Gå til innhold

Videoredigering med Mac


Jan_Haukaas

Anbefalte innlegg

Dere som er skikkelig inne på videoredigering med Mac, kan dere fortelle meg hovedforskjellene med å redigere video med iMovie '09 mot Final Cut Express ?

Jeg har helt siden jeg kjøpte iMac'en min kun brukt iMovie og må si jeg er mektig imponert over hva man kan få til med det programmet.

Men har lyst å komme med lengre og lurer da litt på om det i hele tatt er vits i å kjøpe Final Cut Express ?

Synes at Final Cut Pro blir en noe drøy investering for det jeg driver med.

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er iMovie et mye enklere program, både brukermessig og funksjonsmessig. Grovt sagt gir Final Cut Express deg en større verktøykasse.

F.eks. har du bedre verktøy for å tone inn og ut lydspor i FCE kontra iMovie. Når vi snakker om spor, har du også mulighet til å kjøre flere lydspor oppå hverandre. Det samme kan du gjøre med videospor. iMovie gir deg mulighet til å endre lydnivå på et lydspor underveis, men uttoning synes jeg funker dårlig.

iMovie gir deg mulighet til å spille inn fortellerstemme som ekstra lydspor direkte. Jeg kjenner ikke til at FCE har denne funksjonen.

FCE gir deg også helt andre muligheter til å designe rulletekster, samt legge på videofilter, overganger, lydfilter forøvrig en prosess som gjør at du må rendre klippet som er "befengt" med et gitt filter. (Eple+R). Rendring er ikke nødvendig i iMovie. iMovie har et redusert utvalg av videofiltere, overganger, ingen lydfilter, men en fin funksjon som gjør at du kan endre på fargemetning, kontraster etc.

En annen sak er deinterlacing. Denne funksjonen synes jeg fungerer dårligere på iMovie.

De siste klippene jeg har lagt ut på Vimeo er redigert i iMovie. Der ser du også kvaliteten på deinterlacing.

http://en.wikipedia.org/wiki/Deinterlacing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...