Gå til innhold

Fluefiske i Hemsila


Jostein

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

Krangling? Nå får du gi deg. Er vel greit å få oppklart hva som gjelder vel?  :o

Spesielt når det blir spurt om fiske for de under 16 år og reglene er såpass uklare. Trodde jeg. Tydeligvis best å ikke svare på noe som helst hvis man blir betegnet som "proff". Eller var jeg innbilsk nå? (Innbilsk som i at jeg mente jeg kunne svare fordi jeg bor her og fisker (stadig mindre) i elva. ;D

Men du mente nok "krangling" i hermetegn. Du har jo rett også hvis jeg forstår deg riktig. Det hender litt for ofte at det sporer av og inn på noe som burde vært i en ny eller i en annen tråd. Som nå.  :)

Man finner vel egentlig det meste i forumet her om man bruker søkefunksjonen og skriver "Hemsila" eller trykker HER. Da kan man også velge den tråden som er mest interessant for en selv. Tror ikke det er mye usagt.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Takk for alle tipsene. vi skal ikke ha med oss voksende så der er oppklart. vi blir 15 til sommer'n og vil bare prøve og se om vi greier og bryte kilos grensa på flue mens vi enda fisker gratis. men 800 er jo ikke så ille for et ukes kort når det er såppas stor fisk der. og det er jo bare dumt og fiske rein elva på mark og spinner. vi skal bare ha med oss flue stanga for og lære ordentlig og fiske med flue. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er en del gode vann i området rundt Hemsedal, men for deg som jeg forstår bor i hallingdal, er det mye bedre at du fisker i vannene der. Fisken er omtrent like stor, og sesongkortet koster ikke stort mer enn et dagskort i fjellvannene i Hemsedal. Riktignok har du et fluefiskevann innover veien mot Lykkja, tror det meste av den fisken er utsatt (hvis det skulle ha noen betydning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jostein.. jeg tror du missforstod prisene. Ukeskortet tom 20.9 koseter 800,- ekstra med tanke på 2 døgn kortet

altså 1700,- og 900,- for 2 døgn. Med tanke på priser i elver i resten av norges land så er det så vidt jeg vet det dyreste ørretfiske å oppdrive, med mindre man fisker ørret i lakseelver og løser laksefiske kort!!

Men når det er sagt kan jeg også forstå at prisen er såpass høy med tanke på det gode arbeide som blir gjort for å ivareta en så god og bærekraftig ørretstamme. for ikke å snakke om stor pågang av ørretfiskende skapninger langs bredden!!

Tips. ikke undervurder perioden etter 20.9!! ikke at du trenger å tenke på det i år med tanke på alderen din, men da du må løse fiskekort er den en relativt rimeligere pris å betale for å kaste i en av norges beste ørretelver :D

Hilsen Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tipsene. vi skal ikke ha med oss voksende så der er oppklart. vi blir 15 til sommer'n og vil bare prøve og se om vi greier og bryte kilos grensa på flue mens vi enda fisker gratis. men 800 er jo ikke så ille for et ukes kort når det er såppas stor fisk der. og det er jo bare dumt og fiske rein elva på mark og spinner. vi skal bare ha med oss flue stanga for og lære ordentlig og fiske med flue. :D 

og skitt fiske :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jostein.. jeg tror du missforstod prisene. Ukeskortet tom 20.9 koseter 800,- ekstra med tanke på 2 døgn kortet

altså 1700,- og 900,- for 2 døgn. Med tanke på priser i elver i resten av norges land så er det så vidt jeg vet det dyreste ørretfiske å oppdrive, med mindre man fisker ørret i lakseelver og løser laksefiske kort!!

Men når det er sagt kan jeg også forstå at prisen er såpass høy med tanke på det gode arbeide som blir gjort for å ivareta en så god og bærekraftig ørretstamme. for ikke å snakke om stor pågang av ørretfiskende skapninger langs bredden!!

Tips. ikke undervurder perioden etter 20.9!! ikke at du trenger å tenke på det i år med tanke på alderen din, men da du må løse fiskekort er den en relativt rimeligere pris å betale for å kaste i en av norges beste ørretelver :D

Hilsen Alexander

Etter 20.9 er vel elva stengt... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jostein.. jeg tror du missforstod prisene. Ukeskortet tom 20.9 koseter 800,- ekstra med tanke på 2 døgn kortet

altså 1700,- og 900,- for 2 døgn. Med tanke på priser i elver i resten av norges land så er det så vidt jeg vet det dyreste ørretfiske å oppdrive, med mindre man fisker ørret i lakseelver og løser laksefiske kort!!

Men når det er sagt kan jeg også forstå at prisen er såpass høy med tanke på det gode arbeide som blir gjort for å ivareta en så god og bærekraftig ørretstamme. for ikke å snakke om stor pågang av ørretfiskende skapninger langs bredden!!

Tips. ikke undervurder perioden etter 20.9!! ikke at du trenger å tenke på det i år med tanke på alderen din, men da du må løse fiskekort er den en relativt rimeligere pris å betale for å kaste i en av norges beste ørretelver :D

Hilsen Alexander

Etter 20.9 er vel elva stengt... :rolleyes:

Ops:) 15 juli skal det vel stå :P bra du følger med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det er sagt kan jeg også forstå at prisen er såpass høy med tanke på det gode arbeide som blir gjort for å ivareta en så god og bærekraftig ørretstamme.

Hilsen Alexander

Kan du eller andre fortelle meg hva det "arbeidet" består i ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det er sagt kan jeg også forstå at prisen er såpass høy med tanke på det gode arbeide som blir gjort for å ivareta en så god og bærekraftig ørretstamme.

Hilsen Alexander

Kan du eller andre fortelle meg hva det "arbeidet" består i ?

Må vel være for å dekke utgiftene til den nye automatiske bommen. Koster sikkert en del å holde veien ned til Krikken åpen gjennom sesongen.. ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Må vel være for å dekke utgiftene til den nye automatiske bommen. Koster sikkert en del å holde veien ned til Krikken åpen gjennom sesongen.. ;D ;D

Slike kommentarer er fullstendig unødvendige. Det har blitt gjort og gjøres fortsatt en fantastisk masse flott arbeid for å holde Hemsil på et nivå man ikke finner så mange andre steder. Rett skal nemlig være rett i så måte. Selv om jeg ikke er enig i alt som gjøres og bla. prissetting blir jeg likevel passe irritert på slike utsagn da jeg vet hvor mye enkelte har forsaket for at andre skal kunne nyte godt av det. Så: Sett deg inn i saken eller hold kjeft! Det blir nemlig ikke bedre for noen av oss av slikt flåseri. Og det gjør bare vondt verre for de som virkelig har stått på. Ok?

Selvsagt kan man stille spørsmål ved hvorfor og effekten av de enkelte tiltakene, men sarkastiske kommentarer syns jeg er bare dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel være for å dekke utgiftene til den nye automatiske bommen. Koster sikkert en del å holde veien ned til Krikken åpen gjennom sesongen.. ;D ;D

Slike kommentarer er fullstendig unødvendige. Det har blitt gjort og gjøres fortsatt en fantastisk masse flott arbeid for å holde Hemsil på et nivå man ikke finner så mange andre steder. Rett skal nemlig være rett i så måte. Selv om jeg ikke er enig i alt som gjøres og bla. prissetting blir jeg likevel passe irritert på slike utsagn da jeg vet hvor mye enkelte har forsaket for at andre skal kunne nyte godt av det. Så: Sett deg inn i saken eller hold kjeft! Det blir nemlig ikke bedre for noen av oss av slikt flåseri. Og det gjør bare vondt verre for de som virkelig har stått på. Ok?

[/quote

Det var da  måte på... Godt det går mot lengere dager og varmere vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Må vel være for å dekke utgiftene til den nye automatiske bommen. Koster sikkert en del å holde veien ned til Krikken åpen gjennom sesongen.. ;D ;D

Slike kommentarer er fullstendig unødvendige. Det har blitt gjort og gjøres fortsatt en fantastisk masse flott arbeid for å holde Hemsil på et nivå man ikke finner så mange andre steder. Rett skal nemlig være rett i så måte. Selv om jeg ikke er enig i alt som gjøres og bla. prissetting blir jeg likevel passe irritert på slike utsagn da jeg vet hvor mye enkelte har forsaket for at andre skal kunne nyte godt av det. Så: Sett deg inn i saken eller hold kjeft! Det blir nemlig ikke bedre for noen av oss av slikt flåseri. Og det gjør bare vondt verre for de som virkelig har stått på. Ok?

Det var da  måte på... Godt det går mot lengere dager og varmere vær.

Syns du det er teit av meg å reagere? Jeg har en del timer med arbeid på tider de fleste sover for at folk skal kunne nyte godt av elva jeg også og kan ikke forstå hvorfor det er greit å først slenge "drit" og så hekte ut "det var da måte på... osv..." når noen reagerer. Hyggelig linje du har lagt deg på der gitt.

Joda, jeg overreagerer sikkert, men begeret er passe fullt når det gjelder kommentarer om "Hemsedøler" og/eller andre som har gjort mye for at du og jeg skal kunne ha et godt fiske i Hemsil. Det er liksom nok nå. På tide å gjøre noe i ditt nærområde kanskje? Jo bedre det blir andre steder jo bedre blir det for alle. Og kanskje prisene til og med går ned i Hemsedal hvis ikke "alle" må hit for å få et godt fiske.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel være for å dekke utgiftene til den nye automatiske bommen. Koster sikkert en del å holde veien ned til Krikken åpen gjennom sesongen.. ;D ;D

Slike kommentarer er fullstendig unødvendige. Det har blitt gjort og gjøres fortsatt en fantastisk masse flott arbeid for å holde Hemsil på et nivå man ikke finner så mange andre steder. Rett skal nemlig være rett i så måte. Selv om jeg ikke er enig i alt som gjøres og bla. prissetting blir jeg likevel passe irritert på slike utsagn da jeg vet hvor mye enkelte har forsaket for at andre skal kunne nyte godt av det. Så: Sett deg inn i saken eller hold kjeft! Det blir nemlig ikke bedre for noen av oss av slikt flåseri. Og det gjør bare vondt verre for de som virkelig har stått på. Ok?

Det var da  måte på... Godt det går mot lengere dager og varmere vær.

Syns du det er teit av meg å reagere? Jeg har en del timer med arbeid på tider de fleste sover for at folk skal kunne nyte godt av elva jeg også og kan ikke forstå hvorfor det er greit å først slenge "drit" og så hekte ut "det var da måte på... osv..." når noen reagerer. Hyggelig linje du har lagt deg på der gitt.

Greit nok at du reagerer som du gjør,men er det ikke litt rart, har brukt en del tid her på forumet i det siste, og det er jo tydelig at det er greit at godt etablerte forumbrukere slenger litt med leppa,men om en nykoling gjør det skal det sables ned.. For all del, det var bare fleip fra min side. Det at du tar dette personlig får ikke jeg gjort noe med. Heller ikke noen "linje" jeg legger meg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Synes vi skal tåle litt svart humor jeg... Selv om jeg også er enig med de som yter for det fantastiske fisket det tross alt er i go'elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Vel krabbeklo.... Heeeelt uetablerte er vi vel ikke? :)

For de som ikke har lysst på status som nybegynnere, anbefaler jeg å bruke samme bruker og samme navn hele tiden, slik at folk kjenner dere igjen.

Det var en generell anbefalning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Må vel være for å dekke utgiftene til den nye automatiske bommen. Koster sikkert en del å holde veien ned til Krikken åpen gjennom sesongen.. ;D ;D

Slike kommentarer er fullstendig unødvendige. Det har blitt gjort og gjøres fortsatt en fantastisk masse flott arbeid for å holde Hemsil på et nivå man ikke finner så mange andre steder. Rett skal nemlig være rett i så måte. Selv om jeg ikke er enig i alt som gjøres og bla. prissetting blir jeg likevel passe irritert på slike utsagn da jeg vet hvor mye enkelte har forsaket for at andre skal kunne nyte godt av det. Så: Sett deg inn i saken eller hold kjeft! Det blir nemlig ikke bedre for noen av oss av slikt flåseri. Og det gjør bare vondt verre for de som virkelig har stått på. Ok?

Det var da  måte på... Godt det går mot lengere dager og varmere vær.

Syns du det er teit av meg å reagere? Jeg har en del timer med arbeid på tider de fleste sover for at folk skal kunne nyte godt av elva jeg også og kan ikke forstå hvorfor det er greit å først slenge "drit" og så hekte ut "det var da måte på... osv..." når noen reagerer. Hyggelig linje du har lagt deg på der gitt.

Greit nok at du reagerer som du gjør,men er det ikke litt rart, har brukt en del tid her på forumet i det siste, og det er jo tydelig at det er greit at godt etablerte forumbrukere slenger litt med leppa,men om en nykoling gjør det skal det sables ned.. For all del, det var bare fleip fra min side. Det at du tar dette personlig får ikke jeg gjort noe med. Heller ikke noen "linje" jeg legger meg på.

I slike forum blir det, som ellers i samfunnet, gjerne litt intern humor mellom enkelte medlemmer og da spesielt i enkelte tråder. Aller mest i "off topic"-delen. For de "etablerte" er det ikke alltid, som ellers i samfunnet, like lett å være sikker på om "nykomlinger" skriver/snakker med humor eller ikke. Det tar liksom litt tid før man er "varm i trøya". Det går begge veier. Dumt, men sant.

At det skal være god takhøyde er jeg enig i, men det kan også medføre at denne takhøyden føles litt vel skummel for de som stadig vekk får "humoren" konsentrert om seg eller miljøet man tilhører. Det er f.eks. sikkert ikke like moro for alle i Bærum å få "åja, morn dø!" slengt i ansiktet hver gang man sier hvor man kommer fra. Går kanskje greit de 50 første gangene, men så...

Én ting har du i alle fall rett i krabbeklo (for et nick i et fluefiskeforum!?!): Godt det snart er fiske!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel være for å dekke utgiftene til den nye automatiske bommen. Koster sikkert en del å holde veien ned til Krikken åpen gjennom sesongen.. ;D ;D

Og så et litt enkelt spørsmål.. tror du det hadde vært så godt med fisk både med tanke på mengden og str om det ikke hadde vært for noen ivrige ildsjeler som gjorde det de kunne for at elva skal bli så bærekraftig som den er og tror du den har vært det hele tiden? Tror heller ikke det er så lett å endre synet til enhver fluefisker slik at vi på den måten kan bidra med å sette pris på det fiske vi kan få.. verdsette fiske i dalen og gå fra den slik vi ønsker å komme tilbake til den igjen!? i så fall så er det slik jeg ser på elva og kanskje er det andre som ser sånn på den også!!?

Med vrennlig fiskerhilsen fra Waksvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

For riktig mange år siden (før demningen) så var faktisk Hemsil kjent som ei overbefolka småfiskelv. I bøker om fiskeplasser i Norge så var den dengang bare nevnt i en bisetning, mens mange av de som da var regnet som de beste i dag er heller dårlige. Bla. var Hallingdalselva ei elv "alle" ville fiske i. Pussig å tenke på nå kan man si...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For riktig mange år siden (før demningen) så var faktisk Hemsil kjent som ei overbefolka småfiskelv. I bøker om fiskeplasser i Norge så var den dengang bare nevnt i en bisetning, mens mange av de som da var regnet som de beste i dag er heller dårlige. Bla. var Hallingdalselva ei elv "alle" ville fiske i. Pussig å tenke på nå kan man si...  ;)

Hemsila er vel en av få elver som har nytt godt av utbygging, bortsett fra nedenfor dammen da. Den stasjoner ørretbestanden i Rena har vel også blitt bedre etter utbyggingen, mens det har ødelagt for den vandrende bestanden. I Hemsila var det vel mangel på vinterhabitat som var problemet før utbygginga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...