Gå til innhold

Sealskinz


Gjest Unknown User

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown User

Det er jo en del av oss som fisker hele året, eller, så lenge det ikke ligger is på vannet. Det kan være en utfordring for oss fluefiskere med pinglete fingrer. Jeg har slitt og sliter fortsatt. Straks før jul kjøpte jeg noen nye hansker, Sealskinz. Hadde aldrig  hørt om de før men det jeg leste på pakken hørtes bra ut; det innerste laget er av varmende merinoull, mellomlaget er et helt vanntett membran, som også enligt papirene skal puste for å unngå fukt i handskene, og det ytterste er et røffere material med små gummidetaljer for garantert grep. Jeg falt for reklamen og kjøpte et par for 500 kr. Syns det var litt dyrt, men hadde det vært et par skihansker hadde det ikke vært dyrt.

Jeg har testet modellen Ultra Grip og syns de fungerer bra. De holder helt tett og man blir ikke våt om hendene. Det innerste laget av merionull varmer ikke overdrevent mye. Det jeg i hovedsak syns er viktig, at man holder seg tørr og at det beskytter mot vind. Det holder langt når man står ved sjøkanten i stiv kuling om vinteren.

Link til produkten http://www.sealskinz.com/gloves/ultra-grip-gloves

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvd Sealskinz sokker i hele sommer og høst. Og er strålende fornøyd med de.

Jeg blir som regel veldig svett, og dermed kald på føttene. Men med disse sokkene holder jeg meg tørr.

Bruker en tynn ulvang sokk inni sealskinz sokken, og en litt tykkere utenpå. Den ytterste sokken er som regel våt, mens den innerste er knusktørr.

Anbefales.

Har ikke prøvd hanskene, men kan tenke meg at de fungerer bra.

Anders...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har riktignok ikke jeg testet disse, men så både Knut, Marius og deg var happy med hanskene :)

Hva syns du/dere om tykkelsen på hanskene? Kjente litt på Knut sine og de virket litt vel godt foret. Er de tyne nok til at man har kontakt med lina og kan skifte flue uten å ta av hanskene? Er nygjerrig av natur vet du... Skal mye til før jeg skifter ut klysterhanskene, men en gang utstyrshore, alltid utstyrshore  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Japp. Det mellomste membranet holder helt tett så det går helt fint å dyppe hendene i vannet uten å bli våt. Jeg testet under kranen i fem minutter og det gikk helt fint.

Larsern, de fungererte veldig bra. Da det er tre lag i hansken trodde jeg at det ville bli et problem, derfor kjøpte jeg medium for å få dem veldig tighte. Jeg måtte ta dem av når jeg skulle bytte flue eller fikse en knut på linen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fisker også en del i de kalde månedene og får skikkelig kalde fingre - har typisk med 2-3 handskebytt til når de blir kalde og våte.

Men jeg synes ofte jeg ender med å ta de av, og heller holde mange pauser, men en hel dag ved sjøen blir lang med kalde fingre - så går det å føle at man har kontakt med snøret, både unner fiske og kasting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bra Lars, unnskyldningen er godtatt ;D

On topic. Nå har ikke jeg fisket med flue mer enn snaue halvannet år, og er langt fra noen verdensmester. Men det fungerte overraskende bra å kaste med disse hanskene. Kontakten med fluelina var mer enn bra nok til en dags fiske, men det vil jo uansett aldri bli like bra som uten noen hansker. Men det sier vel seg selv.

Etter langvarig mobbing for kalde hender, så var jeg ute hele denne helgen uten å slite med kalde hender/fingere. De er ikke spesielt varme, men iom at de er vind og vanntette så gjør de mer enn nytten sin. Så jeg er strålende fornøyd, og anbefaler disse videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jo noen Sealskinz "underhansker" som man skal ha inni disse for at det skal bli varmere (underhanskene finnes vel også uten fingre, mtp linekontakt). Dere som sier at det er varmt nok, bruker dere kun Sealskinz-hanskene, uten noe fancy inni?

Lurer på om jeg skal ta og investere i disse, så kanskje selv jeg kommer meg ut på vinterfiske.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...