Gå til innhold

Lakktørkemaskin


Anbefalte innlegg

Holder på å bygge en stang nå, og var lei av etter lakking å snurre for hånd foran tven i flere timer og likevel oppleve at lakken hadde seget neste morgen.

Forsøkte derfor å se etter saktegående motorer på nettet men fant ingen. Til slutt falt det inn i hodet - discolys snurrer jo sakte rundt :) Fant ut at teknik-magasinet på nordby kjøpesenter rett over svenskegrensen solgte separate motorer for kun 150 kroner.

Har nå laget et stativ som motoren er festet til (resteplank) og det funker perfekt! Motoren går rundt med 4-5 omdreinger i minuttet og virker slitesterk.

Anbefales!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Skjønner at verden har "snurret" litt forbi meg de siste 20 år  :) Er vel ca så lenge siden jeg bygde forrige stangen...

det er en veldig brukbar lakktørker i en gammel kasettspiller

[attachimg=1]

post-0-13949883383279_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte kassettspillervarianten  ;D - dessverre har de fleste av mine gamle gått på dynga  :(

Og til Tørrbjørn: Surringer bør skje på frihånd ja!! Egentlig den hyggeligste oppgaven når man bygger stang etter min mening (bortsett fra planleggings-/tankearbeidet selvsagt...)

Gleder meg til helgen - da er alle deler lakket og stangen kan testkastes. Det mest spennende øyeblikket - særlig når man ikke har kastet med tilsvarende emne før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte kassettspillervarianten  ;D - dessverre har de fleste av mine gamle gått på dynga  :(

Og til Tørrbjørn: Surringer bør skje på frihånd ja!! Egentlig den hyggeligste oppgaven når man bygger stang etter min mening (bortsett fra planleggings-/tankearbeidet selvsagt...)

Gleder meg til helgen - da er alle deler lakket og stangen kan testkastes. Det mest spennende øyeblikket - særlig når man ikke har kastet med tilsvarende emne før.

Stikk innom EL-returen hos din elektrokjedefavoritt og hent deg en kassettspiller.. Brukte det selv og fungerte ganske bra med hjemmemekka gir ;)

index.php?action=dlattach;topic=13645.0;attach=48999;image

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det som dere glemmer er å nevne er alt det andre som du må hvis du skal lage selv. Og ikke minst plassen dette skal ta. tenker da på kassetspiller.

Selv har jeg en slik og er kjempehappy liten er den og :)

<br tull_0&hash=item53e45afa6a

no lager du vel til flere enn en stang i året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og Discokulene til Clas Ohlson har vært brukt til det i 20 år av stangmonterere

Det kan jeg underskrive på. Motoren går med ca. 7-8 omdreininger pr. minutt. Har fungert helt strålende. Jeg hadde disse svarte stangholderne til Berkley, og fant ut at motoren passet akkurat inn i hullet på dem. Følgelig var det bare å montere stangholderen til bordet, og så var vi i gang. Litt triksing, kanskje, så finner en en rimeligere maskin laget for formålet, så er vel det like greit.

MYHRE%20fluefiske%20stangbygg.jpg

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...