Gå til innhold

Alt innen saltvannsfiske med fluestang og strimer på Vestlandet...


jonnyS

Anbefalte innlegg

Bruker stort sett jiggi, clouser og CDC reker av samme versjoner som er nevnt til Sø fiske. Har sagt det mange ganger at en skal prøve andre mønster, men som regel blir det til at en faller tilbake på det gamle gode som funker. Litt forbedring blir det, hiver inn en ny type flash her, og prøver noen andre øyner på andre fluer osv. merker ikke noe veldig til det om våren, sommer og tidlig høst. som da vi fisket på fisk som gikk på grunna etter reker, der en av oss fisket med en oppspist/slitt/lurvete reke og den andre med en nybundet og strøken der begge får jevnt med fisk. men når det er i slutten av høsten og om vinteren kan fiske virke litt tregt. Fiskene jager og viser stor aktivitet på brisling, men vil ikke ta flua!! du hekter en brisling i ett inntrekk og sammenligner med flua, den er riktig lengde og farge. hva kan da spille inn som gjør at en ikke får fisken til å ta? ??? før brukte jeg for mye materiale i fluene, og slurvet litt med en fin finish. I ettertid har jeg brukt lengre tid og vært mer "riktig" med mengden. da ga det resultater. ikke minst gjelder dette hvordan flua går i vannet. en flue med timeglass øyner snur seg fort på siden eller opp-ned dersom den får seg ett kakk eller er for dårlig festet. dette gjør jo at flua ikke får den gangen i vannet som du ønsker og fisker derfor ikke slik den skal.  :)

en annen viktig ting mener jeg er å variere inntrekkene på slike trege dager. i starten av turen kan en variere mye, så dabber det litt av utover (spesielt uten fast fisk). alt fra stang-under-arm teknikk til rolige lange drag blir prøvd da, ofte på forskjellige dyber :)

skal bli godt å komme hjem igjen å få fisket litt i vinter-været ;D

så nettopp noen store delfiner forran båten, kanskje jeg skulle prøvd noe av det jeg har bundet på de  :rolleyes:

-Arild-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 293
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Arild ramsa opp masse bra her :D Og då spesielt det med variasjon på inntrekket. Utruligt viktigt og ikkje stå i ein heil dag med berre eit inntrekk!! Varier varier og tilslutt så gjer det resultater :)

Fiskeværet va nesten på positiv vei tilbake her heima, men no snør da katta og kanine :'( Men eg håpe du drar med deg litt varme :D Glede meg til og sjå bilde av delphin tatt på jiggi ;D

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg litt igjen i denne tankegangen din Arild, både når det gjelder brun- og sjøørret.

Siden du tydeligvis ikke kan komme på lørdag må jeg be Jonny vise meg hvordan han fester disse øynene. Jeg syns nemlig det går fryktelig mye bindetråd på å få de til å sitte ordentlig. Og dette er jo ikke noe man vil slurve på... Det fins kanskje ingen lettere måte? Jeg har iallefall bindt inn øynene, og sørget for å få de ordentlig plassert, før jeg har surra masse harde 8-tallssurringer både rundt kun øyet og rundt øyet og krokstamme, til de har sitter ganske godt, men ikke perfekt. Da trår jeg til med superlim, og det ser ut til å funke bra, uten at jeg har fiska noe særlig med egenbundede streamere enda..

Får håpe det blir noen orntlig gode turer når du kommer hjem ;) Tenk, kanskje sitter det en kald trønder og synger på utdaterte dde-sanger mens han blåser liv i primuskaffen når du tråkker ut på en odde eller en strand iløpet av vinteren og våren. Han sitter der mest fordi bilen ikke starter, sjøørreten ikke biter og kjerringa har kasta'n ut for lengst pga overfiske, fluebinding og drømmer om stor, vill ørret i håven.. Da er det bare å komme for å hilse på ;)

Og Jonny og Arild: variasjon er mottatt. Kjedelig å gjøre det samme hele tiden uansett, så.. Man får liksom litt trua når man prøver en annen flue, annen fart på flua, andre vinkler osv.. Verre er det når man har prøvd alt to ganger, frosset fast i steinen, sanden eller stupebrettet man står på, fluene har iset ned og du faktisk ikke vet hva du kan prøve.. DA kommer den ovennevnte priuskaffen inn i bildet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn ca rett utenfor huset du mener?? Den var nok rømt fra oppdrett litt lenger ute. Men fight var det :)

Espen, beklager og si det, men det ER IKKE ALLE SOM HAR MED CAM OG MOBIL hver gang man er ute en tur!

Men skal dokumentere med 20 bilder hver fisk (hihi, you know who i mean) for kvar ørret som blir landet til helgen, om det blir noe som helst  :rolleyes: ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

fisket er så som så. fortsatt ganske kaldt i vannet, men har både sett og fått SØ så den er der ;)

ellers litt torsk som går høyt og nærmt land i fin størrelse.

bruker ikkje lang tid på hver plass, men prøver å flytte meg for å finne fisken.

Får håpe drittværet som er nå om dagen hjelper godt på. det renner bra fra småbekker og div utløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en snartur i går kveld.

Vinden var i ferd med å ta seg opp da jeg ankom,også balla det på seg.

Turen ble like kort som resultatløs,men det var mildt,og ble ikke kald på fingrene av fluesnøret heller,så vinden bringer nok litt varmere vann inn,ganske høyt vann.

Skulle ha vært avgårde igjen idag,men ting skjærer seg av og til,så jeg ble hjemme og passet på at sofaen har holdt seg varm. ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men det er no godt at det er noe fisk og få. fiske torsk er jo faktisk artig det og !

kor du pleier og fiske da fortiden arild?

ja vinden e nok ett lite problem enkelte steder men har ett lite pent sted som ligger i le utenom for østavind. og det er jo sjeldent. er usikker på om sønnavinden kommer inn dit. I så tilfellet gjør det ikke noe. så vinden bare kjører man bare vekk ifra ! pirat

men kor hende var du ute i går da ? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt noen turer til Arna, I Nordåsen er det fortsatt mye is.

Litt vind er ingen ulempe mener nå jeg  :)

Det kan være det når det er mørkt,Arild. ;) Tro meg,jeg har mange timer med nattfiske etter sjøørret,og det er enklere når det er blankt.

Gjelder også i ferskvann,når fisken går å beiter under oppholdet sitt.

Det er nok en grunn til at sjøørreten trekker ned på blanknakken om natta,enklere å se maten da vet du. ;)

Steffen,hvis det var meg du lurte på hvor i går,så var det Fana-området,og der sveiver vinden rundt pga fjellveggene som er rundt der,og når vinden kommer i brå og kraftige kast blir det nesten risikosport under kasting,må ha bestemt kastearm ! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott og sjå at folk såvidt holder liv i denne tråden ;D Eg får min del har holdt meg litt vekke, men fiske har det blitt :)

Som Arild skriver, så har ikkje tempen vært heilt genial for fiske, og da har blitt masse bevegelse rundt omkring, men det gjør det ikkje enkelt når isen ligge tykk desverre :-\ Og pga lite nedbør så har også saltholdigheten vært stor, og dermed vannskeligt og lure den vakre mr.Sø :)

Men fisk har det alikevell blitt, og i forige fri periode så klarte me og lure 10 stk blanke og 5-6 torsk. Ikkje dei største, men morsomt :)

Willy har også vært med eit par dager, nåke som har vært veldigt artigt, og eine søndagen me var ute, så  klarte han og lure blankingen, men til trass for NESTEN perfekte forhold  ;D ;D Så blei det ingen fleire, men uannsett ein flott Søndag :)

Her e litt bilder frå forige fri :)

JonnyS...

post-1116-13949885628342_thumb.jpg

post-1116-13949885628578_thumb.jpg

post-1116-13949885629065_thumb.jpg

post-1116-13949885661343_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til hvilken forhold som er best under natt fiske, så trur eg ein kan finne plenti med forskjellige meininger om den saken :)

For min egen del, så vil eg som Arild ha litt vind, men som også Willy skriver, så kan dette kanskje være litt ugunstigt på vinter halvåret, men dette kan også bestemmes av hvilken temperatur ein har og har hatt den siste perioden før ein reiser ut.

Eg liker også og leite opp litt meir opplyste områder " Gatelys, industrilys osv osv" Dette pga at byttedyrene til Sø samler seg ofte på slike plasser på nettene. Ein kan berre prøve sjølv med ei lommelykt. Finn ein mørk plass der du peiker lommelykta ned i sjøden og sjå ka som skjer, utruligt kult ;D

Ein e Ikkje akuratt bortskjemt her i desse traktene og finna masse liv i sjøden på denne tida, men vært eit forsøk :)

Steffen!!! Ikkje spring vekk frå vinden!!! :-\ Eg gjorde det alt for ofte sjølv for 10 år sida ;D nåke som ga eit dårligare resultat :-\ Finn plasser der du får pålandsvind. Der vil sjøden virvle opp masse bunn og byttedyr, og som igjen e deiligt føde for Sø :) På varme sommer dager, så kan du heller finne områder der du får " Frålands vind ;D " Dette pga då vil det varme vatne på grunna, bli bytta ut med kaldere vatn, og dermed så vil Sø trives betre. Men på slike varme dager, så skal ein sitte i skyggen, drikke øl og vente på at sola går ned og dermed også få ein betre trivselsfaktor for Sø :)

JonnyS... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftige ord fra Jonny. ;)

Jeg avviser ikke nattfiske i vind,har selv hatt greit fiske i meterhøye bølger i mørket og hvor vi måtte kaste mellom vindrossene,og den største sjøørreten jeg har hatt på var i stiv nordavind,men det var alt jeg kjente den kvelden også.

Men det er for tiden kaldt i vannet,og fisken beveger seg relativt lite,og da slår ikke vind og urolig vann så godt ut.

Men SØ er BØ,bare i saltvann,og siden jeg også fisker BØ om natta,må jeg jo innrømme at hvis jeg er på nattefiske og det begynner å blåse eller regne,gir jeg meg,ingen vits å tyne det,funker ikke allikevel.Bare legg merke til det: Hvis det begynner å blåse om kvelden på en plass det normalt sett vaker,blir det stille,fisken stikker ned,og kommer kanskje ikke igang igjen selv om det stilner av igjen.

Så får vi håpe at vinden og regnet vi har om dagen bringer temperaturen noen grader opp,og jeg er sikker på at fisken kommer skikkelig i gang snart.

I mellomtiden får vi kose oss med bilder fra turene.

5412843736_d85d7899d3_b.jpg

Her er Arild i sving en kjølig formiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en tur ute på sotra på søndag. ble null fisk.. ikkje så mye som ett napp en gang. men det blåste lastebiler og monstertrucks med nedbør i form av både hunder og katter  :rolleyes:

Men dette med fiske i dårlig vær (vind/regn) sommer som vinter og lyst og mørkt er ett litt interessant tema  partyparty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

scared

" Det har nyleg vore ein rømning av regnbue ørret ved anlegget på Skaftå. Gj. snitts vekt på fisken er 2.kg.Fisken er diagnostisert med sykdommen PD, men er ikkje rapportert å vere klinisk sjuk. Fisken er ikkje medisinert. Mattilsynet har kompetansen på fiskesjukdommar. Til spørsmål om fisken er spiselig osv. ta kontakt med dei!

Omfanget av rømningen er ukjent. "

scared

På tide og fiske regnbue folkens !

dette er det samme anlegget det rømte ifra i 2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...