Gå til innhold
  • 0

hjelp!


sander

Spørsmål

til bursdagen min fikk jeg fluefiske utstyr, etter noen dager bynte jeg å få til bra kast og fine presentasjoner. jeg skulle prøve meg litt i saltvann. på det første kastet hogg det til men fisken spytta ut flua før jeg fikk gitt tilslag. på det andre kastet var jeg mer konsentrert og denne gangen fikk jeg et ordentlig tislang,og fisken raste utover, og hoppet to høye hopp. det var min første fisk, men plutselig mista jeg den å flua. var det noe galt med knuten? brukte den vanlige fiskeknuten å den satt godt. håper jeg kan få svar på dette :)

forresten jeg tror det var en lyr på rundt kiloen:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest staffan@epost.no

fortomspisstykkelse og hva jeg velger

0.10 mm  bruker dimensjonen kun de gangene jeg fisker med mormyrska etter småabbor

0.12 mm  en skjelden gang og dersom fluene er små til ørretfiske

0.14  og 0.16  vanligste til ørretfiske når krokstørrelsen er 12 - 16

0.18 vårfluefortom eller for andre ørretfluer som fiskes med bevegelse + store døgnfluer + mindre reker i havet

0.20 store vårfluer og steinfluer

0.25 tynneste til streamer

0.28 - 0.30 streamer med fortynging som kulekjetting......

0.35 laveste dimensjon i havet på jakt etter annet ennn sjøørret

0.40 minste dim. til fiske etter andre arter på vest - trøndelag og nord-norge

0.45 - 0.50 et must når storseien er tilgjenglig  8 kg ++

dette er mine tanker og det kommer kanskje motargumenter,,, ;D

staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

dette er mine tanker og det kommer kanskje motargumenter,,, ;D

staffan

Jeg er ihvertfall veldig enig med deg Staffan, bortsett fra at jeg aldri fisker storsei på fluestang. Sander vil nok slippe å ryke neste gang om han går opp litt i fortomstykkelse. I tillegg er det lettere å få overslag på større fluer og det blir mindre vindknuter. 3x er tynt til sjøfiske, og skal man forsvare det må det være på svært sky sjøørret og som siste utvei når annet ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei Staffan og dere andre,

"0.18 vårfluefortom eller for andre ørretfluer som fiskes med bevegelse + store døgnfluer + mindre reker i havet"

Er det noen grunn til at du/dere går opp i tykkelse på fortom på fluer som fiskes med bevegelse?

Har dette noe med selve bevegelsen å gjøre, eller er det at tilslaget er hardere på beveglig føde?

Nyfiken

Mvh

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

hardere take, samt at vårfluer oftest fiskes i skumring / mørke......med aldrende øyne er tukkere dim lettere å håndtere samt at det er ikke så kilent med tykkelsen.....nå skal det også sies at jeg ikke gidder å fiske der hvor fisken er småfallen...huff det hørtes arogant ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Presentasjonen er også ett tema. Ikke lett å presentere en liten døgnflue stripefritt med altfor tykk fortom. På ei vårflue er jo ikke striping så farlig  ;). Synlighet er jo også en faktor som spiller inn.

Men bruk så tykk fortom du bare tørr. Da kan du tillate deg å kjøre fisken hardere/raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

det finnes intet som er viktigere i et fiske som fisken ofte blir satt tilbake at det blir fort landet, om man ikke kan klare å få fisken på forsvarlig fortom så gjør man ikke det........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Helt enig med gutta over her. Lær å bruke ulik fortomstykkelse etter forholdene. Ikke "lås" deg på en tykkelse. Ofte kan man fiske med tykkere en det man tror, men av og til må man helt over på "hyssing" for at fisken skal ta flua. Uansett ikke gå lenger ned i tykkelse enn det du klarer å mestre under kjøring av fisk. Hyppig fortomsbrudd er ikke ønskelig for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

i elver med reglement som rena / hemsil burde man satt minstetykkelse og laveste klasse på stang som et kreterie......sunes at en #3 skulle vært streng forbudt i Rena, det er bare lek og har selvsagt observert mange langtekkelige kjøringer.....to minutter pr. kilo sa Ake Rosen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dette er klippet ut i fra video og viser hvor hardt man kan presse en stor fisk ;D

På slutten av fight'en så "låste" jeg snella og ga ikke fisken en meter med snøre. Holdt den nære og presset den oppover og mot håven. Fisken ble da bare stående og stange + rulle seg i overflaten til vi fikk håvet den. Forbausende mye "trykk" man tør å legge på en stor fisk med rett utstyr og litt erfaring. Som bildet viser så ligger jeg faktisk helt bakpå mot slutten. Hadde fortommen røket så hadde det vel blitt en baklengs salto ;D

109302_s.jpg

Brunørret 3,5kg på 4X fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

hardere take, samt at vårfluer oftest fiskes i skumring / mørke......med aldrende øyne er tukkere dim lettere å håndtere samt at det er ikke så kilent med tykkelsen.....nå skal det også sies at jeg ikke gidder å fiske der hvor fisken er småfallen...huff det hørtes arogant ut :P

Selv om du påpekte at du bruker .10mm der du fisker småørret med mormyshka???  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

i elver med reglement som rena / hemsil burde man satt minstetykkelse og laveste klasse på stang som et kreterie......sunes at en #3 skulle vært streng forbudt i Rena, det er bare lek og har selvsagt observert mange langtekkelige kjøringer.....to minutter pr. kilo sa Ake Rosen.....

Dette er vel det største våset jeg har hørt på lenge??? Sorry Staffan, men dette kan diskuteres privat, og ikke i en "nybegynner" tråd. Det er nå de som BRUKER utstyret sokm har mest og si. Åke Rosen var på viddene med denne uttalelsen (eller fiska etter harr som aldri har blitt fiska på før, MED .30mm fortom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

hardere take, samt at vårfluer oftest fiskes i skumring / mørke......med aldrende øyne er tukkere dim lettere å håndtere samt at det er ikke så kilent med tykkelsen.....nå skal det også sies at jeg ikke gidder å fiske der hvor fisken er småfallen...huff det hørtes arogant ut :P

Selv om du påpekte at du bruker .10mm der du fisker småørret med mormyshka???  :)

mente selvsagt abbor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

hardere take, samt at vårfluer oftest fiskes i skumring / mørke......med aldrende øyne er tukkere dim lettere å håndtere samt at det er ikke så kilent med tykkelsen.....nå skal det også sies at jeg ikke gidder å fiske der hvor fisken er småfallen...huff det hørtes arogant ut :P

Selv om du påpekte at du bruker .10mm der du fisker småørret med mormyshka???  :)

mente selvsagt abbor

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

.....to minutter pr. kilo sa Ake Rosen.....

Samme forholdmellom tallene, men jeg tror standardutsagnet til Åke er: "Ett minutt per pund!" -på klingende bergensmål!  ;D

Jeg tror han hovedsakelig refererte til laksefiske, og gammel engelsk standard.

Og engelsk standard på elver er siplebekker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

dersom man bruke tyngre fluer som man ofte bruker i sjøen så gir fluevekten en slitasje på fortom

På andre kastet ? :o

Willy

på 0.18 og noen fram og bakkast, kan dette hende dersom ikke kastestil sitter helt. vi kjenner heller ikke til hvordan knuten var ut utført, om knuten var fuktet etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

....to minutter pr. kilo sa Ake Rosen.....

Dette er tull. Som en grov regel under laksefiske i stor elv - harling med skje eller wobbler, eller kastesluk, mark osv. - passer det bra, men på lettere flueutstyr er det selvsagt flere forhold som bestemmer. Stor eller liten vannføring, stri eller rolig strøm, fluestørrelsen og fortomtykkelsen. Jada, fisken sitter gjerne like godt på små fluer, men fortommen står gjerne i forhold...

Og har vi endelig en fin og etterlengtet fisk på kroken, så kjører de fleste fisken med visse marginer - det gjør iallfall jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...