Gå til innhold

Ny Glassfiberstang ??


saatvedt

Anbefalte innlegg

Hei , har en stund vurdert både cane og fiberglass stenger , og har bestemmt meg for glass. :D

stanga skal være 6,5 til 7,5 ft og i snøreklasse 3 ( til nød 4)

sett på Scott sin nåværende og utgående serie( dvs den får ny finish til gul neste år om jeg har forstått det rett.

Men det finnes sikkert mye bra der ute ....

Noen som kan komme med noe tips om hva jeg bør titte nærmere å av merker , er åpen for det meste av merker , og ser for meg stenger opp til det scott stanga koster 5k ny.

Stanga blir finfiskestang og ikke den som blir mest brukt.

Tis tas imot så bare hyl ut . for og bakdeler er hjertelig velkommene det og selvsagt.

stanga skal være myk og følsom , og lange kast er ikke tema. Snella somskal brukes er en Lamson Guru 1,5 da jeg har en slik en.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest fredrik hoffmann

jeg har scott F 7'6 #4 og den er fantastisk. nyydelig dyp progressiv aksjon.

scott på sitt beste.

Dette er en meget god allroundstang, og ikke en dyyp roolig glassfiberstang.

Den er likevel langt dypere enn en typisk grafittstang.(Og det liker jeg !)

"The 754/3 isn't a "slow" glass rod.  If' you haven't cast one, put aside your preconceived notions of what a glass rod "should" feel like.  This rod is easily as punchy as my Far and Fine graphite rod, but slightly softer in the tip."

Omtale:

http://www.flyfishohio.com/Scott_754.htm

Og nå har det jo kommet ny modell, Scott F2...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hei , var en F jeg så å mener jeg , mørk klinge med turkise skrift/ ev grønn skrift.  3 delt.

3 # er klasse å 7 ft frister veldig.

Regner med at du har downlocking glidering å snellefeste ditt , hvordan syntes du dette er Morgan K.?

Mvh Espen

Ja det er downlocking.

Det er helt fint.

Korkinnlegg i snellefestet sitter noe bedre enn edeltreinnlegg i festet.

Mørk klinge med grønn skrift er Fibertouch ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Nesten ferdiglakka en Lamiglass 7,6 #4 (FL904) og har testkasta den innendørs.

Må si jeg ble imponert over hvor fin denne var. Og slett ikke slakk på litt lengere kast om dette trengs.

Som byggesett vil jeg tro at du havner på 2K med litt kule komponenter.

Har du sammenliknet Lamiglass mot Fibertouch Torbjørn. Hva synes du evt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Sjekk ut custombyggerne når du har tenkt å bruke slike summer, du vil ikke finne noe bedre :)

Disse er hva jeg kommer på i farta, vil tro Christian H på dette forumet har enda mere info til deg om ønskelig

www.steffenbrothersflyrods.com

www.mcfarlandrods.com

www.troutrods.com

www.sweetgrassrods.com

www.kabutorods.com

Bare husk at glass er vanedannende, det vil ikke holde med bare 1 ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , var en F jeg så å mener jeg , mørk klinge med turkise skrift/ ev grønn skrift.  3 delt.

3 # er klasse å 7 ft frister veldig.

Regner med at du har downlocking glidering å snellefeste ditt , hvordan syntes du dette er Morgan K.?

Mvh Espen

7` kl3 skal vist nok være den beste av Scott sin F serie... Jeg har ikke prøvd den, men 7`6 kl4 og 6`kl1 har jeg prøvd. Begge disse var meget gode stenger.  Scott sine er litt raskere og lettere en de fleste andre merker, vertfall på vekta.. Nesten like lett som carbon i samme kl/lengde.

På ebay for tiden har det gått brukte F stenger for over den prisen du må betale for en ny gammelserie på salg i US :o :o

Om du kjøper den nye eller den gamle tror jeg uansett du blir fornøyd.. Og kjøper du 7`kl3 får du også solgt den igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten ferdiglakka en Lamiglass 7,6 #4 (FL904) og har testkasta den innendørs.

Må si jeg ble imponert over hvor fin denne var. Og slett ikke slakk på litt lengere kast om dette trengs.

Som byggesett vil jeg tro at du havner på 2K med litt kule komponenter.

Lamiglas FL... er det den honning-gule serien? Jeg bygget en sånn en til Sven Kalmar for mange år siden... må jo være mer enn 10 år siden. Om jeg husker rett var den modellen 6' og klasset for line 2 men vi fant ut at den var såpass følsom at den fint kastet de aller letteste linene da og vi døpte den "Zero" :) Egentlig var den bløt som spagetti! Hehe... Men vi likte å kaste med den. Milan Halenar(Royal Coachman) la ut en hel line med den stangen under ett show i USA.  Selv har jeg ikke fisket med glass på mange år men har faktisk stående ett glass-blanks laget av selveste Russ Peak! Mener serien heter Zenit og den er 7' for line 5(men allikevel ganske myk og gjevn i aksjonen). Rav-farget blanks og med nickel silver holker!

Denne fikk jeg i sin tid av en av Russ Peaks "elever". Må vel rote meg til å sette denne ihop en dag... :)  Forøvrig synest jeg det er kjekt at glass har fått en renesanse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , spennede linker Raymond , sesiellt Kabuto-linken.....sikkert flere som har mer info om ev andre alternativer , men ser prismessig står Fibertouch en seg godt, til ca 5k( sikkert noe diskuterbart da man er fast kunde hos en slik forhandler)

Jeg har ikke fulgt med på dette på bruktmarkedet , men kanskej noen kan svare på om det dukker op slike glassfiberstenger å børsen innimellomkanskje ?

Når dere ev bestiller fra slike produsenter , hvordan få greie å aksjoner etc ? røve stenger som andre har er selvsagt mulig.

Jeg ser også at glassfibner ikke er noe billig alternativ til kullfiber , feks Sage , Winston osv , i allefall slik som scott F.

Men når jeg vurderer en superfølsom stang for finfiske , er dette spennede når jeg fikk kjent på en 3# scott F.

Samtidig er det såpass med penger at man bør gjøre noe research i forkant å slippe å angre etterpå.

Takker for innspill , bare å kjøre på , jeg er nokså Blank(s) på dette matrialet.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Som sagt er nok stengene fra custombyggerne et hakk hvassere enn Scott sine, så jeg ville nok ha sett litt mere på de. Nå tråkker jeg vel noen på tærne, men det får så være ;D

Du trenger ikke å punge ut mye for ei god glassfiberstang, finnes billige alternativer også. Fenwick sin gamle FF serie fra 60-80 tallet er en slik, finnes mange på ebay. Der får du alt fra 7" til 8'6, men som regel bare 2-delt. Prisen ligger på alt fra et par hundre til tusenlappen, alt etter bruksstand. Du kan få billige fabrikknye også, som Eagle Claw f.eks. Har en 8' #5/6 selv som er fantastisk god mtp prisen, kostet meg 120kr. Send en pm til Christian H, han er vel den som er mest oppdatert på glassfiberfronten av oss alle :)

sabalo: den Russ Peak'en din kunne jeg gjerne ha tenkt meg å prøve! Du sitter på en sjelden perle der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner Steffenbrothers godt, men skjønner ikke hvordan det skal hjelpe deg? Som du sikkert har fått med deg så er det jo noen som mener Scott F er det beste som finnes. Jeg for min del er ikke enig. Jeg liker Steffen glass utrolig godt. Nydelige stenger. Syns jeg, hva du syns og liker er noe helt annet. Jeg kan jo legge ut hvordan jeg oppfatter steffenglass og hvor fantastisk de kaster. De passer iallefall min kastestil utrolig godt. Dype stenger med masse rygg.

Men!! Kjøper du en skal jeg hjelpe deg å bli kvitt den hvis den ikke skulle falle i smak :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Saatvedt.

Her må du prøve deg fram, Jeg har en Scott F som er helt toppklasse.  Innbiller meg at scott F-serien har lite"gammel glassfiberaksjon" og er noe mere hitec.

Ut fra et rent kastesynspunkt mener jeg at F er suveren.  

Konklusjon, test selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saatvedt, skal du ha glass kan du vanskelig gå feil med en Steffen. Jeg har to 3/4ere nå og har hatt ytterligere to som jeg i min dumskap solgte. Jeg har kastet med Scott F også og setter personlig Steffen foran Scott, men det blir jo smak og behag.

Går du for Steffen ville jeg valgt en eller annen renommert custombygger og ikke fra Mark Steffen sjøl. Hans byggverk er relativt kjedelige og "stygge". Når det kommer til stangtaperinger er han imidlertid en "trollmann".

Mike McFarland er jo også vel verdt å sjekke ut, men jeg tror han for øyeblikket kun bygger gule stenger hvis det har betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

McFarland leverer både gul og brun E-glass samt sort S-glass rullet på de gamle mandrillene til Diamondback/Diamondglass, så du vil få hva du måtte trenge av han. Leveringstid er en annen historie..

Som jeg og flere har nevnt, Scott er langt fra det beste du får. Har prøvd 7'6 4 og 6' 1, ble langt ifra imponert. Utvilsomt gode stenger, men kan ikke sammenlignes med Steffenbros, McFarland og customgutta der. Vi snakker en helt annen liga, til og med Diamondglass er hakket vassere spør du meg og de ble solgt til 200 dollar mindre nye. Så ikke la deg blende av et navn og sett deg inn i glassfiberverdenen før du kjøper, du vil utvilsomt tjene på det til slutt

Har selv 1 gul McFarland E-glass og 2 til på vei, utrolige stenger. Har også prøvd Steffenbros, like gode stenger bare litt raskere. Har en Eagle Claw til 120kr som jeg synes er bedre enn Scott F, men det er nå min mening. Som Sigve og fluedengeren nevner, du kan ikke slå feil med Steffenbros. Disse er laget i S-glass og er litt raskere enn eks. McFarlands gule E-glass, så det spørs hva du liker. Sjekker du med Graywolf eller Gypsy Rods, så monterer de utrolig fine stenger på blanks fra Steffenbros. Er flere som monterer stenger fra andre merker, men husker ikke navnet på de i farten. Her vil jeg tro noen andre kan komme med flere linker :)

www.gypsyrodworks.com

www.graywolfrods.blogspot.com

Litt lesestoff om glass:

www.thefiberglassmanifesto.blogspot.com

www.fiberglassflyrodders.yuku.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Raymond, jeg tror ikke mine egne øyne....

Jeg regner med at du tåler at jeg skriver det. :)

Her KREVER jeg at noeen finner en uavhengig sammenliking, for Raymond, jeg har prøvd McFairland stanga di.....

Sier ikke at de andre er dårligere, men at F-serien er dritt, det er tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F serien er ikke noe dritt , det kjenner jeg ved å holde denne F en i hånda , fjærlett og belansert med Lamson guru 1,5 påmontert,

Men det finnes nok mye bra , som sikkert matcher det ene og andre , jeg er ny i jungelen somsagt , og slik ståaer kan jeg likegodt falle for det ene og det andre . så meningen med tråden er å øke omfanget og få innputs , dermed syntes jeg tråden begynner å bli interessant , med fine linker og mulighet for mer læring.

Scott kommer med ny f ( F2) gul.....skal lese litt om denne også.

Akkurat nå sitter jeg og titter på Steffenbros stenger. :D

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Raymond, jeg tror ikke mine egne øyne....

Jeg regner med at du tåler at jeg skriver det. :)

Her KREVER jeg at noeen finner en uavhengig sammenliking, for Raymond, jeg har prøvd McFairland stanga di.....

Sier ikke at de andre er dårligere, men at F-serien er dritt, det er tull.

Hvor har jeg sagt at Scott F er dritt? ???

Jeg sier at jeg ikke ble direkte imponert over de, men aldri at de er dritt..?

Ikke har jeg sammenlignet Scott F med min McFarland i denne tråden heller, sier bare at det finnes bedre glassfiberstenger der ute enn Scott sine. Så pust rolig inn og ut Fredrik, vi kan ta oppgjøret på Koppang til høsten ;);D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Raymond, jeg tror ikke mine egne øyne....

Jeg regner med at du tåler at jeg skriver det. :)

Her KREVER jeg at noeen finner en uavhengig sammenliking, for Raymond, jeg har prøvd McFairland stanga di.....

Sier ikke at de andre er dårligere, men at F-serien er dritt, det er tull.

Hvor har jeg sagt at Scott F er dritt? ???

Jeg sier at jeg ikke ble direkte imponert over de, men aldri at de er dritt..?

Ikke har jeg sammenlignet Scott F med min McFarland i denne tråden heller, sier bare at det finnes bedre glassfiberstenger der ute enn Scott sine. Så pust rolig inn og ut Fredrik, vi kan ta oppgjøret på Koppang til høsten ;);D ;D

Det høres bra ut Raymond !  Det ser jeg fram til. 

Fikk veldig lyst til å bestille meg en Steffenblank nå bare for å ha en sånn også. 

Det var han som var en trollmann med glass ?

(Kan noen beskrive aksjonen på en Steffen ?)

Men hvis det er en sånn framtung "bambusreplika"  kan jeg jo alltids selge den til en som er på "indie-kjøret"  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steffen lager ikke framtunge stenger. Aksjonene må vel sies å oppleves som relativt "moderne" hvis man kan si noe sånt, med relativt lette tupper. De McFarland stengene jeg har prøvd har vært mer framtunge med kraftigere tupper, men han lager jo flere serier så det er ikke sikkert alle er slik.

Raymond, jeg har hørt at McFarland sliter med fargingen av blanksene sine etter at han startet egen produksjon, og at han derfor bare leverer gule for øyeblikket. HAn er visstnok et petimeter av "verste" sort, og dermed vil han ikke slippe fargede blanks som har små "imperfections".

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...