Gå til innhold

Den harmoniske følelsen.


Kim W

Anbefalte innlegg

Hva legger dere vekt på når dere kjøper/prøver nye fluestenger og sneller?

Si du holder stanga i hånda, gjerne med snelle osv, kansje du kaster litt. Du føler på stanga, og om denne er noe for deg.

Hva  er det du kjenner etter, og samtidig legger vekt på ift om den stangen skulle være noe for deg?

Personlig har jeg kastet for det meste med de stenger jeg har hatt siden jeg begynte med fluefiske. Kommer til å kjøpe noen nye stenger til våren, og da åpner det seg ett stort marked med alternativer. Har mine formeninger om hva jeg liker, men folk er jo forskjellige.

Nyskjerrig på deres ressonemang under utstyrshandel. :)

Waffern :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stenger: Her er det den umiddelbare kvalitetsfølelsen som spiller inn. At det er en aksjon som passer min egen rytme. Kan legge ut om det ene og det andre, men at det bare passer er det viktigste. De to stengene jeg bruker dessidert mest er det 5000 kr i forskjell på pris, så her er det kun snakk om følelse. Vanslig å forklare, da det er en følelse vi snakker om :)

Snelle: Her blir saken en litt annen for min del. Slik jeg ser det er det dekker 95% av alle sneller fra alle forholdsvis kjente produsenter som dekker det norske fluefiske ( med unntat av de ekstreme ytterlighetene, Kveite og Storsei på fluestang :) ) Så her gjelde det å finne noe jeg mener er vakkert og som kler den stangen den er tiltenkt til. Selvfølgelig spiller vekt og størrelse inn en del, men tenker at snelle er mer som valg av bil. Stort sett alle biler tar deg fra A-B, på samme måte som de fleste sneller holder lina på plass. Men igjen, det blir også snakk om en følelse og en match for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder stenger, så må de kastes med før jeg finner godtonen.

Jeg fisker kun med stenger av velrenomerte merker av engelsk, amerikansk eller norsk kvalitet. Ellers kommer ikke godfølelsen.

For å si det enkelt. Fisker heller med en urgammel tjøstheim eller vangen slaskeraie enn LOOP, Guideline, Streamstix, Scierra. Da må jeg bare ta medisin etterpå mot utslett.

Sneller: Samme som over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hehe... Du vet at feks. Vangen var Fenwick med annen logo og "noe" østenprodusert ?? (Feks.)

Lytt til hjerte og mage. Kommer ikke utenom bruksområde. Design gir funksjon, ikke omvendt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hehe... Du vet at feks. Vangen var Fenwick med annen logo og "noe" østenprodusert ?? (Feks.)

Lytt til hjerte og mage. Kommer ikke utenom bruksområde. Design gir funksjon, ikke omvendt.....

Fenwick er et ærverdig merke som vqr først ute med "dagens" høyteknologiske stenger.

Jeg har ikke noe imot ""østenstenger"", men man skal ikke leve i den tro at vi hadde hatt dagens stenger uten amerikanerne.  

Vi hadde vel ikke hatt den datateknologien vi har heller.

Østen tar vestlige ideer og jobber med det. (Sa ikke NOE negativt om det !)

Det finnes nydelige stenger fra Korea, men  jeg har vært Sage, Scott etc siden jeg var etpar næver stor.  

Så da blir det brukt Sage, ofte mye billigere enn østenstenger fra butikk.

Jeg har østenstenger jeg også. TFO Ticr og Redington CPS.   Topp stenger begge to.  Jeg har til og med en LOOP HM 690/2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker mange forskjellige typer aksjoner. Det jeg ser etter er en stang med en gjennomført aksjon og uten aksjonsbrudd (flate partier, eller for rask overgang mellom myk og stiv del). Uansett om det er en toppaksjonert eller helaksjonert stang skal det være en jevn kraftoverføring fra bunn til topp.

Skal jeg betale mye for en stang må selvsagt finish også være i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Den harmoniske følelsen....

kommer ofte med tålmodighet, standhaftighet og godvilje.

tok meg mange uker med kasting og fundering/analyse av egen kasteteknikk før jeg ble kjæreste med min scott g2 8.8 fot kl 5. og den skal jeg ha med meg i graven. ;D

Den har jeg også.  Det ER den komplette fiskestangen. Jeg har prøvd min opp imot endel andre stenger Back to back som det heter på engelsk.

Og da står den ut som en påle som det opplagte valget.

PS,

Traff på en gjeng med test av en ny stangserie i sommer (Nei, ikke en serie debattert her på forumet)  kjørte kjennom sortimanget ved elva, og avsluttet med å tilby en test av min G2..

Førstemann fra stangtest-teamet utbrøt: "Fy faen kjenn på denne gutter"     :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Vangen 8' #4-5 som jeg fikk av fattern for lenge siden, har bare prøvd den såvidt. Denne stanga har jo litt sjel, så jeg håper den matcher meg til våren igjen. Blitt fisking med #5-6 og #7 de to siste åra, så jeg savner en det å mestre en god #4-stang.

 

No more denging med tømmerstokk unde myggfiske ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...