Gå til innhold

Alt innen saltvannsfiske med fluestang og strimer på Vestlandet...


jonnyS

Anbefalte innlegg

  • Svar 293
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

man sitter på rævva, røyker, drikker øl preiker mannskit også før du vet ordet av det har fisken rast 70m avgårde og passert 2 terskler og på vei ut i sjøen

hehe, btw: Eventuelle framtidige reklamasjoner på fluestengene dine utgår med HØYE kneløft nå som jeg vet du driver å denger blysøkker med dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kult Joachim :D Fiske på vakende Sø e utruligt morsomt og effektivt, viser den vakform som forteller at den jakter, så e den som oftest veldigt lett og ha med og gjøre :) Og i desse tilfellene så blir det ofte for min del brukt små reke imitasjoner. Meir frustrerende når fisken har lus-hopp 3 mtr frå beina dine, og du prøver og lokke den til og ta men null resultater ;D

Klarte sjølv og lokke 6 stk på Lørdag etter jobb, ikkje dei største men morsomt alikevell. Der 3 stk blei tatt på vakfiske. Første, vaka 2 min etter at eg var komt fram til kanten. Og når strimeren landa, så fekk eg ikkje eingang bevegd stangtuppen før den smalt på :) Her brukte eg ein liten fiske imitasjon som blir meget gjennomsiktlig i vatnet og som fiske meget bra. Inntrekene var i meget roligt tempo men med litt fart innimellom :)

Hadde også knall fiske på vakende Sø i forige veke med små cdc reker. Mange frå 500 gr og opp til kiloen + 3 stk øve " 1.2 ,1.3 og 2.1 kg " + Arild fekk eit par nydelig Sø før han reiste utigjen på havet der den største var på 1,5kg. Skal få lagt ut eit par bilder i kveld når eg kjem heim frå jobb :) I desse fiske periodene så var inntrekken alt frå VVVVeldigt rolig og til stang under armen og full fres :) Og når ein såg plogen komme etter imitsjonen, så var det berre til holde tunga i riktig munn og håpe på klaf :)

Joachim... Hadde vært kult viss du fortelte litt om ka inntrekk og metoder som trigga fisken til og ta hjå deko på Søndag :)

JonnyS... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når ein såg plogen komme etter imitsjonen, så var det berre til holde tunga i riktig munn og håpe på klaf :)

Trekker du fortere da, eller holder du samme tempo? Byttedyrene vil vel prøve å unnslippe, men hvor fort svømmer disse små krapylene egentlig?

Du skjønner, når jeg ser plog... Da skjer det noe underlig rart med kroppen min.. Det pleier å foregå i denne retningen her:

Jeg står og trekker, og følger gjerne med der ute.. Så ser jeg plogen (dette har jeg gjort et par ganger).. Jeg trekker pusten i et høyt og ivrig GISP!!! mens jeg driter på meg, pisser i buksa og glemmer helt å trekke inn.. Det har hver gang endt med at plogen har forsvunnet, jeg har prøvd tilslag med slakk line, og det sitter selvfølgelig ingenting på..

Man trenger ikke være så halvdum for å skjønne at dette er dumt, det vet jeg. Og jeg regner med at det vil funke noen ganger å trekke i samme tempo, og noen ganger vil det sikkert være lurt å rase på, og trekke den flua fortere enn thomas toget på nrk1! Men det jeg lurer på er om du har noen standard tankegang når slikt skjer? For det skjer vel på instinkt hos sånne som deg..

Sånn ellers må jeg bare ut og erfare og prøve meg fram. Men jeg sitter nå her da, og får ikke fiska noen ting.. Så derfor spør jeg istedenfor å prøve å erfare. Hvis det er dumt får du henrette meg ved første anledning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha ;D ;D Slapp heilt av!!! Ingen som blir henretta her ;D

Eg trur ikkje da e ein einaste person her inne som kan sei at dei aldri har reagert på den måten, og eg kjenne sjølv korleis pulsen øke når eg ser plogen som kjem etter, men det e i dette øyeblikket at ein berre må holde hode kaldt, og fokusere fult på at du skal trigge den fisken til og ta det siste svømmetaket og bite over imitasjonen, og når den da gjør, so får du ein utruligt deilig følelse i kroppen!! Føles nesten som ein orgasme berre betre ;D ;D

Det eg ofte prøve på når eg kjem oppi desse situvasjonene e og variere inntrekket mitt der og då på forskjellige måter, som eg veit at fisken reagere positivt/agressivt på.

Det kan være med endå raskere inntrekk og så med ein plutselig stopp, eller berre veldigt hakkete med kjappe, rolige, kjappe, rolige og stopp eller berre blande begge desse to metodene eller andre inntrekksmetoder som eg bruke :)

Visst eg kjenne at fisken e borti, men ikkje heilt klare og ta, så kan det være nåk og berre stoppe heilt opp, og vips, så stramme lina seg og fisken sitter :) Det e fleire gonger fisken e rettogslett så krakilsk galen etter og ta og dermed bomme opp til fleire gonger på flogo, og då e denne metoden meget effektiv :)

Enkelte tilfeller, så har me hatt fisk etter, men som rettogslett ikkje vil ta, og då har eit floge-skifte ofte vært det som skal til.

Her i forige fri periode, så hadde eg fisk etter 3 gonger uten at fisken eingong ville dulte borti. Men eg viste at den var på matsøk, for den hadde fleire gonger vist ein liten virvel i vannskorpa.

Satte dermed på ei enkel cdc reke. Venta i 5 min før fisken viste seg på nytt. La kastet ut i området den hadde vist seg, og begynnte deretter med rolige lange inntrekk, og der satt fisken. Det som var morsomt no var at fisken tok så roligt at eg ikkje heilt skjønnte ka som holdt lina mi igjen, og slutten på visa var at eg mista fisken ;D Jaja eg klarte ihvertfall og lure han/ho til og ta, og då var eg fornøyd med det :)

Ellers so e da som du seier. Ein må berre komme seg ut og prøve og få kontroll på nærvene, men det e faen ikkje enkelt. Men desto betre når du lykkes :)

JonnyS...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var vel det svaret jeg hadde konkludert meg egentlig. Men godt å få det bekrefta sånn innimellom, når sø-selvtilliten har fått seg en knekk, så takk for det! ;)

Det sies at sjøørret kan være så himla lett.. Men det stemmer ikke på et sekund en gang! Det blir det samme som å si at brunørret er lett.. JA, den KAN være det. Da har man flaks, og bør prise seg lykkelig mens det står på. Men så er det vel det som gjør denne lidenskapen til en så stor del av livet vårt og, kanskje.. Hadde det vært lett hadde vi ikke trengt å diskutere noe på forumet her. Skrytetrådene hadde hatt 270 sider, og tørrflue vs nymfe hadde blitt en diskusjon ingen ville tatt opp.. Folk ville ledd av kilosfisk og kalt det for "patetisk" å en gang gidde å bruke kamerabatteri og tid på å ta bildet.. Fluene folk presenterte ville bare bli sett på som dårlig bruk av tid, istedenfor et bidrag til miljøet osv..

Takk gud for fluefisket sier jeg! Takk min store, store gud! Er ikke ofte jeg blir kristen altså.. Men jeg har vurdert det flere gangen når rullevakene har vært perfekte over en perfekt imitasjon, eller man har sett nappindikatoren gå under og bare VET det er fisk før man gjør tilslag. Man bare skjønner det, på en måte. Da er ikke jeg vond å be! Noen som tok ordspillet der?

Jeg gleder meg til å fiske mer sjøørret, og bidra i denne tråden med erfaringer og skrytebilder. For det kommer! Èn gang! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glede meg til du kjem med skryte bildene dine Daniel :)

Og når det kjem til at Sø fiske e enkelt. Jepp innimellom så kan det være det, og ein begynne nesten og lure, men det kan Bø-fiske med tørt eller nymphe også være og dei dagane så skal ein berre nyte, men det stemmer absolutt ikkje alltid, og viss det hadde vært så jæveligt lett, så trur eg også me hadde sett fleire bilder av store fisker oftere :)

Når det kommer til og få seg ein knekk på sjølvtilliten. Eg og Arild var avgårde på 4 dagers Sø fiske, og to av dei dagane så stod Arild og drog opp fisk etter fiske etter fiske. Den eine flotte etter den andre. Mens eg stod 3 mtr bortforbi, fiska med akuratt det samme som han " Orange CDC reke " Men eg fekk ikkje ein einaste fisk. Eg skjønnte ingenting der eg stod og såg på mens Arild drog iland den eine etter den andre fisken. Når me tok kveld, så seie Arild " Ta da heilt med ro Jonny.. Da e ein ny dag i måro. " Også smilte jævelen. Mens for meg så føltes da berre som eg kunne gravd meg ned i hagen og berre ligge der :-\  ;D

Ein har godt av ein knekk i sjølvtilliten innimellom, så holde ein kanskje beina meir på jorda ;D

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her eit bilde av ein nydelig Sø. Arild som e den glade pode ;D

JonnyS...

Haha, herlig! Se det salige gliset på fisken da :D

Er sikkert fordi den visste den bare skulle vise seg litt frem før den havnet i gryten.. *Nei,host ut i sjøen igjen* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess karer, noen favorittstreamer til lyren eller?

Har inntrykk av at de hugger på alt som rører seg! ;D Fiska mye lyr i Ulsteinvik i fjor sommer, og hadde mange hugg på løkka mellom line og fortom. :)

Største veide i overkant 2kg, men den rekken skal knuses i år. Fiska kun med flyt/inter line i fjor så jeg kom ikke ned i dypet til de store beista. Slenger på en synk7 line i år, så får vi se hva som skjer!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel,SØ-selvtiliten er en liten skjør sak som stadig får seg en knekk. ;D

Jonny;har ikke bein igjen etter all sjøltillitknekkingen. ;D

Waffer'n : Kan nesten garantere at du kommer til å slå rekken din med synk7 line,mine "vokste" vaffal da jeg gikk på med synk fordi jeg hadde problemer med å kroke SØ(igjen!) ;D  med flytesnøre.

Dæsken,det blei dans!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredricoo

Kjærring og unger reiser til vestlandet i mai så jeg vurderer sterkt og ta noen dager fri fra jobb for å bli med. Tenker det napper godt under brygga i slutten av mai!  fishing :D

Bli med til neste helg, Waffer'n? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fekk ein time med fiske idag etter jobb før mørket var der, skulle berre prøve ein ny Polar Magnus vri med cdc. Blei ikkje mange fisk, men landa ein og hadde 2 som håndhilste på :)

Alle tre ville ha sammenhengende raske inntrekk og huggene var ganske momentante og harde, luft tempen var behaglig men vatne var fortsatt kaldt og vannstanden var veldigt låg :)

Var også ein kjapp tur ned på Ba idag for og handle inn litt nyheter innen coneheads verden. Fish Skull er navnet og no skal eg kose meg ved stikka til fruen må tvinge meg til sengs ;D Det som e genialt med desse e at du setter dei på etter at du er ferdig med flogo. Heilt genialt :D

post-1116-13949886686465_thumb.jpg

post-1116-13949886686836_thumb.jpg

post-1116-13949886687269_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...