Gå til innhold

Jeg har ei gammel splitcanestang...


Anbefalte innlegg

Det er ei Høgård "konkuranse 9" med serienummer 104045 og er den merket "Rulb" mener jeg det står.

Denne stanga ble kjøpt brukt av min Bestefar i 1963 av daværende direktør for AS Sydvaranger, Linbo Hansen.

Stanga brukte han til fiske etter sik i førstevann ved direktørboligen i Kirkenes.

Min bestefar var ikke så ivrig på fluefronten og brukte ikke stanga noe særlig og overlot stanga til pappa som overlat den til meg.

Jeg lurer litt på hva dette er for en stang egentlig? Er det noen som kjenner til stanga?

Jeg tenkte prøve den i helga og da jeg har aldri fisket med den lurer jeg fælt på hvilket snøre jeg skal bruke???

Er dette å betrakte som ei femmer?

MÅ man bruke silkesnøre? Dette er noe jeg ikke har.

Hadde vært artig om noen visste noe  ;)

post-4198-13949882721348_thumb.jpg

post-4198-13949882721973_thumb.jpg

post-4198-13949882722464_thumb.jpg

post-4198-13949882722944_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja du, Hørgård hadde mange forskjellige ”Konkurranse” modeller. I utgangspunktet ei stang til casting og beregnet for spesialsnører som kasterne ofte lagde sjøl. Det ble etter hvert noe etterspørsel av ”Konkurranse” modellen til fiske også og følgende modeller ble produsert.

"KONKURRANSE F" 9 1⁄2', 2-delt stang, hul- bygget med en vekt på 186 g. Passende snørevekt, AFTMA 9.

"KONKURRANSE B" 9 1⁄4', 2 -delt, hulbygget rotstykke med massiv topp. Vekt 176 g. Passende snørevekt, AFTMA 9.

"KONKURRANSE D" 9' 2-delt, hulbygget rot- stykke for klasse 8.

"KONKURRANSE E" 8 1⁄2' 2-delt stang, hul- bygget splitcane. Vekt 130 g, klasse 8.

"KONKURRANSE E-D" 8 1⁄2' 2-delt hulbygget splitcanestang med vekt 130 g. Også klasse 8 men litt mykere tupp enn “KONKURRANSE E”.

Som du sikkert skjønner var ingen av disse særlig egnet for fluefiske etter sik om dere da ikke har noen for meg ukjente monstersik oppe i Kirkenes. Snøreklassifiseringen er forøvrig angitt for DT-snører så du må påregne en snøreklasse høyere for WF. Kan legge til at A. Hørgård sjøl, i en gammel katalog jeg har, trygt anbefaler bade “KONKURRANSE E” og “KONKURRANSE E-D” til tørrfluefiske etter ørret :). Og klasse 7 var jo faktisk den mest brukte snøreklassen for fluefiske etter ørret på 60 og langt inn på 70 tallet.

Kilder: Gamle Hørgårdkataloger (Mye rart en samler på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra  :) Takk for svar.

Det står en bokstav bak "konkuranse" men jeg klarer ikke tyde det helt. Er ikke mannen som leser bordeskrift da det begynner å flimre for øynene. Kanskje kona klarer å tyde det.

Men den er 9 fot så da er det en av de tre første du nevner. Skal veie stanga og se om det sier noe mere.

Men jeg skjønner at dette ikke er noe feinschmecker stang da.

Btw. Det er rimelig stor sik i førstevanna  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...