Gå til innhold

Den gule stanga


Gjest Raymond

Anbefalte innlegg

Mulig jeg har gått glipp av noe vesentlig her men hvordan kan stangaksjonen forandres når man bytter snelle?

Kan ikke skjønne dette helt. Stanga kjennes unetelig annerledes ut når den ligger i hånden, men bøyningskurven vil da være helt lik. Lenge siden jeg tullet rundt med det her, men jeg har kastet med flere av mine stenger uten snelle. Kjennes kanskje litt rart ut, men egenskapene som kasteverktøy mener jeg å huske var de samme. At det er mer behagelig å kjenne at stanga balanserer hånden med riktig vekt på snella skal jeg være enig i, men hvordan dette kan kjøre stange mer eller mindre brutal ligge utenfor min fatteevne. Mulig det bare er jeg som ikke er følsom nok på labben.... 

Jeg synes heller ikke det er så nøye med vekta på snella. Tenker egentlig aldri over det når jeg står og fisker. Jeg bruker stort sett lette sneller men ikke alltid. Og mene det er vel som å be om bråk her har jeg registrert tidligere. Dette kommer nok helst av at det skuler seg en del frøkener bak nicene.

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer tyngde i bånn vil funke som en motvekt som holder bunndelen mer stabil.

Stangen vil bli mer aktiv under kastingen og du får da mer utbytte av aksjonen

???????

Mer tyngde i bunnen vil fungere som en motvekt slik at balansepunktet blir flyttet lengre bak, greit nok! Men hva har dette å si for aksjonen? For følelsen sin del vil det da også være mer masse i bevegelse og større moment rundt rotasjonspunktet (som tross alt ligger ca midt i hånda, eller???) I mitt hode vil dette gjøre at stanga føles tyngre ved stopp etter overslag. Her vil massen til snelle og stang jobbe i samme retning siden stang og snelle unektelig har samme rotasjonsretningen i overslaget. Ved oppspenning av stanga kan jeg være enig i at toppen kan føles tyngre, men det er den jo reelt sett ikke. Hva vekta som ligger bak opphengspunktet til stanga (hånda di) kan ha å si for aksjonene ser jeg ikke, så sant du ikke er utrolig løs i grepet. 

Mer aktiv stang under kasting? Hva betyr det? Beklager at jeg er vrien men når temaet grenser inn mot et av mine favoritt temaer (kllassisk mekanikk) kan jeg bli litt kverrulerende.

Sorry at jeg kuppet tråden. Den gule stang ser morsom ut, hva som er pent er jo også subjektivt. Enkelte tenner jo også på det mindre pene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke mening å fremstå som altvitende her og formuleringen var vel helle ikke den mest gjennomtenkte :-\ Teoretisk sett da armen ikke er 100% stabil så vil jeg tro at en balansert stang vil gå noe dypere, om enn på et mikroskopisk nivå i forhold til en stang som er veldig framtung? Rent praktisk for min del går det på at stangen er mer behagelig å kaste med :)

Jeg skal ikke føkke opp tråden så om jeg er på bærtur så kan det heller være med det ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer tyngde i bånn vil funke som en motvekt som holder bunndelen mer stabil.

Stangen vil bli mer aktiv under kastingen og du får da mer utbytte av aksjonen

???????

Mer tyngde i bunnen vil fungere som en motvekt slik at balansepunktet blir flyttet lengre bak, greit nok! Men hva har dette å si for aksjonen? For følelsen sin del vil det da også være mer masse i bevegelse og større moment rundt rotasjonspunktet (som tross alt ligger ca midt i hånda, eller???) I mitt hode vil dette gjøre at stanga føles tyngre ved stopp etter overslag. Her vil massen til snelle og stang jobbe i samme retning siden stang og snelle unektelig har samme rotasjonsretningen i overslaget. Ved oppspenning av stanga kan jeg være enig i at toppen kan føles tyngre, men det er den jo reelt sett ikke. Hva vekta som ligger bak opphengspunktet til stanga (hånda di) kan ha å si for aksjonene ser jeg ikke, så sant du ikke er utrolig løs i grepet. 

Mer aktiv stang under kasting? Hva betyr det? Beklager at jeg er vrien men når temaet grenser inn mot et av mine favoritt temaer (kllassisk mekanikk) kan jeg bli litt kverrulerende.

Sorry at jeg kuppet tråden. Den gule stang ser morsom ut, hva som er pent er jo også subjektivt. Enkelte tenner jo også på det mindre pene :P

vekta har ALT å si. det er ikke verre enn å prøve seg frem. alle stengene raymond har som er av glass "funker" bedre med sneller som er tyngre enn det man ville brukt på en stang av carbon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller at det er kasteren som har det meste å si i denne saken, Igor :) Vil en bruke en lettere snelle, og heller ha balansepunktet litt lenger frem i stanga, så er jo ikke det noe krise... noe som ofte kommer frem i disse diskusjonene om nettopp dette.

Smak og behag :)

kasteren har noe  å si seff, men stenger som er tunge (glass, pandamat) tjener med ei tyngre snelle. seff kan man kompensere med teknikk når stanga føles topptung, men jeg ser ikke noe vits i å bruke teknikk når man kan bare sette på tyngre snelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Ei for lett snelle på ei topptung stang, i dette tilfelle brutal topptung, vil gjøre at man ikke får med bunnen under kasting. Du kan kompensere hvor mye du vil med teknikk, men åkkesom er akkurat denne stanga direkte vond med ei for lett snelle. Er først når du får rett balanse at den skinner, da fyker lina avgårde som en rakett. Helt rått :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei for lett snelle på ei topptung stang, i dette tilfelle brutal topptung, vil gjøre at man ikke får med bunnen under kasting. Du kan kompensere hvor mye du vil med teknikk, men åkkesom er akkurat denne stanga direkte vond med ei for lett snelle. Er først når du får rett balanse at den skinner, da fyker lina avgårde som en rakett. Helt rått :D

Når en er på ørretjakt, så er det jo langt ifra hver gang at en kaster såpass langt at en bruker bunndelen i stanga i heletatt... Selvsagt ut ifra hvor dyp stanga er. Jo dypere stanga er, jo oftere må en ha med bunndelen i stanga for å kaste langt. Men hvor ofte kaster en f.eks. 20-30 meter i en fiskesituasjon? Ikke så altfor mange ganger, uten at jeg skal påstå noe konkret :)

Men for all del, et visst fokus på balansering er kjekt, slik at stanga ikke føles fullstendig topptung eller motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fremdeles ikke fatte hvordan snella skal kunne påvirke stangas aksjon. Jeg kan godt se at ekstra vekt og bedre balanse gir kasteren en bedre følelse som igjen gir bedre teknikk, men at snella skal ha noen direkte innvirkning på stangaksjonen strider mot min logikk.

Hvis man er i stand til å gjennomføre samme kastebevegelse kan jeg ikke se at snellas vekt skal ha noen betydning, om den veier 50 gram eller 500 gram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fremdeles ikke fatte hvordan snella skal kunne påvirke stangas aksjon. Jeg kan godt se at ekstra vekt og bedre balanse gir kasteren en bedre følelse som igjen gir bedre teknikk, men at snella skal ha noen direkte innvirkning på stangaksjonen strider mot min logikk.

Hvis man er i stand til å gjennomføre samme kastebevegelse kan jeg ikke se at snellas vekt skal ha noen betydning, om den veier 50 gram eller 500 gram. 

ikke verre enn å prøve som sagt. er bare å tilføre tyngde på bunn så legger du merke til hvordan snella kan påvirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fremdeles ikke fatte hvordan snella skal kunne påvirke stangas aksjon. Jeg kan godt se at ekstra vekt og bedre balanse gir kasteren en bedre følelse som igjen gir bedre teknikk, men at snella skal ha noen direkte innvirkning på stangaksjonen strider mot min logikk.

Hvis man er i stand til å gjennomføre samme kastebevegelse kan jeg ikke se at snellas vekt skal ha noen betydning, om den veier 50 gram eller 500 gram. 

Den har ingen direkte påvirkning på stangaksjon, men indirekte gjennom at den påvirker hvordan du kaster med stanga. Håndleddet blir for svakt til å klare å gjøre bevegelsen helt likt med en lett og en tung snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir veldig sliten i håndleddet om stanga er topptung og snella for lett. Værtfall min erfaring med rainshadow 9,6 #7. Får ikke akkurat god feeling noe jeg jakter på.

Får denne billigstanga i 6,6" fra julenissen. Tenkte å bruke den til bekkeørret ved hytta. Har ingen tunge sneller..men det blir jo spennende å teste stanga uansett.

Bestilte en langskafta mclean håv til sø fiske, noen som har trua på den eller? Må gå med den på tvers av ryggen.

God jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...