Gå til innhold

Alt innen saltvannsfiske med fluestang og strimer på Vestlandet...


jonnyS

Anbefalte innlegg

Eg og Arild Tenkte at me kunne prøve å starte ein saltvannstråd innen strimerfiske her på Vestlandet, der me skriver om alle mulige arter som me fisker på i saltvatn og ikkje berre Sø men selvfølgelig Sø også ;)

For min del, så liker eg å fiske på alt som svømmer i havet med strimer og fluestang. Sjølv om størelsen ikkje alltid er like stor, så betyr ikkje dette at det berre er til å fiske og få fisk, ein må innimellom finne riktig fiskemetode, plass, dybde og strimer for og ta fisken og då spesielt i desse kalde dager :)

Bilder og teknikker er alltid flott at folk tar med. Det er lærerikt og morsomt, men fiskeplasser kan folk få holde for seg sjølve ;D

Håper dette er noko som interesserer folk, og viss ikkje så finn me fort ut av det :) Og spørsmål e ein viktig ting for at fisken skal krokast :)

JonnyS... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 293
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Herlig Jonny!

Hvordan ser det ut om dagen? Er Nordåsen åpen enda, eller må man ut i saltere vann nå?

Har ikkje fiska der denne veka, men sist eg var i området, så var det begynnt og fryse til i dei indre områdene, men lenger ute mot kyrkjetangen så var det isfritt. Men nett korleis det ser ut no etter fleire dager med kaldt vær, kan eg ikkje svare på :)

Det som e litt av problemet med Nordåsen på denne tida e nettopp masse ferskvatn og vindstille dager, og dermed så legger isen seg fort :-\ Men viss ein finner områder der blandingen kanskje e litt meir 70-30 og litt vind, så finner ein flott fisk der også :) Og viss sola visser seg, og varmer litt opp, så e jo ikkje da så veldigt negativt :)

Eg og Arild har vært på plasser denne veka som har gjett oss bra fiske, både av lyr, Pale og Sø. Største lyren som Arild tok var på 4,3 kg og veldigt hissig og Sø låg mellom 5hg- kiloen :D Skal få lagt ut eit par bilder seinare :)

JonnyS...          

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei 2 siste dagane har ikkje vært av den beste sorten innen fiske, da har vært kaldt og is på dei fleste plassane som e fine for Sø, men lyren, Palen og Makrellen har vært i bra bet så litt har da heldigtvis blitt:)

Når eg kom ut på Fredag`s mårgen, så begynnte eg med intermidiet, men gjekk fort øve til synk 3. Da var kaldt og fisken ville ikkje smaka på nåke av det som eg presenterte for den i overflaten + med synk 3, så kan ein fiske i dei øvste sjiktene og, viss det blir akktuelt :)

Men denne dagen ga best fiske på dypt vatn. Fekk fleire lyr, store pala og masse makrell. Hadde også ein flott blanking på, men etter 2 hopp og ein strimer som satt dårligt, så slapp den med eit glis, og svømte videre glad og fornøyd :)

På Lørdag, så gjekk turen til eit område som Arild og eg tok 8 flotte Sø på i begynnelsen av denne veka, og siden mesteparten av overflate aktiviteten foregjekk lenger ute, så hadde eg med Kajakken :)

Men pga kald vind, minus 4 og null aktivitet, så blei kajakken liggende på taket og eg stående på land og drikke kaffi, og fiske litt langs kantane uten dei store resultatet desverre :-\ Og etter litt meir en 1 time og berre ein lyr, så gjekk turen videre til 3 andre plasser.

Eg prøvde alt på dei timane eg fiska. Stang under armen med Raske inntrekk, rolige inntrekk. Raske med korte stopp, roligt med korte stopp og lange med lange stopp " Men ingen ting. Eg fiska dypt, midt sjikt og øvste etasje, men idag funka ingenting desverre :-[ Men sånn e da innimellom :)

Når klokka viste 1645 og kulden blei verre, så pakka eg sakene og kjørte heimover uten den store fangsten desverre:-\ Men kanskje idag ;)

Her eit lite stemmnings bilde frå Fredagen :)

JonnyS...

   

post-1116-13949883969164_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fremmover kommer det til å gå i sjøørret fiske, men siden dagene er korte og de effektive timene er korte blir det en del fiske etter lyr, torsk, sei osv på kveld nattestid.

I går prøvde vi oss fra opplyste kaianlegg og moloer etter hovedsaklig voksen lyr. Det ble en del lyr og pale, men ingen beist som vi hadde håpet. Vi brukte litt tid på leite etter nye plasser i går, noen besøkte vi uten de helt store fangstene, men vi gir ikke opp så lett og vil prøve under forskjellige forhold for å bli enda bedre kjent med plassene :)

Siden jonny var på jobb tok jeg turen ut aleine i dag. gikk ut med synk 3 og to fluer (clouser i orange og rosa cdc-reke). på første plass prøvde jeg høyt, lavt sakte og forte inntrekk, men ingen napp. Så en fin torsk på grunna som sikkert knaska krabber i tangen :)

bytta plass (bare 200 meter) og her var det mye mer liv. to makrell noen paler og 4-5lyr der den største var rundt 2 kg. såg blank fisk som hoppa og litt jaging av brisling.  ;)

på denne plassen var det mer strøm og selv om det var dårligere bunnforhold var fisket bedre. det lønner seg å skifte plasser ofte på denne kalde delen av årstiden :)

her er bildet av lyren fra forrige uke - sterk som fy!!

[attachimg=1]

post-2709-13949884023879_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimmrande Arild :D Skulle heller vært med ut og fiska, enn og sitte her og klø meg på P.....N!!! :) Og sjølv om ikkje dei største viste seg i går, så prøve me på nytt :)

Eg kjem med ein rapport og litt bilder frå gårsdagen tideligt fiske når eg har komt meg heim :)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter ca 3kvarter -1 time og gå, så annkom eg plassen som eg skulle fiske på.

Akuratt!! Kulden hadde gjort sitt inntreff :rolleyes: Is, is og atter is :-\ Heldigvis så var det eit lite område som var åpent, og dermed fiskbart :)

Som på lørdag, så blei synk 3`en brukt.

I desse kalde dager så liker eg og bruke synk, for fisken kan ha tendenser til og gå dypere, og dermed er det kjappere og bruke synk enn intermidiet. Selfølgeligt så kan ein finne fisk høgare i vannsjiktet, men med synk 3, så vil ikkje dette dy på dei største problem uansett :) Det e også fint og bruke dersom det e ein del strøm, og du vil komme litt dypere istedenfor. Her kan intermidieten bli ført fort vekk, mens synken skjærer fint i gjennom, og du får dermed fiska betre øve området :) 

Eg begynnte og fiske høgt, og gjekk dypere etter eit par inntrekk uten resultat, og dermed så begynnte fisken også og bite, men desverre berre knøtt små lyr.

Forandra inntrekket med litt kjapere med varierende stopp " sakte, raskt og stopp " Og dermed begynnte makrellen og bite  :) Ein kan fort bli lei den rabiate krabaten, men alikavell morsomt, for den gjer seg jo heller aldri, og viss du får fisk på opp imot kiloen eller 2 på samtidigt, så kan ein fort stå ei lita stund før den gjer seg og havner i håven :)

Da var også 2 stk Sø som fulgte roligt etter, men ingen bite lyst på desse 2 desverre :-\

Etter ein god kopp kaffi, så satte eg opp rigen med ei cdc reke som opphenger. Avstanden mellom strimer og opphenger, varierer alt mellom 30-60cm. Denne gong ca 50cm oppforbi. Og etter 2 kast så e det fast fisk. Skjønner fort at dette e ein marell, men når den kommer nærmere land, så skjer det som gjør denne måten morsom og fiske på.

Ein Sø tar cdc reka mens makrellen har strimeren i munnen, og dermed e kampen litt verre, problemet kan ofte bli at fiskene vil svømme kvar sin veg og dermed " Pjong " Du mister både fisk og flue, men det gjekk bra denne gongen :) Makrellen var standard str og Sø 650gr :)

Ørreten og makrellen fekk sin frihet tilbake etter eit kjapt bilde, og dermed så var det på tide og begynne turen tilbake, for eg var ikkje særligt intressert i og gå tilbake i mørket :)

Dermed så var denne fri perioden over. Da har vært ei knall uke, sjølv om me ikkje var heilt heldige med Flo og Fjære, men under natt fiske, så vil den være flott, og viss ikkje kulden blir altfor ekstrem, så satser me på kvelds/natt fiske ;D

Bilder frå Søndagens formiddag/ettermiddag`s tur :)

 

JonnyS...

post-1116-13949884024729_thumb.jpg

post-1116-13949884025201_thumb.jpg

post-1116-1394988402568_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

noen som har vert på vaulen badestrand og omeng i det siste?

Heisann og velkommen :)

Eg trur ikkje eg veit kor denne plassen e, så kan desverre ikkje svare deg på det :) Men viss det e i Stavanger du tenker på, så e nåk desverre denne tråden litt feil og spørre på, med tanke på at denne tråden e meir berekna på Vestlandet/ Bergen omegn :)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen er det med havabbor i Bergen Jonny? Er såvidt jeg har forstått sommeren som er mest aktuelt for dette fisket, men det er jo fint å ta seg en tur på hverdagene når man ikke fisker ørret, hvis det fins noen plasser.

Ser Runar Kabbe mener at det er utbredt i Bergen og.. Noen som vet om noen plasser?

Sånn ellers så er status på streamerfiske og fiske generelt quo her.. Jeg har ikke så mye som tatt i en fluestang siden tidlig desember. (Med unntak av en Guideline Fario jeg prøvde på XXL idag... Nesten synd man har tørna helt på sage når man kaster med den stanga..)

Men det ligger vel masse is i nordåsen nå uansett, og jeg vet ikke om noen andre plasser hvor det er godt sjøørretfiske.. Eller havabbor. Den ser jo unektelig veldig morsom ut, men dog kanskje litt vanskeligere å finne en sjøørreten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mao. ikke aktuelt å dra ut med noe fluestang.. Jaja.. Gjør ikke så mye.. Jeg er i Trondheim uansett :P Ikke at det er noe varmere her.

Det eneste som irriterer meg GRØNN er at jeg har glemt fluebindersettet mitt, kameraet mitt og alt turutstyret i Bergen da.. Ikke spør hvordan jeg greide det.. Forbanna dritt.. Sitte her i jula og tvinne tommeltotter?! Vurderte å kjøpe meg nytt bindesett idag faktisk, men jeg la det heldigvis fra meg. Koster nok fra før det greiene der..

MEN. Ja til så kald vinter da.. Bedre enn 0 grader og slapseføre spør du meg.. Bare den går fort over ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den e kjip Daniel!! Eg trur mesteparten her inne veit kor ufatligt kjedligt da e når ein glømme bindesaker, og kor inntenst da begynne og klø etter eit par dager uten og ha hatt nærkontakt med stanga :D

Når det kommer til HA, så finne du dei i våre fjorda også, og dei du treffer på kan ha tendenseane til og væra meget store, men ein må leite litt og flytta seg ein del, og dermed så kan båt væra ein god ting :) Klare ein og leita opp brisling, sild, små pir og andre små snacks, så ein på god veg :) Men me veit også om folk som har tatt HA på krabbe imitasjoner nær bunn :)

Når du ser jaginger som du ikkje skjønna ka e pga den aggresive oppførselen, så e da stor mulighet for at det e HA :) Denne type aggresiv jaging har eg fått med meg eit par gonger, og det e nesten ikkje til og ta feil av og det e utruligt morsomt og berre stå og oppservere :D

 

Eg har ikkje for min del vært veldigt intressert i og fiska så mykje etter denne fisken, men eg og Arild har hatt oss 3-4 tura etter den seint i år " Okt-Nov " berre for og forandra litt på hverdagen :) Men desverre ikkje så veldigt bra Aktivitet desse dagane. Har fått ein og hatt fisk etter.

Men i 2011 så blir det meir jakt etter denn flotte fisken :) Og då kjem me til og begynne jakten når våren begynne og gå mot sommer og sola begynner og varme godt på dagen, også får me sjå ka resultatet blir :D

Her e eit lite bilde av skjønnheten :)

 

post-1116-13949884646311_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hælvette! Tipper du hadde en det fight med den der! Men HA-jakt til våren? Kan jeg bli med :D Høres jo ut som en knallfisk!

Skal være god å spise også,som jo abbor er. ;)

Fristende,bilen virker som den skal,Cloudveil-vaderne er i hus,så får vi se hossen det går med skulderen. :D

Men har hatt lyst til å prøve meg på arten siden den kom til Oslofjorden for noen år siden.

;) (Jonny,du har en snile på vaderne!  ;D  )

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hælvette! Tipper du hadde en det fight med den der! Men HA-jakt til våren? Kan jeg bli med? :D Høres jo ut som en knallfisk!

Kampen va ikkje akkurat kjempe heftig, og at det va ein HA var det ingen av som trudde før den var heilt ved land :) Den oppførte seg nesten som ein stor Torsk. Veldigt tung og dorsk, men den hadde eit par utras som ikkje skulle indikere at det var ein Torsk :) Men dette kan ha nåke med tempen og gjøre, for den hadde vært ganske låg heile den veka me hadde vært vekke + nåken vannvittige regn bygger. Det kan ein nesten sjå på klede eg har på meg. Det regna tungt heile dagen, og me va søkk gjennomvåte når me avslutta den kvalden ;D Men sia det var HA me var ute etter, så var dette ein kanon fangst :)

Eg rekne med at det blir ein del fleire bindekvelder rett etter jul og utover, så da kan me ta oss ein liten priek om vårens HA jakt ;)

Og Willy!!! Nei eg har ikkje ein snigle på vaderen ;D ;D

Og så vil eg ønska alle her inne ei Riktig God Jul, også sende eg ei Jule helsing til Arild som sitte på havet og skal feire jul der. Håpe du får masse god mat :D

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Kan ha noe å gjøre med årstiden da? Er vel sein vår, sommer og tidlig høst som er kremsesong for disse?

Men ja, det er bare å sette en dato for ny bindekveld asap zulu for min del :) Vi må vel ha en i januar? :D Jeg skal sjekke

timeplanen min mtp på jobbing og sånn, men jeg er iallefall opptatt 21-23. januar veit jeg. Tror jeg har ledige helger før og etter, tho.

God jul folkens! Og spesielt til Arild som feirer på blåmyra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Kan ha noe å gjøre med årstiden da? Er vel sein vår, sommer og tidlig høst som er kremsesong for disse?

Men ja, det er bare å sette en dato for ny bindekveld asap zulu for min del :) Vi må vel ha en i januar? :D Jeg skal sjekke

timeplanen min mtp på jobbing og sånn, men jeg er iallefall opptatt 21-23. januar veit jeg. Tror jeg har ledige helger før og etter, tho.

God jul folkens! Og spesielt til Arild som feirer på blåmyra!

Vel me skal vel prøva og lure den no i vinter også, men at det kommer til og bli ein utfordring vil eg tru, men andre har gjort da før oss, så heilt umuligt e da ikkje :D

Datoane dine e registrert Daniel :)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke akkuratt fint vær, men vi fekk no fisk. og du fekk din første HA  :)

ellers ser eg frem til en ny bindekveld så snart eg kommer hjem (12 jan.)

Så sant så sant Arild :D Og da va ein knall tur sjølv om begge kajakkane holdt på og fly veggimellom når turen gjekk heimover ;D ;D

Ellers eit par små rapporter: Var ein tur ut på Tirsdag, men når den blå viste -22, så syntes eg nesten litt synd på stang og line. Ein blir nesten litt redd for og knekke den vakre staven :-\

Men på Onsdag 29.12.2010 så var temepn litt betre og sjølv om da ikkje blei den store fangsten så fekk eg ihvertfall kjent flexen i stanga :) 1 lyr på 2-2,5 kg og eit par stk som både ville smake og berre følge etter, men ikkje meir enn det. Ikkje dei beste forholdene med tanke på at det var nesten heilt nede på fjøre.

Dei få fiskane som ville prøve seg, tok på ein chatru clouser på relativt dypt vatn, og ganske hurtigt samenhenngende inntrekk og ei relativt hurtigsynkende line :)

1 jan 2011 så var tempen lågere, men alikavell så føltes det varmere, og når sola viste seg i ny og ne, så hadde eg trua på at Sø kunne komme til og ta, men desverre, så blei det berre med trua. Men det var deiligt og berre komme seg ut og kaste :)

Så då gjennstår det berre og ønska alle sammen eit Riktigt Godt Nytt fiske år :D

JonnyS...    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Som jeg savner å fiske! :D

Men, nå er jeg iallefall på plass i Bergen igjen. Hadde det bare ikke snødd så *#"¤@!!

Sitter febrilsk og prøver å lære meg sø-streamere nå.. Spørs om jeg ikke må kjøpe et par til før jeg fisker bare fluer jeg har bundet selv ser jeg :P

Både pga mangel på kunnskap og materiale... Har blitt mye ørretmateriale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...