.

Fast hovedvingen og legg de "fine fibrene" helt opp på toppen.

Sunrayen får et litt størrevolum i hodet, akkurat som en liten fisk  :D Dette er jo tross alt en fiske imitasjon.

Mine blir laget veldig tynt dresset, dette gjør at de dykker mye lettere. Skal du bruke den som riffling ( Sunray er ei knakandes god riffle flue ) slår du bare et halvstikk under vingen  :)

Den letteste og beste flua i verden  8)

Jan

Dette forhindre iallefall mye av problemet du nevner Oddbjørn.

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg har brukt det med suksess i mange år , .....det er måter å knyte det inn på, bendsle hårene sammen i den størrelsen du vil bruke, lim med superlim, bind fast klysa.......litt vanskelig å få nett hode, men det er samme faen......jeg har alltid brukt enkelkrok på tubefluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

noen andre som har prøvd Yak hår til sunray? kanskje litt stivt og krøllete hår, men for morroskyld bandt jeg opp en i full lengde ;D

flua ligger på ett A4ark ;D undervinge av Isbjørn. hovedvinge bygd opp av full lengde geit, full lengde megahair og 2-3 taperinger av Yakhår ;D

155334_1741421899794_1366098763_1882760_1323506_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har bindt en del fluer i høst, ca rundt 200 ;D deriblant ; Rotenon-flua, black-wobler (tube med 3 led), Sunray Shadow, Red but, Green Black, Green Higlander, hitch og mange flere.......

Det første bud på Sunray er å ha en sikkelig tube. har bundet de fleste tuber på Guideline tubes å det har vært helt greit. så fikk jeg tak i noen Tuber hos Davie Mcphail som er en godt profiler fluebinder!

De tubene jeg fikk de var Fantastiske !! Tubene du generelt kjøer er godt bøyelig, dvs av et mjuker blanding av plast. De tubene Davie sendte meg, er av et ganske hardt materiale. Da er faktisk så stabilt hard at du trenger nesten ikke tubenål for å binde noe på den. de har jo en viss bøyelig mjuket, men langt ifra det man vanligvis kjøper. Davie har bundet de fleste tubefluene sine på den tuben i 15 år, å han kommer nok ikke til å slutte nå med å bruke den tuben! 

Tuben er i fargen melkehvit, noe som passer perfekt til Sunrays Shadow. Da jeg fikk tubene var jeg ganske snar med å binde en Sunray Shadow, å jeg tror jeg aldrig har bundet en bedre sunray shadow flue.

Jeg testa flua i vannkammer, å den gikk bedre en forvantet. hadde litt tvil siden tuben var av hardt materiale. Fluen ble like livilig som ellers! Det at tuben ikke bøyer seg etter bruk, som de oftes gjør, er en sto fordel for da kan du bruke fluen flere ganger, uten at den snur seg/eller går skeivt i vanne.

vil absolutt anbefale deg/alle andre, å prøve denne tuben!

her er link : http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=110625536850&ssPageName=STRK%3AMESELX%3AIT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Dønn enig med Herr Haukaas sine betraktninger. Legger til at de jeg har fått mest fisk på er laget med menneskehår i vingen og ekorn og/eller isbjørn i undervingen. Så godt som ALLTID rødt/burgunder hode på flua,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...