Gå til innhold

Sjøørret fiske i Januar ?


Moan

Anbefalte innlegg

Hallo, folkens !

Jeg lurte på om noen hadde noe spesiell erfaring med sjøørret fiske i januar ? Jeg bor i Trondheims området. Kan dere gi med noen smarte tips om plasser og

hvilke fluer som funker på denne årstiden ? Jeg lurer også på om det overhodet er noe vits i å fiske sjøørret på denne årstiden.

Har aldri fisket så tidlig som i januar, men har så utrolig lyst til å slenge litt med stanga, kribler i hendene :P

Håper på gode svar :)

Mvh: Moan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vert morro med svar hær og IKKE henvisning til en 700 siders lang tråd ;)

Bedre tips enn å lese sjøørrettråden til Toggi kan ikke jeg komme med. Er ikke verre enn å bla seg frem til man kommer til vinterrapportene og lese dem. Såååå vanskelig nekter jeg å tro det er. Ligger tross alt informasjon fra de fire siste vintrene der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er da så pessimistisk ! Har hørt mange som får sjøørret på denne årstiden.. Hadde vært morro å fått noe ordentlige svar !

man får ja, men det er lite.... og de som fpr mest er de som dorger inne i grensa elv/sjø på øysand når det er flo ;)

selv har jeg fisket i bde januar og februar etter sø, men denne sesongen så skal jeg bruke hode og gi f.

og når det er så kaldt, så må du oppsøke fisken der den er: brakkvann. og her kan du få mange undermålere. om man vil utsette slik fisk for alt det stresset i denne kulda, be my guest

i tillegg må du huske at så å si alle elveutløp er fredet for fiske etter anadrome arter i trøndelag, dvs no kill om man får på en sø :)

her kan du lese mer om reglene: http://www.fylkesmannen.no/Forskrift_om_fiske_i_fredningssoner_i_sj%C3%B8en_utenfor_vassdrag_i_S%C3%B8r_d_lGmgK.pdf.file

så jeg vil fremdeles anbefale deg å gi f. kanskje heller bruke tiden på å binde fluer i dette været vi har her oppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er ingen grunn til å være pessimist! Vær heller forsiktig optimist og ikke gi deg. Det er fullt mulig å få sjøørret i januar og ofte vil den fisken du får være av beste sort.

Det er kjent fra gammelt av at den feite havbeitende sjøørreten trekker inn i fjordene når det blir kaldt. Dette fremgår av en rekke gamle kilder. I mer moderne tid har man funnet ut at dette antagelig skjer fordi sjøørreten tåler salt dårligere når vannet blir kaldt. Dermed har du den første pekepinnen på hvor du finner sjøørreten om vinteren: innenfor brakvannsterskelen. I mange jorder er det lett å finne en brakkvannsterskel, se for eksempel på kart over drammensfjorden. Den store ørreten vil ofte holde seg rett innenfor saltvannsterskelen så du trenger ikke fiske nære elveos. Hvordan det er i Trondhjemsfjorden vet jeg ikke, men det i alle fall et par terskler som er lett å finne.

Når det gjelder flue valget så er det vel egentlig mer et strategi enn et fluevalg. En strategi går på fiske orange/rosa rekeimitasjoner relativt høyt i vannet og relativt sakte. Ofte brukes fluorovarbonfortom og glassklart intermediate snøre, noe som er en fordel i det ofte krystallklare vintervannet. Inntrekket har et karateristisk reke inntrekk. Inntrekket er svært viktig om du velger denne strategien/flua. Videre kan vel dette sees på som et fin fiske der du kan bruke # 5 stanga di. Og selfølgelig vader du lite og konsentrer deg om å fiske av områdene helt inne ved land før du prøver lengre ut. Dessuten kan det være en fordel å forsøke seg midt på dagen. Flo eller fjære spiller ikke så stor rolle, men du vil være ekstra nøye med områdene nære land når det er fjære.

En annen strategi er å fiske dypt. Finn frem #7 stanga og synk 3-5 snøre. Fluevalget er Wollybugger eller andre børstemark imitasjoner. Den kjente Nerisbørstemarken som svermer i overflaten rundt april er aktiv på bunnen i  Januar (i alle fall i Oslofjorden men jeg antar at det samme gjelder i Tr.fjorden).  Sjøørreten og torsken vet å beite på denne. Fin deg et område som er 2-3 meter dypt med marbakke i nærheten. Det som er skrevet om saltvannsterskelen i første avsnitt gjelder også her. Fargen på flua er grønn med grønnflash, men det er verd å prøve andre farger, for eksempel rødt.  Inntrekket er ikke ulikt rekeinntrekket, men noe rasker og litt mer jevnt.

En tredje strategi er å gå for fiskeimitasjoner. Man kan godt bruke samme stang og snøre som i bunnstrategien, men man fisker hovedsakelig høyere og raskere. Dette er imidlertid et vanskelig fiske og jeg har aldri blitt noe flink på det.

Hva er så realistiske forventinger til vinterfiske? Er du flink og finner en god fiskeplass, så får du kanskje fisk på hver tredje tur. Du kommer sikkert til å bli kald, våt og lei, men belønningen kan være herlig: feit og blank sjøørret.  Mange gir opp vinterfiske, men det er ofte litt kjerringaktige fluefisker som ikke tåler trekken fra vinduskarmen hjemme og som ikke skjønner innholdet i begrepet mann. Og de som mestrer  vinterfiske etter sjøørret får ofte fantastiske naturopplevelse på kjøpet. Båtfolket og badegjester er borte. Det er ofte bare sjøørreten og et knippe fluefiskere som eier fjorden.  Det er digg det  :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du mot all formodning prøve deg i kulda, så oppsøk ihvertfall steder hvor det er dypt, eller en kant hvor det går fra grunt til betydelig dypere(+/- 10m)

sjøørreten trekker gjerne ned mot varmere vann nå på vintern.

synkesnøre og tunge fluer kan fungere greit, men glem ikke den rosa reka som er kjent som en av vinterens beste fluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er da så pessimistisk ! Har hørt mange som får sjøørret på denne årstiden.. Hadde vært morro å fått noe ordentlige svar !

man får ja, men det er lite.... og de som fpr mest er de som dorger inne i grensa elv/sjø på øysand når det er flo ;)

selv har jeg fisket i bde januar og februar etter sø, men denne sesongen så skal jeg bruke hode og gi f.

og når det er så kaldt, så må du oppsøke fisken der den er: brakkvann. og her kan du få mange undermålere. om man vil utsette slik fisk for alt det stresset i denne kulda, be my guest

i tillegg må du huske at så å si alle elveutløp er fredet for fiske etter anadrome arter i trøndelag, dvs no kill om man får på en sø :)

her kan du lese mer om reglene: http://www.fylkesmannen.no/Forskrift_om_fiske_i_fredningssoner_i_sj%C3%B8en_utenfor_vassdrag_i_S%C3%B8r_d_lGmgK.pdf.file

så jeg vil fremdeles anbefale deg å gi f. kanskje heller bruke tiden på å binde fluer i dette været vi har her oppe

Her er jeg enig med Igor. Min erfaring er at det er stor forskjell på Oslo og Trondheim mht vinterfiske med flue etter sjøørret. Fisket i perioder en god del etter sjøørret da jeg studerte i Trondheim, og fikk svært få OK fisk før slutten av mars. De store brakkvannssonene utenfor f.eks. Gaula og Stjørdalselva holder en og annen fisk, men det er skyhøy slipsefaktor på mesteparten. I april og mai hadde jeg derimot noen eventyrlige turer.  

Men for all del, det finns sikkert noen lureplasser som er bra på vinteren også - spesielt lengre vest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg enig med Igor. Min erfaring er at det er stor forskjell på Oslo og Trondheim mht vinterfiske med flue etter sjøørret. Fisket i perioder en god del etter sjøørret da jeg studerte i Trondheim, og fikk svært få OK fisk før slutten av mars. De store brakkvannssonene utenfor f.eks. Gaula og Stjørdalselva holder en og annen fisk, men det er skyhøy slipsefaktor på mesteparten. I april og mai hadde jeg derimot noen eventyrlige turer.  

Men for all del, det finns sikkert noen lureplasser som er bra på vinteren også - spesielt lengre vest...

Da kan vi jo få en diskusjon  :)

Jeg tror ikke det er stor forskjell på Tr.fjorden og Oslofjorden. Tr.fjorden er stor sett i forhold til Oslofjorden og om jeg tipper så er saltvannsinnholdet i midt i Tr.fjorden omtrent som utenfor Horten i Ytre Oslofjord. Altså ganske høyt. Da er det ikke rart at dat er vanskelig å få noe særlig fisk annet i elveoset til feks Stjørdalselva og Gaula.

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips om hvor og når man skal få vintersø her:)

Men mitt beste tips er faktisk å gå til innkjøp av skikkelige klær... skal man nyte opplevelsen det er å fiske på litt kalde dager,

så er det viktig å holde seg varm:)

Mitt inntrykk av vintersø er at den gjerne beiter på byttedyr som ikke beveger seg for fort... reker og lopper er sikre kort..

Jeg går ofte i loppemodus med 6#,og fisker på grunne sydvendte områder når solen står på.. Gjerne med marbakke i nærheten.

Erfaringer får du etterhvert som tia flyr,bomturer kommer ofte på denne tiden. Det er normalt,og man bør være oppmerksom på det.

Så man ikke mister motet og begynner med sluk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er ingen grunn til å være pessimist! Vær heller forsiktig optimist og ikke gi deg. Det er fullt mulig å få sjøørret i januar og ofte vil den fisken du får være av beste sort.

Det er kjent fra gammelt av at den feite havbeitende sjøørreten trekker inn i fjordene når det blir kaldt. Dette fremgår av en rekke gamle kilder. I mer moderne tid har man funnet ut at dette antagelig skjer fordi sjøørreten tåler salt dårligere når vannet blir kaldt. Dermed har du den første pekepinnen på hvor du finner sjøørreten om vinteren: innenfor brakvannsterskelen. I mange jorder er det lett å finne en brakkvannsterskel, se for eksempel på kart over drammensfjorden. Den store ørreten vil ofte holde seg rett innenfor saltvannsterskelen så du trenger ikke fiske nære elveos. Hvordan det er i Trondhjemsfjorden vet jeg ikke, men det i alle fall et par terskler som er lett å finne.

Når det gjelder flue valget så er det vel egentlig mer et strategi enn et fluevalg. En strategi går på fiske orange/rosa rekeimitasjoner relativt høyt i vannet og relativt sakte. Ofte brukes fluorovarbonfortom og glassklart intermediate snøre, noe som er en fordel i det ofte krystallklare vintervannet. Inntrekket har et karateristisk reke inntrekk. Inntrekket er svært viktig om du velger denne strategien/flua. Videre kan vel dette sees på som et fin fiske der du kan bruke # 5 stanga di. Og selfølgelig vader du lite og konsentrer deg om å fiske av områdene helt inne ved land før du prøver lengre ut. Dessuten kan det være en fordel å forsøke seg midt på dagen. Flo eller fjære spiller ikke så stor rolle, men du vil være ekstra nøye med områdene nære land når det er fjære.

En annen strategi er å fiske dypt. Finn frem #7 stanga og synk 3-5 snøre. Fluevalget er Wollybugger eller andre børstemark imitasjoner. Den kjente Nerisbørstemarken som svermer i overflaten rundt april er aktiv på bunnen i  Januar (i alle fall i Oslofjorden men jeg antar at det samme gjelder i Tr.fjorden).  Sjøørreten og torsken vet å beite på denne. Fin deg et område som er 2-3 meter dypt med marbakke i nærheten. Det som er skrevet om saltvannsterskelen i første avsnitt gjelder også her. Fargen på flua er grønn med grønnflash, men det er verd å prøve andre farger, for eksempel rødt.  Inntrekket er ikke ulikt rekeinntrekket, men noe rasker og litt mer jevnt.

En tredje strategi er å gå for fiskeimitasjoner. Man kan godt bruke samme stang og snøre som i bunnstrategien, men man fisker hovedsakelig høyere og raskere. Dette er imidlertid et vanskelig fiske og jeg har aldri blitt noe flink på det.

Hva er så realistiske forventinger til vinterfiske? Er du flink og finner en god fiskeplass, så får du kanskje fisk på hver tredje tur. Du kommer sikkert til å bli kald, våt og lei, men belønningen kan være herlig: feit og blank sjøørret.  Mange gir opp vinterfiske, men det er ofte litt kjerringaktige fluefisker som ikke tåler trekken fra vinduskarmen hjemme og som ikke skjønner innholdet i begrepet mann. Og de som mestrer  vinterfiske etter sjøørret får ofte fantastiske naturopplevelse på kjøpet. Båtfolket og badegjester er borte. Det er ofte bare sjøørreten og et knippe fluefiskere som eier fjorden.  Det er digg det  :) :)

sjøørreten tåler salt dårligere når det er kladt, derfor søker den mot brakkvann. dett har med at den har vanskeligheter med å opprettholde saltbalansen i kulda.

om du har sett den linken jeg la til så ser du veldig lett hvor det er forbudt å fiske sjøørret i trondheimsfjorden. ergo så er det ikke så lett å finne brakkvanns treskler....

uansett så er det så mange slips og undermålere mellom hver ok fisk at bare tullinger vil utsette slik fisk for stress for å prøve å få en sø, som de mest sannsynlig må slippe (henviser til linken om de nye reglene)

ta heller ei synkeline i 5 eller 7 noen fine bunnys og prøv deg på torsken sier nå jeg. det er poengløst å fiske når men vet at man kan få fisk som ikke bør krokes.

til din komentar din om kjerringer og kulde, så kan du godt dra på hjemmesiden min og se hva slags vær jeg og faktisk en jente har fisket i ;)

og selv om du kler deg godt på vinteren så kan du ikke sørge for at fiskens slimhinne ikke tar skade av kulden og behandlinga den får ved avkroking.... og fiskens slimhinne er dens immunforsvar fra parasitter og mikroorganismer i sjøen. sjøørreten sliter nok med lus nå, så JEG velger å fiske etter andre arter om vintren, og fokuserer på sjøørreten når fisken ikke vil ta skade av kulden, og slipsene og undermålere er på et minimum ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet med at du tok spøken Igor Monsen. Det er en måte å trekke igang en diskusjon på.

Ellers så tror jeg det er fullt mulig å få fine sjøørretfangster i Tr. også. Det finnes dem som har klart det!

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet med at du tok spøken Igor Monsen. Det er en måte å trekke igang en diskusjon på.

Ellers så tror jeg det er fullt mulig å få fine sjøørretfangster i Tr. også. Det finnes dem som har klart det!

:) :)

SAKLIGE diskusjoner har jeg ingeting imot ;)

sjøørreten finnes her den http://igorsoldo.com/index.php?option=com_content&view=article&id=59:the-trip-to-the-north-290310&catid=37:short-trips&Itemid=56

mer kan du se på resten av siden

men jeg henviser igjen til kulde og slips/småfisk komentaren min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det også sies at det er ingenting som hjelper så godt på fiskeabstinenser som det å få slengt ut et par drag i løpet av vinterhalvåret.

Jeg råder deg dermed til å fiske dersom abstinensene er forferdelige. Det beste rådet jeg kan gi deg er å bevege deg mye, for det første er det med på holde kroppstemperaturen over 25 grader celsius, og samtidig er min erfaring at sannsynligheten for å møte på fisk øker drastisk ved bevegelig fiske( spesielt i vinterhalvåret, resten av året for den saks skyld også).

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...