Gå til innhold

Ny Glassfiberstang ??


saatvedt

Anbefalte innlegg

Gjest storfemti

Steffenbros lager stengene sine i S-glass som ikke er så framtunge som E-glass. Dette har garantert litt å si med taperingen som er brukt, men generelt er S-glass et lettere materiale enn E-glass

fluedengern: da vet du mere enn meg. Slik jeg forstod det, var gul E-glass et produkt av en eksperimentering han hadde etter Mike fikk inn noen hundre gamle gule Scott blanks. Mulig det ligger noe mere i det enn som så, skal ikke forundre meg isåfall. Mannen er uten tvil en petimeter, er ofte det legges ut stenger eller blanks som ikke er 100%. Disse går billig, så det kan være en mulighet for trådstarter om han skulle være så heldig om han kom over et slikt tilbud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest storfemti

Raymond, jeg tror ikke mine egne øyne....

Jeg regner med at du tåler at jeg skriver det. :)

Her KREVER jeg at noeen finner en uavhengig sammenliking, for Raymond, jeg har prøvd McFairland stanga di.....

Sier ikke at de andre er dårligere, men at F-serien er dritt, det er tull.

Hvor har jeg sagt at Scott F er dritt? ???

Jeg sier at jeg ikke ble direkte imponert over de, men aldri at de er dritt..?

Ikke har jeg sammenlignet Scott F med min McFarland i denne tråden heller, sier bare at det finnes bedre glassfiberstenger der ute enn Scott sine. Så pust rolig inn og ut Fredrik, vi kan ta oppgjøret på Koppang til høsten ;);D ;D

Det høres bra ut Raymond !  Det ser jeg fram til. 

Fikk veldig lyst til å bestille meg en Steffenblank nå bare for å ha en sånn også. 

Det var han som var en trollmann med glass ?

(Kan noen beskrive aksjonen på en Steffen ?)

Men hvis det er en sånn framtung "bambusreplika"  kan jeg jo alltids selge den til en som er på "indie-kjøret"   ;)

Har prøvd Steffenbros 8' 3/4 og kan trygt anbefale den. Dette er ikke en framtung bambusreplika eller et makkverk, men har mere en moderne tapering som du garantert vil like :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , takker for flotte innspill til alle sammen , grats m innlegg 3000 Raymond.

alle stengene som omtales her er vel bra , scott inkludert , jeg har 3 scott stenger og har hatt enda flere , men syntes F skiller seg positivt ut mht til mykere saker enn andre scott stenger .

Når det er sagt ser jeg nå at det finnes utrolig mye flotte saker , så det spørs om jeg ikke skal kjøpe en glassfiber stang ganske fort... ;D

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

saatvedt: Ikke let mere, kjøp denne!!

http://tinyurl.com/37eu7e4

Her snakker vi om en legende som knapt kan skaffes lenger, dette er en sjelden mulighet til å skaffe deg en klassiker. Kjøp og løp!

Edit: om du kjøper den og ikke liker den, så tar jeg gjerne over. Har bare ikke råd nå :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Dette er ikke bare et kjøp av en fluestang, men en investering. Vi snakker om en udødelig klassiker her, en legende som sagt. Jeg hadde ikke tvilt et sekund, dette er en no brainer som det heter så fint ;D

Men har du bestemt deg, så har du bestemt deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , dette tviler jeg ikke på Raymond , men denne stanga kan jeg ikke se og ta på før kjøp , da jeg kjenner lite til dette med glass , kunne det vært fint å se produktet først , i allefall ved førstegangs kjøp-.

Jeg tviler ikke ett sekund på at dette er flotte saker , men står det ikke unfinished i annonsen , altså at det gjenstår jobb........?

Jeg er næmlig svært arbeidssky ;D ;D

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Unfished.. som i ikke brukt ;)

Diamondglass lages ikke lenger, så de vil bare bli sjeldnere og sjeldnere å se på bruktmarkedet. Og en ubrukt stang av dette kalibret, er en sen julegave for en glassfanatiker. Hadde jeg ikke allerede hatt 3 stenger på vei inn, så ville denne ha havnet i tr.heim. Har ikke prøvd den selv, men jeg bare vet den er god. Har derimot en Diamondglass 8' 4 som er helt nydelig, så jeg tviler på at dette er så mye dårligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unFISHED ja... 8) det blir noe annet.

Denne er sikkert meget god Raymond.

Jeg går nok for steffenbros en....i klasse 3#

Velger da denne istedenfor en annen Sage karbonstang jeg har titta på , bare må prøve ei glassfiberstang..... ;D ;D

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke ett sekund på at dette er flotte saker , men står det ikke unfinished i annonsen , altså at det gjenstår jobb........?

Unfinished = ikke lakket. Så står det unfinished blank betyr det at den ikke er glatt og lakket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd Scott sin F serie dessverre.

Lamiglassen er gul, men ikke av den gamle serien.

Ramlet over en som har en sånn brungul lamiglass, og den virket svært så fin.

Tror du finner deg en god pinne uansett hvilket merke du måtte velge.

Ellers så fant jeg en Hardy glass i #1 på Farlows i London. Den kjentes svært morsom ut. En skikkelig jungelstang for smygfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , da er en steffenbrothers i hus , klasse 3# 7 ft.... Den skal nå prøves , og kjøper denne om den faller i samk , pga av noen c-momenter på glattisen har ryggen slått seg vrang , dermed må nok prøvekastinga vente en dag eller to.

stanga prøves med Presentationtaper i klasse 3 wf.

Stanga er flott sammensatt med vakre deler og surringer , nydelig brun finish , trekk og tube,

Blir sabla moro å teste når jeg kommer litt til hektene igjen .

Fikk levert stanga på døra av eier , som har sagt seg villig til å selge til avtalt ris , dersom jeg finner den tilfredsstillende , så gjenstår bare testen , og å bestemme seg.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hei , har en stund vurdert både cane og fiberglass stenger , og har bestemmt meg for glass. :D

stanga skal være 6,5 til 7,5 ft og i snøreklasse 3 ( til nød 4)

sett på Scott sin nåværende og utgående serie( dvs den får ny finish til gul neste år om jeg har forstått det rett.

Men det finnes sikkert mye bra der ute ....

Noen som kan komme med noe tips om hva jeg bør titte nærmere å av merker , er åpen for det meste av merker , og ser for meg stenger opp til det scott stanga koster 5k ny.

Stanga blir finfiskestang og ikke den som blir mest brukt.

Tis tas imot så bare hyl ut . for og bakdeler er hjertelig velkommene det og selvsagt.

stanga skal være myk og følsom , og lange kast er ikke tema. Snella somskal brukes er en Lamson Guru 1,5 da jeg har en slik en.

Mvh Espen

Hei

Spurte Shane Wolf om Scott VS Steffen.  Wolf er custombygger og canemaker  fra USA

Her er svaret:

Scott vs Steffen, I am not sure which is better. The Steffens are faster than the Scotts I think. Scott is a factory rod, if you buy a Steffen blank and build it, it's more of a custom rod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Litt uklar den uttalelsen der Fredrik "..kjøper du en Scott, er den fabrikkbygd. Kjøper du en Steffen, er den custom". Som å høre noen fra AP svare dette ;D

Scott kan bygga glasfiberspön, och dom har hållit på länge. Jag gillar deras F-serie, men dom är inte bäst i klassen. Fördelen är att dom är lätta att få  tag på. Dom lagerhålls till och med i Skandinavien av några butiker. Om man jämför med Vision Fiber så är det flera snäpp upp. Men vill man ha en premiumklinga så finns det givetvis bättre alternativ. Jag har kastat många spön, och det är såklart svårt att jämföra generellt. Idag finns det några leverantörer som utvecklar egna taperingar och kan ta fram klingor efter kundens önskemål. Mike McFarland hör nog till dom bästa när det handlar om detta.

För att återgå till Scott så känns deras nya serie som ett spö som skall tilltala glasfiberfanatiker. En återgång till den gula SF-färgen ger lite retrokänsla, men när det handlar om taperingarna så är nog skillnaden inte så stor mot tidigare. Den som verkligen vill ha ett fint spö i Scott-skolan, med oslipad klinga och krass design rekommenderar jag att kontakta Larry Kenney. Alla detaljer andas Scott, men taperingarna är bättre (tycker jag). Han var chef på Scott under många år, och har egna mandriller och taperingar sedan ett år tillbaks. Väntetiden är lång, men priset är rimligt, ca $600. Då får man ett spö som är handbyggt av Mr Kenny själv.

Mina $0.02

:D

Uansett, grattis med en ny glassfiber saatvedt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , har en stund vurdert både cane og fiberglass stenger , og har bestemmt meg for glass. :D

stanga skal være 6,5 til 7,5 ft og i snøreklasse 3 ( til nød 4)

sett på Scott sin nåværende og utgående serie( dvs den får ny finish til gul neste år om jeg har forstått det rett.

Men det finnes sikkert mye bra der ute ....

Noen som kan komme med noe tips om hva jeg bør titte nærmere å av merker , er åpen for det meste av merker , og ser for meg stenger opp til det scott stanga koster 5k ny.

Stanga blir finfiskestang og ikke den som blir mest brukt.

Tis tas imot så bare hyl ut . for og bakdeler er hjertelig velkommene det og selvsagt.

stanga skal være myk og følsom , og lange kast er ikke tema. Snella somskal brukes er en Lamson Guru 1,5 da jeg har en slik en.

Mvh Espen

Hei

Spurte Shane Wolf om Scott VS Steffen.  Wolf er custombygger og canemaker  fra USA

Her er svaret:

Scott vs Steffen, I am not sure which is better. The Steffens are faster than the Scotts I think. Scott is a factory rod, if you buy a Steffen blank and build it, it's more of a custom rod.

Shane Wolf er ikke et orakel på stenger bare fordi han bygger og monterer dem. Ikke ment som drittslenging til deg Fredrik.

Svaret han sier ingenting om Steffen eller Scott og hvem som er best. Jeg vil påpeke at dette er hans mening. Han syns/tror "I think" at Steffen er raskere enn Scott ??? Så da gjenstår det jo å prøve selv å finne ut hva du mener. Hvilken syns du er raskest. Hvis det er synsing du er ute etter vel å merke. Og er det negativt at Steffen er raskere enn Scott??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Sigve, jeg mente dette kun som enda et synspunkt i spørsmålet til trådstarter.

Jeg aksepterer fullt ut at F-serien er best for meg, ikke nødvendigvis for andre.

Tror på det dere hevder.  Men av de glasstengene jeg kjenner til, (Det er langt ifra mange)  Er F-serien i særklasse. Jeg har IKKE prøvd Steffen, og er oppriktig interessert i å kjøpe en blank #3 !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Men hvordan kan du Fredrik si at min McFarland er et makkverk og bambusreplika, når din Scott F har nesten en dønn lik aksjon? Eneste forskjellen er at Scott'en er laget i S-glass og min E-glass, og dermed ørlite tyngre i både topp og totalvekt. Jeg har prøvd begge side om side med samme line og snelle, og åkkesom, både jeg og fiskekompisen min foretrakk min gule kule. Den var rett og slett bedre

Akkurat dette undrer jeg litt over, ikke noe vondt ment :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Men hvordan kan du Fredrik si at min McFarland er et makkverk og bambusreplika, når din Scott F har nesten en dønn lik aksjon? Eneste forskjellen er at Scott'en er laget i S-glass og min E-glass, og dermed ørlite tyngre i både topp og totalvekt. Jeg har prøvd begge side om side med samme line og snelle, og åkkesom, både jeg og fiskekompisen min foretrakk min gule kule. Den var rett og slett bedre

Akkurat dette undrer jeg litt over, ikke noe vondt ment :)

Jeg testa to av dine stenger på koppang Raymond. En var bra en annen var gammeldags.

Dette er heller ikke vondt ment, for det er ikke deg jeg mener er makkverk, men Mcfairlandstanga.   :D

Den var, oppriktig ment, et ekko fra glass -stengene jeg begynte å fluefiske med i 1980.  

Scottstanga satt i hånda som en hanske umiddelbart.

Mcfairlandstanga er svintung i toppen, og umulig å få til pene kast med uten å kile den på de rette plassene.

Jeg baserer dette på en intens kasteinteresse i snart 18 år. og har fått med meg mye av det som har vært lansert siden medio -90.

Nevner dette for at jeg ikke baserer meningene mine på ingenting.

Når det er sagt liker dere Mc stanga så er det sånn det er.

Vi  tar en ordentlig glass-seanse ved neste korsvei Raymond ! Ikke blir det slossing heller, for det er kun humor !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Tror nok du må prøve mine gule kule med en annen line, da vil du merke forskjell. Uansprett, nok off topic. Vi tar igjen diskusjonen neste gang vi møtes, slåsshansker vil bli pakket ;D

Skal du ha deg en Steffenbros, se på 8' #3/4. Nydelig stang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Tror nok du må prøve mine gule kule med en annen line, da vil du merke forskjell. Uansprett, nok off topic. Vi tar igjen diskusjonen neste gang vi møtes, slåsshansker vil bli pakket ;D

Skal du ha deg en Steffenbros, se på 8' #3/4. Nydelig stang :)

Ja stanga har hel sikket mange gode fiskeegenskape !

Steffen 8' #3 e notert !

EDIT: Beklage manlende bokstave. Det er noe bugs med tastatuet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy...

hmmm, lurer på om ikke jeg må prøve å få tak i en glass... Har aldri trodd jeg skulle få lyst på en gul stang, men den scott stanga frister...  Kanskje 7.7' #4 hadde vært knall... 8)

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Tror nok du må prøve mine gule kule med en annen line,

Dersom stanga var rigga med en snøreklasse for lett på Koppang, så la gå. Da skal den få en ny sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du blir fornøyd med stanga.   I og med at prisen krever såpass mye av deg !  ;D

Prisen er vel ikke nevnt med ett ord hittil Morgan , men det er ei brukt stang vi snakker om , prisen på sånt er vel det markedet er villig til å gi .

Hva mener dere ei relativt ny slik stang vil være verdt brukt , bygget med fine deler og av anerkjent bygger.....

Jeg presiserer at jeg gir det som folk skal ha om jeg skal kjøpe noe , om jeg ikke har muligheten til å betale prisforlangene , pruter jeg gjerne litt , men innenfor rimlighetens grenser...får jeg da ikke tilsalget blir det jo heller ingen handel , i denne omgangen derimot er selger og kjøper enige om en pris.

Fyr løs om hva dere mener slike stenger er verdt.... feks en brukt scott f ( dagens modell) hva bør den koste , ett år gammel i flott stand.... :D

Da venter jeg i spenning , Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Tror nok du må prøve mine gule kule med en annen line,

Dersom stanga var rigga med en snøreklasse for lett på Koppang, så la gå. Da skal den få en ny sjanse.

Faktisk var den rigga med en snøreklasse for tung ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...