Gå til innhold

Hvem stang egner seg for meg tro?


Marius (W&M)

Anbefalte innlegg

Da er på tide med et nytt innkjøp av en god #4'er eller #5'er stang! Utvalget er stort, men etter en "grundig" sjekk av netttester av fluestenger, tips fra fremmede og bekjente er jeg fortsatt veldig usikker på hva som egner meg best. Jeg er en nybegynner av fluefisker, som leter etter en nogenlunde stiv stang. Men utvalget er jo så stort.... Mitt tidligere kjæledyr var en <fenwick nighthawk> 9'er #5, men den var ifølge meg altfor myk.

Jeg står mest i elver og lever livet.. Men selvfølgelig blir det jo noen turer langt til fjells på rolige og vindstillevann!

Etter den "grundige" sjekken min, så ser det ut som det står mellom disse stengene:

- Orvis Helios, 8.6 #4 eller #5 tipflex eller midflex

- Guideline Farao, 8.6 #4 eller #5

Er det noen i dette flotte land som har tips å gi?

Mvh en veldig, veldig ivrig nybegynner av fluefisker som har blitt bitt av basillen!  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du råd så ville jeg uten tvil gått for helios midflex, uten og blunke en gang.

du sier du liker raske stenger, da liker du den. state of the art, top of the line, the very best.

ellers så kan du vurdere sage z-axis. drømmestang. har du råd til helios, så har du råd til z-axis.

fario vet jeg lite om, det kan robban eller stokkebekk fortelle deg mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faktisk så er ikke raskere stenger lettere og kaste med, da de krever kjappere oppspenning og raskere trekk, som igjen fører til trangere bukter med mer fart, som igjen fører til lengre distanse.

det krever presis timing for og få til gode og riktige kast.

jeg er ingen kaste ekspert, men trives allikevel med raskere stenger fordi min kastestil tilsvarer dette.

vil nok tro at tipflexen er den raskeste versjonen av de to, men midflexen har litt mer følelse slik at du ikke får helt følelsen av og stå med en jævla kjepp. har kjent på midflexen, og den er fantastisk god. at det er verdens letteste stang gjør heller ingenting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

er du ung og bor vekk fra godt fiskested, velg billig.....det finnes mange merker som er gode, mange selger gode stenger brukt her.......penga du på en skikkelig tenningtur....etterhvert kan du skaffe deg noe dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To stenger som jeg synes er helt fantastiske er:

SAGE Z-AXIS

G.Lommis Streamdance GLX

Loomisen liker jeg så godt at jeg har #5 og #3 i samme serie :)

Sagen prøvekastet jeg på en fisketur i fjor sommer. En i #4 blir mitt neste innkjøp!

Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Da er på tide med et nytt innkjøp av en god #4'er eller #5'er stang! Utvalget er stort, men etter en "grundig" sjekk av netttester av fluestenger, tips fra fremmede og bekjente er jeg fortsatt veldig usikker på hva som egner meg best. Jeg er en nybegynner av fluefisker, som leter etter en nogenlunde stiv stang. Men utvalget er jo så stort.... Mitt tidligere kjæledyr var en <fenwick nighthawk> 9'er #5, men den var ifølge meg altfor myk.

Jeg står mest i elver og lever livet.. Men selvfølgelig blir det jo noen turer langt til fjells på rolige og vindstillevann!

Etter den "grundige" sjekken min, så ser det ut som det står mellom disse stengene:

- Orvis Helios, 8.6 #4 eller #5 tipflex eller midflex

- Guideline Farao, 8.6 #4 eller #5

Er det noen i dette flotte land som har tips å gi?

Mvh en veldig, veldig ivrig nybegynner av fluefisker som har blitt bitt av basillen!  8)

Hør på Staffan og kjøpt brukt, spar pengene heller til turer hvor du kan bruke stanga i fiskesituasjoner :)

Anbefaler denne på det varmeste, utrolig stang med herlig pønsj. Hiver som en 5'er

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=18752.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke kjøpt den ene eller den andre i første innlegget ditt.

Ikke ofte jeg gidder å blande meg opp i "hvilen stang"  osv.

Men til den prisen de stengene koster, så kan du kjøpe deg to stk av feks Fario eller Eikres Fluvius  (Litt usikker på hvordan det skrives).

Begge disse stengene kan gjøre nett det samme som stenger til 3 ganger prisen.

Da kan du kjøpe deg en 3er til å kose deg med og en 5er som du er på jakt etter, til samme prisen som en av de andre.

En av stengenei førsteinnlegget til ekstremt god pris, samme type stang brukt, eller en av de litt billigere modellene som kan gjøre det samme.

En fiskestang er ikke verdt 6-7 laken i 2011. Samme hva den heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ordinær prisen på Orvisen ligger jo på 6999,- og det er vanvittig mye.. Men heldigvis så får jeg den til en latterlig lav pris!

Så du mener midflexen er bedre egnet for meg som vil ha en rask stang, og er stiv? Altså "lettere" å kaste med! (?)

Var det jeg sa :) Mid-flex.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Johansen2000.

Hvis du liker raske stenger, vil du i mine øyne, trives best med en Helios midflex. Har den selv i 9' #5 og det er en fantastisk fluestang!

Hvis du samtidig får den til "latterlig lav pris" som du nevner, hadde jeg ikke nølt selv.

Ellers bør du titte på Erik Eikres Fluvius.. fantastiske fluestenger til en meget god pris.

Lykke til med valget :)

Mvh,

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

En fiskestang er ikke verdt 6-7 laken i 2011. Samme hva den heter.

Han skriver at han får den latterlig billig.

Går ut fra at du ønsker en "fin"  stang når du allerede har en rimelig Black nighthawk.  Dermed er det kanske ikke flere "billigstenger" du ønsker.

Det er masse moralisering rundt "fine" dyre stenger her inne. Ikke hør på det. Fine ting er fine ting !

Jeg gidder ikke kjipaneser-utstyr når jeg får fisket 3 måneder pr sesong...  Det gjør meg godt innerst i sjelen å stå med en amerikansk premiumstang i elva...  Livet er for kort til å leke kjipesen !

Orvisen er en skikkelig premiumgodbit.  Den vil inneha en god anenhåndsverdi lenge dersom velholdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Bruker å gå til psykolog før evt. stangkjøp.

Da er det mye enklere etterpå. Du velger stang etter humør, og siden du nå går og knasker piller som gir en kunstig lykkefølelse, blir valget som oftest den dyreste.

Lykke til.

He he, selvmanipulasjon er en nyttig kunst ! 

Tenker når jeg handler for dyrt, "jeg kan jo alltids slge den igjen....."  he he, stakkars naive meg  ! 

Nei folkens dette er kos for noen skarve tusenlapper ! Hadde vi drevet med motocross, ja da hadde det gått titusnener som våre tusenlapper ! tenk på det og kjøp premium !!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er noen av folka her inne som tror jeg skal ha en stang kun etter merke, og design.. Feil! Det eneste jeg skal ha er stang som holder i kvaliteten sin.. Gir meg komfor og lykke da jeg står i elva .. Bedre og være fornøyd med EN stang, eller å ha 5 stk som er nogenlunde gode!!

Som jeg sa, så får jeg en fin pris på dissa stengene, så ser intet hinder! Orivs Helios er stang av klasse, og har et godt rykte på seg.. Det at den er bra omtalt, er jo bare et pluss for min del..  Var det noen som sa 25 års garanti? Ja...

Men ellers, tusen hjertelig takk for all hjelp  :)  8) Ender nok opp med en helios midflex, etter mye fram og tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faktisk så er ikke raskere stenger lettere og kaste med, da de krever kjappere oppspenning og raskere trekk, som igjen fører til trangere bukter med mer fart, som igjen fører til lengre distanse.

det krever presis timing for og få til gode og riktige kast.

jeg er ingen kaste ekspert, men trives allikevel med raskere stenger fordi min kastestil tilsvarer dette.

Siden du ikke er en ekspert tillater jeg meg å korrigere:  Raske stenger er lettere å kaste med.

Når det er sagt - Orvis Helios Midflex er en glimrende stang.  Ingen tvil om det.  Jeg opplever den heller ikke som spesielt rask, i hvert fall ikke sammenlignet med Z-axis, men det er kun magefølelsen.  Jeg husker ikke måleresultatene, selv om jeg en gang sjekket det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faktisk så er ikke raskere stenger lettere og kaste med, da de krever kjappere oppspenning og raskere trekk, som igjen fører til trangere bukter med mer fart, som igjen fører til lengre distanse.

det krever presis timing for og få til gode og riktige kast.

jeg er ingen kaste ekspert, men trives allikevel med raskere stenger fordi min kastestil tilsvarer dette.

Siden du ikke er en ekspert tillater jeg meg å korrigere:  Raske stenger er lettere å kaste med.

Når det er sagt - Orvis Helios Midflex er en glimrende stang.  Ingen tvil om det.  Jeg opplever den heller ikke som spesielt rask, i hvert fall ikke sammenlignet med Z-axis, men det er kun magefølelsen.  Jeg husker ikke måleresultatene, selv om jeg en gang sjekket det ut.

og du er en ekspert, siden du tillater deg og korrigere..? ;)

folk har lov til og være uenige, og det er enda godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og du er en ekspert, siden du tillater deg og korrigere..? ;)

folk har lov til og være uenige, og det er enda godt.

Jepp. Du kan godt kalle meg eksperten Lillevann.

Visst kan man være uenige, men dersom du hevder at fjære betyr høyvann er det mer presist å påpeke at du tar feil fremfor å hevde at jeg er uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du blir strålende fornøyd med denne Johansen.....skulle akkurat til å foreslå en sage VT 2 på salg hos Nordisk , vet ikke hva de har igjen , men jeg har kjøpt ett par stykker i fjor og de var veldig lett å bli fortrolige med , nå sitter jeg å monterer skyteline og intermidateklump på snella til nettopp denne 7# VT2

Orvis er snasene saker ,Kjenner ikke modellene og aldri eiet Orvis selv , men dette er stenger i toppsjiktet , skulle gjerne prøvd en slik midflex engang.

Tipflex vil nok bli for hard for meg ( med dønn stive/raske stenger er det som andre er inne på , supertrange bu8kter som gir lange kast NÅR KASTERN ER GOD NOK) med slurv i timingen føler eg for egen del at jeg har mer igjen fiskemessig ( koser meg mer) med noe roligere stenger. Bla a z-axis.

Den værste stanga jeg har hatt aksjonsmessig er en Redington cpS , klasse 8# , hard som bein og lite feeling , men kan tippe den kaster bra med en som har mere orden på timingen enn meg.

Jeg har gått tilbake på mykere/roligere stenger med årene , og trives med det ( kaster mye bedre også)

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det håper jeg også! Gleder meg noe sinnsykt til å få henda i denna stanga!! Er bare å komme seg ned til en åpen slette, og begynne på øvnings kasta :)

Takk for svaret! Gleder meg til sessongen nå... Allerede 26. Mai drar jeg og en kompis til Bergen til eksoelva! Blir strålende :)

Mvh Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du blir strålende fornøyd med denne Johansen.....skulle akkurat til å foreslå en sage VT 2 på salg hos Nordisk , vet ikke hva de har igjen , men jeg har kjøpt ett par stykker i fjor og de var veldig lett å bli fortrolige med , nå sitter jeg å monterer skyteline og intermidateklump på snella til nettopp denne 7# VT2

Orvis er snasene saker ,Kjenner ikke modellene og aldri eiet Orvis selv , men dette er stenger i toppsjiktet , skulle gjerne prøvd en slik midflex engang.

Tipflex vil nok bli for hard for meg ( med dønn stive/raske stenger er det som andre er inne på , supertrange bu8kter som gir lange kast NÅR KASTERN ER GOD NOK) med slurv i timingen føler eg for egen del at jeg har mer igjen fiskemessig ( koser meg mer) med noe roligere stenger. Bla a z-axis.

Den værste stanga jeg har hatt aksjonsmessig er en Redington cpS , klasse 8# , hard som bein og lite feeling , men kan tippe den kaster bra med en som har mere orden på timingen enn meg.

Jeg har gått tilbake på mykere/roligere stenger med årene , og trives med det ( kaster mye bedre også)

Mvh Espen

du kunne prøvd denne orvisen av meg men det ser ut som du bor litt langt herfrra (halden). har hatt denne stanga i ca 2 år og aldri fått fiske med da jeg ikke kjenner til området, flyttet forresten hit i sep 2008, anyway, har prøvekastet den og ja, den er RÅ - selv om jeg ikke er DEN kasteren  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...