Gå til innhold

Skarpest mulig skjerm, PC/MAC.


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

bra svar....det er vel nesten bare en ting å spørre om......Hvorfor bruker nesten hele den grafiske bransjen, kvaliteten  er den beste......dessuten er det moromt å vite at det sitter en her på forumet og er nybegynner på en macbookpro, i morgen kanskje han tilhører menigheta.....halleluja!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Er alle disse her trygge kjøp?

Dvs, jeg trenger en av disse, en HDMI kabel, så er jeg good to go?

Hva med justeringer etter at jeg har koblet tl? Hvor viktig er det å kalibrere en skjerm. Er det noe alle fotofolk gjør, eller er det bare de særeste som gjør dette ? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg vil tilføye litt her på det som sies om blank vs matt skjerm:

Fordelen med matt skjerm er at du ikke får direkte reflekser.

Bakdelen med matt skjerm er at en direkte refleks (fra ei lampe) skjules ved at den blir spredd over et større udefinert område på skjermen og generelt lysner et parti av skjermen. Og dermed bildet.

Fordelen med blank skjerm er at du ser veldig godt hvor lyskilden/ refleksen er, men den påvirker ellers ikke bildegjengivelsen på skjermen.

Bakdelen med blank skjerm er at det kan være forstyrrende å ha en direkte refleks i øynene - hvis man ikke har mulighet til å da fjerne den refleksen/ snu litt på skjermen, i og med at du ser den så definert og klart hvor den er bak deg.

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alle disse her trygge kjøp?

Dvs, jeg trenger en av disse, en HDMI kabel, så er jeg good to go?

Hva med justeringer etter at jeg har koblet tl? Hvor viktig er det å kalibrere en skjerm. Er det noe alle fotofolk gjør, eller er det bare de særeste som gjør dette ? :D

Og hva er IPS panel i forhold til det jeg har? :)

Ønsker svar på disse over her for de som vet, og lurer på om dette er "good shit" :)

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=59&id=144146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

En fotokompis av meg har en Eizo skjerm i høy prisklasse. Han er drit misunnelig på min Apple LED 24 tommer. INGEN jeg har hatt på besøk hjemme etc. har sett bedre bilde på en dataskjerm :)

Selvfølgelig finnes det bedre skjermer, men ikke i den pris klassen Staffan linket til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fotokompis av meg har en Eizo skjerm i høy prisklasse. Han er drit misunnelig på min Apple LED 24 tommer. INGEN jeg har hatt på besøk hjemme etc. har sett bedre bilde på en dataskjerm :)

Selvfølgelig finnes det bedre skjermer, men ikke i den pris klassen Staffan linket til...

Oki :)

MEN. Kobler jeg denne til min laptop som jeg deffinerte på forrige side..... Med de egenskapene min maskin har...får jeg grop kvalitet da, eller mangler det i henhold til andre flaskehalser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fotokompis av meg har en Eizo skjerm i høy prisklasse. Han er drit misunnelig på min Apple LED 24 tommer. INGEN jeg har hatt på besøk hjemme etc. har sett bedre bilde på en dataskjerm :)

Selvfølgelig finnes det bedre skjermer, men ikke i den pris klassen Staffan linket til...

Da lurer jeg fælt på hva slags Eizo han bruker. Hvis du vil at skjermen skal øke kontrasten, lysstyrken og fargemetninga, så ok. Men det er ikke det vi er ute etter. Vi er ute etter mest mulig presis gjengivelse. Det får du ikke fra en Apple-skjerm. jevnt over er de for lyse, for fargesterke og med for høy kontrast. Hva skjer da når du skal justere et bilde? Jo, du får et bilde med masse smell i på den flotte Apple skjermen. Og når du skriver det ut blir det blasst, mørkt og kjedelig.

I tillegg bruker Apple forskjellige paneler fra forskjellige produsenter i skjermene sine. Du vet med andre ord ikke hva du får. De er også plaget med ujevn lysstyrke (avhengig av hvilke panel som er brukt).

Misforstå meg rett, jeg syns Apple-skjermene er bra - til sitt bruk. Men når Henning flisespikker med manuell hvitbalanse, blir det ganske meningsløst å ikke opprettholde kvaliteten i hele kjeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fotokompis av meg har en Eizo skjerm i høy prisklasse. Han er drit misunnelig på min Apple LED 24 tommer. INGEN jeg har hatt på besøk hjemme etc. har sett bedre bilde på en dataskjerm :)

Selvfølgelig finnes det bedre skjermer, men ikke i den pris klassen Staffan linket til...

Oki :)

MEN. Kobler jeg denne til min laptop som jeg deffinerte på forrige side..... Med de egenskapene min maskin har...får jeg grop kvalitet da, eller mangler det i henhold til andre flaskehalser?

Det er skjermen som avgjør. Skjermkortet ditt er helt fint.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

En fotokompis av meg har en Eizo skjerm i høy prisklasse. Han er drit misunnelig på min Apple LED 24 tommer. INGEN jeg har hatt på besøk hjemme etc. har sett bedre bilde på en dataskjerm :)

Selvfølgelig finnes det bedre skjermer, men ikke i den pris klassen Staffan linket til...

Oki :)

MEN. Kobler jeg denne til min laptop som jeg deffinerte på forrige side..... Med de egenskapene min maskin har...får jeg grop kvalitet da, eller mangler det i henhold til andre flaskehalser?

1280 by 800 (native) er specs. på grafikkortet ditt. Det betyr IKKE at du får dårlig bilde, det betyr bare at du ikke får plass til like mye i skjermbildet. Du har ett grafikkort med 256 mb videominne, med tilkoblet ekstern skjerm halveres videominnet. MAO ingen "rask" skjerm. Ville tatt med maskinen på Elkjøp/Lefdal og testet med en Apple skjerm, så får du bedømme selv :) (Tror du blir kjempefornøyd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

En fotokompis av meg har en Eizo skjerm i høy prisklasse. Han er drit misunnelig på min Apple LED 24 tommer. INGEN jeg har hatt på besøk hjemme etc. har sett bedre bilde på en dataskjerm :)

Selvfølgelig finnes det bedre skjermer, men ikke i den pris klassen Staffan linket til...

Da lurer jeg fælt på hva slags Eizo han bruker. Hvis du vil at skjermen skal øke kontrasten, lysstyrken og fargemetninga, så ok. Men det er ikke det vi er ute etter. Vi er ute etter mest mulig presis gjengivelse. Det får du ikke fra en Apple-skjerm. jevnt over er de for lyse, for fargesterke og med for høy kontrast. Hva skjer da når du skal justere et bilde? Jo, du får et bilde med masse smell i på den flotte Apple skjermen. Og når du skriver det ut blir det blasst, mørkt og kjedelig.

Du har rett i det med presis gjengivelse mht. feks. utskrifter, helt enig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fotokompis av meg har en Eizo skjerm i høy prisklasse. Han er drit misunnelig på min Apple LED 24 tommer. INGEN jeg har hatt på besøk hjemme etc. har sett bedre bilde på en dataskjerm :)

Selvfølgelig finnes det bedre skjermer, men ikke i den pris klassen Staffan linket til...

Oki :)

MEN. Kobler jeg denne til min laptop som jeg deffinerte på forrige side..... Med de egenskapene min maskin har...får jeg grop kvalitet da, eller mangler det i henhold til andre flaskehalser?

1280 by 800 (native) er specs. på grafikkortet ditt. Det betyr IKKE at du får dårlig bilde, det betyr bare at du ikke får plass til like mye i skjermbildet. Du har ett grafikkort med 256 mb videominne, med tilkoblet ekstern skjerm halveres videominnet. MAO ingen "rask" skjerm. Ville tatt med maskinen på Elkjøp/Lefdal og testet med en Apple skjerm, så får du bedømme selv :) (Tror du blir kjempefornøyd)

Det har jeg faktisk ikke tenkt på en gang. God ide :)

Men jeg vil vite mer om dette, så gjerne fyr av med all info dere har på dette orådet, slik at jeg er verdensmester på skjermer om to dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fotokompis av meg har en Eizo skjerm i høy prisklasse. Han er drit misunnelig på min Apple LED 24 tommer. INGEN jeg har hatt på besøk hjemme etc. har sett bedre bilde på en dataskjerm :)

Selvfølgelig finnes det bedre skjermer, men ikke i den pris klassen Staffan linket til...

Da lurer jeg fælt på hva slags Eizo han bruker. Hvis du vil at skjermen skal øke kontrasten, lysstyrken og fargemetninga, så ok. Men det er ikke det vi er ute etter. Vi er ute etter mest mulig presis gjengivelse. Det får du ikke fra en Apple-skjerm. jevnt over er de for lyse, for fargesterke og med for høy kontrast. Hva skjer da når du skal justere et bilde? Jo, du får et bilde med masse smell i på den flotte Apple skjermen. Og når du skriver det ut blir det blasst, mørkt og kjedelig.

I tillegg bruker Apple forskjellige paneler fra forskjellige produsenter i skjermene sine. Du vet med andre ord ikke hva du får. De er også plaget med ujevn lysstyrke (avhengig av hvilke panel som er brukt).

Misforstå meg rett, jeg syns Apple-skjermene er bra - til sitt bruk. Men når Henning flisespikker med manuell hvitbalanse, blir det ganske meningsløst å ikke opprettholde kvaliteten i hele kjeden.

Ja, jeg vil ha en KORREKT skjerm. Dvs, jeg vil at bildet skal bli så bra som mulig ja, men jeg ha en skarp skjerm, med god kvalitet.

MEN jeg vil ha en skjerm som er rett. ja...rett. Irriterer meg at jeg vet for lite om dette.

Opplys meg gjerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Er alle disse her trygge kjøp?

Dvs, jeg trenger en av disse, en HDMI kabel, så er jeg good to go?

Hva med justeringer etter at jeg har koblet tl? Hvor viktig er det å kalibrere en skjerm. Er det noe alle fotofolk gjør, eller er det bare de særeste som gjør dette ? :D

Ja, alle disse er trygge kjøp og med IPS eller S-PVA panel. Er anbefalt for foto og videoredigering på flere anerkjente sider, så du skal få en veldig god skjerm. Du må sjekke om skjermen du velger har HDMI eller DVI inngang, så kjøper du en kabel for den inngangen. Er også en mulighet med en HDMI-DVI overgang, men da får du ikke lyd med siden DVI er kun bilde

NEC og Dell bruker IPS og Eizo S-PVA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Egentlig greit med 2 skjermer. En Apple LED 24 tommer som har skikkelig smell, og en "redigeringsmonitor" for foto". Når det gjelder grafisk behandling og videoredigering er Apple skjermen KANON

PS En annen fordet med Apple skjermen er at den har ladekabel for macbook pro og innebygget usb hub, OG kamera :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Hva er forskjellen, og hva bør jeg ha med tanke på min PC :)

Alle 3 skjermene er bra, så det er lommeboka di som avgjør. Her er hva en dansk side sier om de 3 skjermene

Dell: Pluss - IPS panel, betragtningsvinkler, farvegengivelsen, responstid, prækalibrerede farver, ergonomi, funktionalitet

Minus - Sort

NEC: Pluss - IPS panel, Full HD opløsning, betragtningsvinkler, ergonomi, shadow detail, pris

Minus - Sort, responstid

Eizo: Pluss - S-PVA panel, billedkvalitet, farvegengivelsen, dyb sort, ergonomi

Minus - Betragtningsvinkler, responstid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på disse to.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575377

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618495

Den siste koster 150kr mer en den første.

Og vil denne funke godt sammen med min PC med de egenskapene jeg har oppgitt her?

Er det HDMI kabel som gjelder når det kommer til sammenkobling med min PC?

(Sjekker innkjøpsavtale på jobben, og det ser svært så gunstig ut. lønner seg ikke å kjøpe brukt i hvertfall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DVI er bra for de der. Du kan bruke en overgang fra HDMI til DVI, hvis du ikke har DVI ut på maskina.

Ellers kan jeg ikke se store forskjeller på panelene i de to skjermene. Jeg tror det er litt forskjell på softwaren og foten. Den ene er grå og den andre er svart. Den svarte har for øvrig gått ut av sortimentet til komplett, så jeg tror den grå bare er en litt nyere utgave.

Du kommer til å elske den skjermen :)

Husk at du også bør ha et kalibreringsverktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...