Gå til innhold

Bambus


Anbefalte innlegg

Bambusstenger er tyngre enn karbonstenger. De kaster kortere og er mindre spenstige. De er dyre og de blir skeive ved bruk.

Hvorfor i all verden ønsker du å anskaffe deg en slik stang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Bambusstenger er tyngre enn karbonstenger. De kaster kortere og er mindre spenstige. De er dyre og de blir skeive ved bruk.

Hvorfor i all verden ønsker du å anskaffe deg en slik stang?

Så hvorfor setter du ikke bare garn Sjur !  Beklager jeg måtte bare  ;)

Eller i ytterste konsekvens mønstrer på en tråler  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det lurer jeg litt på selv Sjur hehe, Nei jeg er jo nysgjerrig da... Det samme kan man vel si om fluefiske kontra sluk... Du kaster lenger med ei møresild og får mest sannsynlig mye mer og større fisk med en rapala, men her står vi nå da å vifter med blomsterpinnene våre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde svart seriøst, men jeg er så rævva på å ordlegge meg. Jeg har også forstått at ironi ikke alltid er en smart måte å ha det gøy på her inne. Jeg fisker nesten bare med bambus og elsker det! Og jeg har et godt tips til deg Børge. Les John Gierach's Fishing bamboo, han er flink å ordlegge seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg burde svart seriøst, men jeg er så rævva på å ordlegge meg. Jeg har også forstått at ironi ikke alltid er en smart måte å ha det gøy på her inne. Jeg fisker nesten bare med bambus og elsker det! Og jeg har et godt tips til deg Børge. Les John Gierach's Fishing bamboo, han er flink å ordlegge seg.   

fosto at det var ironi, men jeg vile også være morsom ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo få av oss som blunker av å kjøpe flere stenger i 5-6000kr klassen laget av kullfiber, at man da kan få en bambusstang laget for hånd i månedsvis med kjerlighet og omtanke for samme prisen (utenlands vel og merke), er det jo egentlig ganske fantastisk... Jeg har ganske lyst på en slik. Har noen provd tre og firedelte canestenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på ditt spørsmål så tar jeg rundt 3500 - 4500,- Jeg bygger ikke blanksen selv enda men har et par gutter rundt om i verden som lager blanks til meg. IKKE KINA BLANKS. Blanksa eller emnene jeg kjøper er av meget god kvalitet og 100% håndlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

ikke 4 delt vi snakker om holker av metall, oftest nysølv, kjøp 2 delte en holk er det beste du kan ha.....nå vet jeg at det finnes stangbyggere som har carbonholker, men vil tro at da snakker vi om andre prisklasser sansynligvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer de blanksene fra og hva slags taperinger er det snakk om?

Hvis du spør meg så har jeg kjøpt fra en nederlansk kar og flere amerikanske kjente og ukjente byggere. Taperingen er det du som bestemmer men en cane på 8 fot og ned, i 2 deler koster fra $250-400. Kommer nn på hvem som bygger blanken. Når det er sagt så er ikke prisen et kvalitetsstempel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde svart seriøst, men jeg er så rævva på å ordlegge meg. Jeg har også forstått at ironi ikke alltid er en smart måte å ha det gøy på her inne. Jeg fisker nesten bare med bambus og elsker det! Og jeg har et godt tips til deg Børge. Les John Gierach's Fishing bamboo, han er flink å ordlegge seg.   

fosto at det var ironi, men jeg vile også være morsom ;D

Ok, tar sjølkritikk på den. Er det kødd at du liker Queen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg burde svart seriøst, men jeg er så rævva på å ordlegge meg. Jeg har også forstått at ironi ikke alltid er en smart måte å ha det gøy på her inne. Jeg fisker nesten bare med bambus og elsker det! Og jeg har et godt tips til deg Børge. Les John Gierach's Fishing bamboo, han er flink å ordlegge seg.   

fosto at det var ironi, men jeg vile også være morsom ;D

Ok, tar sjølkritikk på den. Er det kødd at du liker Queen også?

Nei absolutt ikke kødd. Fr oss som har vokst opp med "A night at the opera" og "News of the world" skivene, så er det førsteklasses musikk !

La gå at låter som "another one bites the dust" og "I wanna brake free"  også finnes... DEt forbigår jeg i stillhet, og hører på "One vision"

Ops.. feil tråd  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere i denne tråden,så vurderer jeg å surre sammen en cane.

Men problemet er at jeg er totalt grønn når det gjelder hva som er bra og dårlig :-\.

Etter å ha snoket litt rundt,så fant jeg noe her som kanskje ikke er så halvgæærnt...hvertfall ikke utfra pris :P.

http://theanglersroost.com/products/bamboo-blanks/presidential-bamboo-blanks/hardy-marvel-7-12-32-flamed/

Er dette noe som er verdt å satse på eller er det bare brukbart som blomsterpinner ???:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere i denne tråden,så vurderer jeg å surre sammen en cane.

Men problemet er at jeg er totalt grønn når det gjelder hva som er bra og dårlig :-\.

Etter å ha snoket litt rundt,så fant jeg noe her som kanskje ikke er så halvgæærnt...hvertfall ikke utfra pris :P.

http://theanglersroost.com/products/bamboo-blanks/presidential-bamboo-blanks/hardy-marvel-7-12-32-flamed/

Er dette noe som er verdt å satse på eller er det bare brukbart som blomsterpinner ???:).

Dont go there girlfriend som de ville sagt på Rickylake. Har ikke kjøpt av den selv, men de har ikke fått noe særlig skryt utenom sånne som har kjøpt på Ebay.

Og en annen ting... Du bør kjøpe deg blanks med holker (ferrules) da får du dette så rett som overhode mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere i denne tråden,så vurderer jeg å surre sammen en cane.

Men problemet er at jeg er totalt grønn når det gjelder hva som er bra og dårlig :-\.

Etter å ha snoket litt rundt,så fant jeg noe her som kanskje ikke er så halvgæærnt...hvertfall ikke utfra pris :P.

http://theanglersroost.com/products/bamboo-blanks/presidential-bamboo-blanks/hardy-marvel-7-12-32-flamed/

Er dette noe som er verdt å satse på eller er det bare brukbart som blomsterpinner ???:).

Leste omtale om "The anglers roost" for et par dager siden skrevet av Matthew Draft.

http://www.rodbuildersreview.blogspot.com/

Oppsummert:

If you are looking for a nice blank to finish without breaking the budget and don't mind a glue line or two, then for $80 the standard blank will not disappoint.  It will throw a line with the softness that bamboo rods are famous for.  For an extra $45-70 you can step up to the presidential blank where you can choose from 45 different tapers (some of which are flamed).  Which ever you choose, Angler's Roost lives up to their promise to offer "fine fly fishing tackle at affordable prices." All bamboo blanks come with a money back guarantee.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der var dette besømte reviewet som han skulle ha klart til i oktober. For å være ærlig er det jo bare å kjøre på hvis du vil prøve. For noen dollars mer kan du iallefall få MYE mer for penga

Som nevnt tidligere i denne tråden,så vurderer jeg å surre sammen en cane.

Men problemet er at jeg er totalt grønn når det gjelder hva som er bra og dårlig :-\.

Etter å ha snoket litt rundt,så fant jeg noe her som kanskje ikke er så halvgæærnt...hvertfall ikke utfra pris :P.

http://theanglersroost.com/products/bamboo-blanks/presidential-bamboo-blanks/hardy-marvel-7-12-32-flamed/

Er dette noe som er verdt å satse på eller er det bare brukbart som blomsterpinner ???:).

Leste omtale om "The anglers roost" for et par dager siden skrevet av Matthew Draft.

http://www.rodbuildersreview.blogspot.com/

Oppsummert:

If you are looking for a nice blank to finish without breaking the budget and don't mind a glue line or two, then for $80 the standard blank will not disappoint.  It will throw a line with the softness that bamboo rods are famous for.  For an extra $45-70 you can step up to the presidential blank where you can choose from 45 different tapers (some of which are flamed).  Which ever you choose, Angler's Roost lives up to their promise to offer "fine fly fishing tackle at affordable prices." All bamboo blanks come with a money back guarantee.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Er det ingen som har en bestefar.. oldefar eller svigerfarfar som var fluefisker?!

er det ikke følelsen av å fiske med bambus som var tråden her kontra hvilken holk og snakeringer som skal brukes!? hmm.. sikkert bare meg som ikke er helt med..

men jeg tror jeg ser hvor dere vil.. Følelsen av det gamle, tradisjonelle og den ømfintlige følelsen av å kjenne hver minste detalj i andre enden av stanga:)

Ønsker alle sammen lykke til med bambusfiskeri og et vinterprosjekt jeg absolutt støtter likevel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...