Gå til innhold

Ørret i tyrkia?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Egenlig burde jeg skjerpe meg big time! Jeg ble bare litt nysgjerrig på om det var noen elver i Tyrkia som så fine ut også søkte jeg litt...

Det har seg slik at jeg skal med familien dit til helga og da må jeg lese litt om tyrkia. Elver er interessant  ;)

Sånn rent geografisk så skulle man tro at det var plenty med kildevann og kalkrik beggrunn.

Denne er ikke så langt unna feriestedet:

http://www.aboutalanya.com/?lng=2&page=alanya&id=dimriver grøss! ble nesten fristet til å smugle med meg ei lita stang.

Men jeg slår det fra meg, skal se og lære litt om mat og kultur nå. Men neste gang kanskje...

Noen som har hatt med fluestanga til Tyrkia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur der i mai. Utrolig fin tur i flott natur. Floata nedover elva Koprulu. Så mange ørret, men fikk ingen. Prøvde mest med tørrflue, det ville nok funka bedre med nymfe. Var der midt på dagen og det stod mye fisk i de raske partiene i elva. Vi var de første han tok med ned elva på fluefiske, ser på sidene hans at det har hatt turer i etterkant også...

http://www.doitadventure.com/fishing%20eng.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Alanya ifjor sommer, og da meldte vi oss på en raftingtur i oppe i fjella. Etter 1.5 time på bussen kom vi til ei nydelig elv. Perfekt størrelse, og bra temp. Elva selv holdt ikke mer enn ca 10-12 grader grunnet no kildevann eller lignende. Vi badet i en "pool" med kun 2 grader i vannet :)

Uansett spurte jeg guidene våre ang fisk i elva, og de bekreftet at det fantes. Noe jeg også så flere ganger på vei nedover mens vi raftet. Om det derimot fantes ørret der fikk jeg aldri vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenfolk ja.... Guiden (Tom fra Nederland) tok litt av når han fikk en dvd....

Mye fisk på 30-35cm stod i de riflla partiene. Vi var der midt på dagen, 30 gr varmt. Hadde nok vært bedre tidlig morgen eller seint på kvelden.

Guiden hadde ifjor skutt en ørret  med PIL OG BUE!!! Den var vel 1kg etter hva jeg kunne se på bildet. Hadde vært bedre fiske der tidliger, men det ble drevet rovfiske av lokalbefolkningen. De brukte kraftige stenger påmontert STORE garnposer (minitrål). Men bevares flott elv og natur, typisk ørretelv.....

Var noen mindre døgnfluer i lufta, str 16 tenker jeg. Svermet høyt så vi fikk aldri sette nærmere på dem. Ellers var det noen store tjukkasser av noen fluer på elva og i lufta, ligna på sikader. Så også rester fra husbyggere på steiner etc........ Ingen vak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke bli veldig overrasket hvis det viste seg at det finns skikkelig bra ørretfiske i Tyrkia - det er jo et digert land med store, utilgjengelige fjellområder. Sikkert mye lurt der, spesielt i østlige deler/Kurdistan, inn mot Irak og Armenia. Men etter å ha lest Orhan Pamuk sin bok "Snø" må jeg innrømme at det er endel andre ting som gjør dette området noe mindre fristende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det som slo meg på her på vårparten, var at det må jo være i Tyrkia man finner selve ur-ørreten.

Noah måtte jo nødvendigvis ha med seg alle ferskvannsfiskene i store tanker i båten sin, og når så denne strandet på

fjellet Ararat, så er det vel nærliggende å tro at fisken også ble satt ut der?

Mvh

Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...