Gå til innhold

Mine byggeprosjekter... Dagens gjøremål; "stangtrekk produksjon!"


Anbefalte innlegg

da funker det å laste opp bilder igjen. lastet opp 3 bilder i en tidligere post her, mht. surring og lakkering.

Fant ut att jeg måtte ta bilder av selve "arbeidsbenken" og utsikten. Mener jeg har en passelig fin utsikt fra arbeidsposisjonen min  8)

[attachthumb=1][attachthumb=2]

Innredet dette rommet for 2 år siden nå, så fikk gjort alt skikkelig fra bunnen av.

Rommet er 3.6meter bredt så har da full bredde på pulten. Får da en 9 fots stang på tvers av pulten. kjekt til lakkering f.eks.

Plassen bruker jeg da til fluebinding når det ikke foregår stangmontering som nå.

Pulten laget jeg fra bunnen av, og brukte samme laminatet på benkeplata som på gulvet. Ligger 45 grader på skrå på benken, som resten av rommet. fint skal det være.

ellers fungerer rommet som TV-stue. I andre enden laget jeg hobby-krok til fruen. Hun driver med alt mulig rart med symaskin og strikkemaskin. Så i den enden av rommet bestiller jeg custom stangfuteral, og varme ull-produkter  8)

post-4153-13949884704435_thumb.jpg

post-4153-13949884704997_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 202
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

takk takk. blei rett så fornøyd selv. er jo klart en del små pirk jeg ser nå i etterkant att jeg burde gjort opp igjen, men det er bare finish arbeid som nok kommer seg etterhvert.

Her er den gule surret på "tradisjonell" måte, så er søltråden lagt på med lynlim-teknikken. og så er det røde lagt på for seg selv etterpå. Dette utelukkende gjort for å slippe å se noen innfestninger under trådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

FAEN I HELVETES SVARTE FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAEEEEEEEEEEEEEEEEEEEN!

etter å ha surret ferdig stengene, tok jeg det fatale valget att jeg skulle prøve å fjerne ringene fra den gode gamle Loomis GLX Classic stanga (med de fryktelig stygge surringene på første post)... Det endte i tragedie, ettersom jeg nettopp lærte hvor vanvittig forsiktig man skal være med varme på carbon stang. Var forsåvidt klar over det fra før, men ikke at det var SÅ vanvittig sårbart. Snittet først opp surringene over ringene, lunket litt på lakken med lighter, og da skrellet jeg av heile greia.

På den nest øverste ringen gikk det derimot luks til helvete, da jeg åpenbart hadde utsatt den tynne tuppen med for mye varme. Stanga knakk  p-off oops

R.I.P

(har sendt en mail til GLoomis for å sjekke muligeheten for en ny tupp)

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Martin sin måtte det være noe rart med, men unødvendig av meg å knekke den lell da. hehe

Tsjjj, nå slipper jeg jo å knekke den selv langt til fjells med kanskje en tokilos i andre enden. Gammel gammel stang, ikke tenk på det, jeg har jo en fancy ny stang på vei i posten allerede  ;D

Verre med prosjektet ditt som du ødela... Noen dager er virkelig bedre tilbrakt fra senga med ett par dvd`er på tv`n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Martin sin måtte det være noe rart med, men unødvendig av meg å knekke den lell da. hehe

Skulle jo dra på med mye line ute jeg da vettu. typisk.

Men usikker på hva jeg gjør med Loomisen.

En skikkelig bad day... Håper dagen i dag har vært bedre :)  Har du sjekket muligheten for ny tupp, eller blir det j....a kostbart?

Ja Martin sin måtte det være noe rart med, men unødvendig av meg å knekke den lell da. hehe

Tsjjj, nå slipper jeg jo å knekke den selv langt til fjells med kanskje en tokilos i andre enden. Gammel gammel stang, ikke tenk på det, jeg har jo en fancy ny stang på vei i posten allerede  ;D

Verre med prosjektet ditt som du ødela... Noen dager er virkelig bedre tilbrakt fra senga med ett par dvd`er på tv`n.

Da hadde iallefall jeg gitt fra meg lyder, ord og utrykk som ikke står nedskrevet noe sted... det hadde vært 1,8 kg større fisk enn det jeg normalt får :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har snakka med Elbe Normark som er importør, men de hevder at GLX Classic hverken selges som blanks eller kunne skaffes i deler.

hrmzk

Har uansett kontaktet Loomis direkte så får vi se hva de svarer.

mvh,

Tommy

Hva er snøre klasse lengde(eks:1085)o.s.v

Har en del råblanks av GLX, mulig jeg kan hjelpe deg.

Etter som jeg har skjønt dreier dette seg om en 9`klasse 5,stemmer det?altså 1085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Da er nok 6'6" #3ern veldig tett på å kunne kalles ferdig.

gått litt seint i det siste, har sittet å ventet på litt diverse.

Stangen ble langt i fra strøken, men det hadde jeg hverken forventet eller hatt mål av meg å få til.

Denne ble rett og slett en stang for å trene litt på teknikker å høste erfaringer.

erfaringer fra prosessen;

- kork er ikke bare kork. billig kork er rett og slett raua kork, dyrere kork kan være like raua. Kork fra Portugal er gode greier! (takk Sigve for tipset) Denne stangen har billig kork fra mudhole og det vises.

- bruk mer tid på korken med finere pussepapir

- lakk er vanskelig. jeg endte til slutt på FlexCoat lite build etter litt prøving og feiling med alt fra bil lakk til andre epoxy produkter

- skriving på klinger er også vanskelig hehe. var innom både pennesplitter og diverse penner, men fan til slutt en som var så tynn at det gikk ann. søker enda etter en som er enda tynnere.

- sliping av foten på ringene er mye viktigere enn først antatt, ikke bare for entring av tråden men også finishen under surringene etter att lakken er på.

[attachthumb=1]

[attachthumb=2]

[attachthumb=3]

[attachthumb=4]

post-4153-13949885522441_thumb.jpg

post-4153-13949885523383_thumb.jpg

post-4153-13949885524324_thumb.jpg

post-4153-13949885525023_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, faen så irriterende med closeups. skriften var ikke akkurat veldig pen ser jeg nå. men men. hehe

prøve å ta ett closeups av #5ern før jeg lakkerer. hehe

nok en erfaring.  ;D

så beklager jeg forøvrig også bildekvaliteten. med min yrkesbakgrunn fra fotografering så er det faktisk sårt for sjelen og legge ut bilder med en slik kvalitet. fotografering er dessverre ikke en prioritet aktivitet for tiden.

Bildene takes derfor med IXUS 90 og forberedelsene er null  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i kveld er det nok lakkering av #5ern som står for tur.

Ellers kan det nevnes att jeg har overtatt sykroken fra fruen i huset. Der blir det sying av stangposer.

Har prøvd meg på ett til #3ern, men der ble det også ett par erfaringer som dukket opp, som tilsier att det må gjøres på nytt.

... har også ett mål om å få til stofftrukket stangrør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var helixen lakkert.

Lærer fremdeles mye nytt.

Lakkering er skikkelig kinky, men føler jeg har knekkt ett par nøtter etter å ha lakkert denne. Nå gjenstår bare øvelse og øvelse.

- merket stor forskjell på å tømme lakken utover ett eller annet for å få ut boblene.

- merker att jeg planlegger å lakkere alt for mye av gangen. merker att lakkeringene blir dårligere og dårligere jo lengre jeg kommer. første blir stort sett veldig bra.

- støv er noe dritt.

har ikke forsøkt meg på varme enda...mener å ha lest at noen setter lakken i varmebad før bruk. det blir neste testing.

Ellers er jeg veldig fornøyd med utseende på denne. muligens litt misfornøyd med fargen på tre innlegget. Dette var det første jeg kjøpte, som jeg erstattet med ett nytt jeg bestilte... men rett før liminga så blei det dette.

valgte minimalt med pynt, kun på holkene.

[attachthumb=1][attachthumb=2][attachthumb=3][attachthumb=4][attachthumb=5]

post-4153-1394988559464_thumb.jpg

post-4153-13949885595676_thumb.jpg

post-4153-13949885596533_thumb.jpg

post-4153-13949885597453_thumb.jpg

post-4153-13949885610375_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...