Gå til innhold

Sage Z-Axis #4 VS. Orvis Helios ZG #4


M3ti

Anbefalte innlegg

valgets kval sier jeg bare her. smaken er som baken, den er delt i to.

her vil det nok gå fram og tilbake, da folk vil anbefale begge.

selv er jeg eier av en z-axis #4, 8.6 foter. drømmestang til lett ferskvannsfiske.

begge er relativt raske som det sies her, så om du liker den slags stenger så er du inne på noe av det absolutt beste.

scott s4 er en stang som er andre raskere, kanskje hakket for rask for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

valgets kval sier jeg bare her. smaken er som baken, den er delt i to.

her vil det nok gå fram og tilbake, da folk vil anbefale begge.

selv er jeg eier av en z-axis #4, 8.6 foter. drømmestang til lett ferskvannsfiske.

begge er relativt raske som det sies her, så om du liker den slags stenger så er du inne på noe av det absolutt beste.

scott s4 er en stang som er andre raskere, kanskje hakket for rask for noen.

Sitat Statoilreklame: "Smaken er som damebaken! Den er fin, den!"   ;D

Hva legger du i rask?

Med "fast" mener amerikanske stangprodusenter at stangen har toppaksjon. Basert på det jeg føler ved kasting, så synes jeg at Scott S4 er dypere enn Z-axis (Heliosen kommer i Flex-varianter fra Mid flex 6.5 til Tip Flex 9.5 for #4, så det er vanskeligere å sammenligne uten å vite hvilken #4 det er snakk om). Eller er det frekvensen eller stivheten du tenker på?

Som de andre har sagt, Z-axis og Helios er begge toppstenger og de fleste fluefiskere som er ute etter en stang i dette segmentet vil like begge stengene.

Smiley, den eneste som kan avgjøre hvilken av disse som er aller best for deg, er deg selv!

Selv om du får 100 svar i denne tråden, så vil valget fremdeles være gjetting om du ikke tester dem selv, og helst med det snøret du har tenkt å bruke.

Edit: Det var selvfølgelig til Smiley den siste var ment til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Smiley ;D

Jeg har en Helios 9´  #4   mid flex   til salg i DK.

Kontakt mig på mail eller PM, om det har interesse ?

MvH Torben, DK

At du har hjerte til å selge denne deilige stanga ??? Men det er z-axisen og da....

Vanskelig å velge i fra øverste hylle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

valgets kval sier jeg bare her. smaken er som baken, den er delt i to.

her vil det nok gå fram og tilbake, da folk vil anbefale begge.

selv er jeg eier av en z-axis #4, 8.6 foter. drømmestang til lett ferskvannsfiske.

begge er relativt raske som det sies her, så om du liker den slags stenger så er du inne på noe av det absolutt beste.

scott s4 er en stang som er andre raskere, kanskje hakket for rask for noen.

Sitat Statoilreklame: "Smaken er som damebaken! Den er fin, den!"   ;D

Hva legger du i rask?

Med "fast" mener amerikanske stangprodusenter at stangen har toppaksjon. Basert på det jeg føler ved kasting, så synes jeg at Scott S4 er dypere enn Z-axis (Heliosen kommer i Flex-varianter fra Mid flex 6.5 til Tip Flex 9.5 for #4, så det er vanskeligere å sammenligne uten å vite hvilken #4 det er snakk om). Eller er det frekvensen eller stivheten du tenker på?

Som de andre har sagt, Z-axis og Helios er begge toppstenger og de fleste fluefiskere som er ute etter en stang i dette segmentet vil like begge stengene.

Smiley, den eneste som kan avgjøre hvilken av disse som er aller best for deg, er deg selv!

Selv om du får 100 svar i denne tråden, så vil valget fremdeles være gjetting om du ikke tester dem selv, og helst med det snøret du har tenkt å bruke.

Edit: Det var selvfølgelig til Smiley den siste var ment til.

tenker vel mest på stivheten ja. s4 er litt stivere enn z-axis. vil påstå at feks sa gpx #4 passer mye bedre z-axisen enn scott s4, i #4. klasse 4 snører har en tendens til og bli litt for lett for s4 stanga. det er ihvertfall min erfaring. det er forøvrig ett snøre i #4 som passer utmerket til scotten i samme klasse, og det er sa sharkskin trout.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

valgets kval sier jeg bare her. smaken er som baken, den er delt i to.

her vil det nok gå fram og tilbake, da folk vil anbefale begge.

selv er jeg eier av en z-axis #4, 8.6 foter. drømmestang til lett ferskvannsfiske.

begge er relativt raske som det sies her, så om du liker den slags stenger så er du inne på noe av det absolutt beste.

scott s4 er en stang som er andre raskere, kanskje hakket for rask for noen.

Sitat Statoilreklame: "Smaken er som damebaken! Den er fin, den!"   ;D

Hva legger du i rask?

Med "fast" mener amerikanske stangprodusenter at stangen har toppaksjon. Basert på det jeg føler ved kasting, så synes jeg at Scott S4 er dypere enn Z-axis (Heliosen kommer i Flex-varianter fra Mid flex 6.5 til Tip Flex 9.5 for #4, så det er vanskeligere å sammenligne uten å vite hvilken #4 det er snakk om). Eller er det frekvensen eller stivheten du tenker på?

Som de andre har sagt, Z-axis og Helios er begge toppstenger og de fleste fluefiskere som er ute etter en stang i dette segmentet vil like begge stengene.

Smiley, den eneste som kan avgjøre hvilken av disse som er aller best for deg, er deg selv!

Selv om du får 100 svar i denne tråden, så vil valget fremdeles være gjetting om du ikke tester dem selv, og helst med det snøret du har tenkt å bruke.

Edit: Det var selvfølgelig til Smiley den siste var ment til.

tenker vel mest på stivheten ja. s4 er litt stivere enn z-axis. vil påstå at feks sa gpx #4 passer mye bedre z-axisen enn scott s4, i #4. klasse 4 snører har en tendens til og bli litt for lett for s4 stanga. det er ihvertfall min erfaring. det er forøvrig ett snøre i #4 som passer utmerket til scotten i samme klasse, og det er sa sharkskin trout.

Nå er vel gpx ca en halv lineklasse tyngre da, uten at jeg har prøvd s4 stangen.

Du velger uansett en toppstang av disse to stengene. Selv har jeg heliosen i mid flex, og aksjonsmessig så vil jeg si at den og axisen ikke er så veldig forskjellige(?) Begge stengene har iallefall en aksjon som tiltaler meg. Orivsen er forsovet litt lettere, men det er vel mest smak og behag. Det meste bunner vel ut i det egentlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, mange gode svar her. torben jeg eier en Orvis Helios ZG 486-4 mid-flex, men jeg er blit rett og slett "FORELSKA" i Sage stenger og tenkte om jeg skal bare bytte den mot en Z-Axis eller bare skaffe meg en til og ha denne som reserve. så det ser ut som jeg selger denne og skaffer meg en Z-Axis, litt usikker enda  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...