Gå til innhold

Bambus


Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

Det er nettop den referansen de fleste har til canestenger og da ikke særlig gode rimelige stenger som f.eks Hørgård.........det har skjedd veldig mye på splitcanfronten i tråd med det som har skjedd teknologisk, det er nye limtyper.....sist men ikke minst flere hoder som driver med det........ :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det er nettop den referansen de fleste har til canestenger og da ikke særlig gode rimelige stenger som f.eks Hørgård.........det har skjedd veldig mye på splitcanfronten i tråd med det som har skjedd teknologisk, det er nye limtyper.....sist men ikke minst flere hoder som driver med det........ :o

Det er noen canestenger som er helt sykt bra. Og det er viktig at det er disse folk må se etter...

Det er masse fallgsuver og potensielle skuffelser... 

Det florerer av canestenger som er ren DRIT.    Og noen som er fantastiske. Disse koster ikke under 5-10 000 kroner.

Riktig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen canestenger som er helt sykt bra. Og det er viktig at det er disse folk må se etter...

Det er masse fallgsuver og potensielle skuffelser... 

Det florerer av canestenger som er ren DRIT.    Og noen som er fantastiske. Disse koster ikke under 5-10 000 kroner.

Riktig ?

Det har ikke noe med prisen å gjøre, men med hvilken tapering som er brukt. Prisen reflekterer hvor fint arbeid det er på stangen. En viss nøyaktighet er selvsagt påkrevd for at stanga skal få den tiltenkte taperingen og dermed kasteegenskaper, så om det er ren slurv for å bli ferdig med stanga fortest mulig til lavest mulig pris kan det selvsagt gå utover kasteegenskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok ,da skjønner jeg bedre floks interesse for "bambus" , splitcane er nyydelige saker....gleder meg til å prøve engang....

Har en bekjent som har slikt....

sett en video engang om når de håndsplitter trevirke , da snakker vi virkelig om håndarbeide.

Noen her inne som starter med råvarene og bygger emnene helt selv ?  dette er kunst.....

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flotte saker, men jeg er litt usikker på om jeg hadde brukt det nok i forhold til hva det koster. Så er det det å gå tilbake til 2delt igjen da... Er en grunn til at 90% av stengene som selges nå til dags er 4 delt..

Når det er sagt, så har jeg skikkelig lyst på en. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå, nr. 4 Flugfiske i Norden, lest om 4 delte 2 håndsstenger hvor en bruker splicede stenger. Artikkelen forteller om aksjoner som ikke blir brutt. I gamle dager holdt en dette sammen med vått lær men i dag brukes det elektriker tape.

Er det noen som lager 3 ev. 4 delte enhåndstenger med "spliced joints"?

Og hvis ikke, hvorfor?

Artikkel er skrevet av Thor Jacobsen som er på fisketur i Tweed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeeg har en Farlow Splised......en veldig fin skjøt som er lett, synes den type "holk" passer best på tyngre stenger, tohånds, men jeg erindrer at de lette stengene  for ørretfiske så ser det ut for at dusse skjølene blir veldig sårbare da det vil bli svært lite gods. Vidar steimler er nok den rette å svare på dette........dessuten finnes det nok grunner for at dette ikke er vanlig idag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke noe med prisen å gjøre, men med hvilken tapering som er brukt. Prisen reflekterer hvor fint arbeid det er på stangen. En viss nøyaktighet er selvsagt påkrevd for at stanga skal få den tiltenkte taperingen og dermed kasteegenskaper, så om det er ren slurv for å bli ferdig med stanga fortest mulig til lavest mulig pris kan det selvsagt gå utover kasteegenskapene.

Må korrigere litt her Oddbjørn. Taperingen bestemmer riktig nok aksjonen, men valg av riktig råmateriale og bearbeiding av dette har også stor betydning. Kjøper du de billigste stengene, får du bambus som er grovt bearbeidet. Dvs at "powerfibers" i alt for liten grad er bevart.

Jeg garanterer at du vil kjenne stor forskjell på to stenger med samme tapering, den ene "hurtigbygget", og den andre bygget med flid.

Det er nok ikke bare estetiske detaljer som fordyrer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var akkurat på posten og hentet en Dickerson 7612 tapering fra John Pickard (http://pickardrod.com/) . Pickard regnes for å være en av de beste på Dickerson taperinger (som jeg liker). Han tar 1850 $ for ei standard stang og leverer også blanks på bestilling, men som dere skjønner i det litt høye prisleiet. En annen som får mye skryt, både for sine stenger og blanks er D. R. Stone. Han har ikke rukket å bli så annerkjent enda og det gjenspeiler seg i prisene. Stengene er ikke noe dårligere av den grunn. (http://www.stonerodco.com/). Priser:

Hollowbuilt and standard hex:

Ferruled Blanks:

2pc. Standard- 310.00, Hollowbuilt- $385.00

3pc. Standard- 340.00, Hollowbuilt- $420.00

4pc. Standard- 395.00, Hollowbuilt- $480.00

Non Ferruled Blanks:

2pc. Standard- $270.00, Hollowbuilt- $345.00

3pc. Standard- $295.00, Hollowbuilt- $370.00

4pc. Standard- $320.00, Hollowbuilt- $395.00

Som nevnt tidligere i tråden kan det lønne seg å kjøpe blanks med holker. Sparer deg for mye klundring der :)

Ellers kan jeg nevne en kar som heter Lew Parks (http://lcparks.com/) og som får mye skryt på ulike bambusforum. Han tar 995$ for ei 2-delt stang på bestilling men har også en og annen på Ebay som man kan være heldig å få til minstepris 750$. Har en Paul Young "Perfectionist" fra han, ei super stang. Du finner masse informasjon om de nevnte, og mange andre stangbyggere her: http://clarksclassicflyrodforum.yuku.com/ og http://www.bamboorodmaking.com/ .

Om noen av de norske stangbyggerne leverer blanks vet jeg ikke, men du har jo en svært etterspurt en her på forumet du kan spørre.

Hermann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeeg har en Farlow Splised......en veldig fin skjøt som er lett, synes den type "holk" passer best på tyngre stenger, tohånds, men jeg erindrer at de lette stengene  for ørretfiske så ser det ut for at dusse skjølene blir veldig sårbare da det vil bli svært lite gods. Vidar steimler er nok den rette å svare på dette........dessuten finnes det nok grunner for at dette ikke er vanlig idag

Som du sier, Staffan. Spliced blir fort litt tynt og skjørt på lettere stenger, spesielt i spissen. Det er også vanlig å bygge "swelled spliced" for å få en litt kraftigere skjøt. Det innebærer at man bygger inn en diameterøkning i området over/under skjøten. Dette vil selvsagt igjen virke litt avstivende, men spliced gir likevel ganske jevn aksjon.

Selv har jeg planer om å eksperimentere litt med karbonholker i løpet av vinteren. Spesielt med tanke på litt kraftigere stenger der vekten av metallholker blir merkbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...