Gå til innhold

Hvordan går det med sjørøya ?


-Lars-

Anbefalte innlegg

Betatt av sjørøye som jeg er så lurer jeg på om noen har noe info om utviklingen her ?

Sjørøya ble jo totalfredet i mange elver i troms/finnmark for 3-4 år siden, og det jeg er mest nyfiken på er om det er foretatt noe som helst for å verne røya, utover å stanse sportsfisket i elvene ?

Jeg har ihvertfall ikke hørt om andre tiltak som er gjort . . .

Regner med det ikke er de forholdsvis få sportsfiskerne som fisker etter sjørøye i elv som er den største trusselen mot bestanden, men det vil ikke overraske meg om det ikke blir gjort noe som helst for å verne røya i havet.

Fredning i elva er jo det enkleste å innføre, og jeg er redd man nøyer seg med det . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mindre sjørøye i 2010 enn i 2009 på Finnmarksturen min. Litt mindre i str. også. Største røya mi på tørt i 09 var 2,35 kg, i 10 var det "bare" 1,7...

De gjennomfører et spennende prosjekt i Veidneselva i Finnmark, der all fisken som skal opp elva fanges i ei ruse ved munningen, og telles før de slippes videre. Der plukker de ut oppdrettsfisk også. Ikke sikker på hvordan det var der i år, men dette var ei elv med fantastisk bra sjørøyefiske for noen år siden, før røya plutselig var borte...

Er redd for at det er det som skjer i sjøen som er farligst for sjørøya, men fiskere som fyller søppelsekker med røye i elva hjelper vel ikke nevneverdig det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd for at det er det som skjer i sjøen som er farligst for sjørøya, men fiskere som fyller søppelsekker med røye i elva hjelper vel ikke nevneverdig det heller...

Du har helt rett i det . . .

Er man på rett sted til rett tid kan man i en enkelt kulp få latterlige mengder med sjørøye, og da gjelder det å vise måtehold.

Dette er som kjent noe ikke alle er utstyrt med  :(

Mitt inntrykk fra de årene jeg fisket sjørøye var uansett at det var overraskende få som fisket målbevisst etter denne.

Reisaelva feks, var regnet for å være blant de beste sjørøyeelvene da jeg besøkte den, og jeg forventet at det ville være mange røyefiskere her.

Men neida, bortsett fra et par populære røyesteder var det stort sett tohåndsstenger og desperate laksefiskere å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

sjørøya  er nok utsatt for den nedsmeltninga det er av isbreer som finnes nordpå....dette vil føre  til forandringer i vanntemp. Samt grådighet fisker kan vise når det er bett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de kommet med noen teorier om hvorfor den sliter?

Ikke noe konkret som jeg har fått med meg, men klimaendringene, med økende temperatur i havet har jo vært tema.

Kan jo være noe i dette, for det er ingen hemmelighet at røya foretrekker kaldt vann. Man hører historier om at det blir fanget makrell lenger nord enn noengang, og den og røya foretrekker neppe samme vanntemperatur.

Kanskje blir røya trengt nordover ?

Har ikke hørt noe om nedgang i røyebestanden i grønlandselvene enda . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjørøya  er nok utsatt for den nedsmeltninga det er av isbreer som finnes nordpå....dette vil føre  til forandringer i vanntemp. Samt grådighet fisker kan vise når det er bett.

Tenker du da på gyteforhold eller beiteforhold ? De røyene jeg har sett og fått de siste årene har ihvertfall ikke manglet mat. Det er bare veldig færre av dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gyteforhold......

Gidder du og utdype litt der ??

I ett vassdrag jeg fisker i Nord som har hatt fellefangst de siste årene har sammensetningen av årsklasser vært ganske riktig. Men antallet for lavt i forhold til beregnet.

Når i tillegg fisken er feit så trur jeg problemet ligger i havet.

Garnmerker er vanlig på fisken, det kryr av skarv langs kysten og ikke minst det er veldig mye lakselus på røya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så stor tro på at fiskere er en alt for stor faktor i den store sammenheng. Vil nok heller tippe at naturen og mennesket generelt som faktor er en større byrde for Røya. Da med påvirkning på flere områder. færre og dårligere gyteplasser,? mindre byttedyr både i hav og vann?  dårligere kvalitet på hav og vann? klimatisk? sykdom? feilkultivering?=  Jeg tipper det opp gjennom Årene er en stor kombinasjon av mange faktorer som til slutt blir for mye. Men vi vet jo ikke, derfor et spørsmålstegn bak alle de mulige årsakene.

Hvis man skal se på fangsttallene på noen av elvene jeg fiska i i de siste åra og gå ut fra at dem er riktig, så er ikke sportsfiske den bekymringen som slår meg. Og har heller ikke tro på at det er den største bekymringen, men det blir litt slik at sportsfiske får "skylda" fordi det er vi som får begrensninger i fisket vårt og nevnes i den sammenhengen.

Men jeg tror det er en rekke faktorer som spiller inn, men det er klar at i elver der enkelte fiskere tar opp hundretalls !?! på en helg.... ja der hjelper det ikke akkurat, da snakker men om idioti i tillegg....... og det er en fali faktor det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har forundret meg litt er at mange av de kjente sjørøyeelvene - hvor laksefiske ikke har stått i første rekke -, som salangselva, oksfjordelva, jægervassdraget, der er det ikke innført fredning av røya (såvidt meg bekjent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

et par av de stedene hvor jeg har frekventert i Lofoten og på Senja har sjørøyebestanden blitt mere eller mindre borte etter breer har smelta bort i forhold til de populasjoner jeg kjenner til fra gamledager....i vassdraget Daleelva som før i tida var et flott vassdrag er sjørøya så godt som borte grunnet og det i sammenheng med at breene er blitt borte......mindre varmevare arter synes å trives. Selvsagt er det mere komplekse forhold i denne saken hvor folks grådighet er et av elementene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har forundret meg litt er at mange av de kjente sjørøyeelvene - hvor laksefiske ikke har stått i første rekke -, som salangselva, oksfjordelva, jægervassdraget, der er det ikke innført fredning av røya (såvidt meg bekjent).

Enig.

Er også utrolig at de ikke setter strenge kvoter også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har forundret meg litt er at mange av de kjente sjørøyeelvene - hvor laksefiske ikke har stått i første rekke -, som salangselva, oksfjordelva, jægervassdraget, der er det ikke innført fredning av røya (såvidt meg bekjent).

Enig.

Er også utrolig at de ikke setter strenge kvoter også

Og slik sett kan man jo lure på om det er økonomiske interesser som blir lagt til grunn for om røya fredes eller ikke  ???

I elver som salangselva, hvor det primært har vært røya folk kommer for å fiske etter, vil det utvilsomt bli langt mellom fiskerne om røya ble fredet.

Så har vi elver som reisaelva, hvor det først og fremst er laksen som gjelder, både for tilreisende fiskere og ikke minst grunneierne . . . Her blir røya altså fredet, og man kan jo lure på hvor den egentlige årsaken ligger. Er det for å gi laksefiskerne mere plass å boltre seg på ?  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom ikke nedgangen veldig brått?

Den gjorde ihvertfall det i reisaelva, hvor jeg har mest erfaring fra.

Siste året jeg fisket der fikk jeg være med en kjentmann i båt, hvor vi sjekket flere av de beste røyestrekkene . . . I det klare vannet ville vi fint sett røye fra båten, om den hadde vært der. Vi så selvfølgelig en og annen fisk, men det var skremmende langt mellom dem.

Dette var i overgangen juli/august, så røya burde absolutt vært på plass. Året før var det plenty med røye, så dette var skremmende.

Året etter ble røya totalfredet i denne elva . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har sett i de røyeelvene jeg fisker, har laksebestanden "eksplodert", og der røya sto tett før, finner en nå den mer agressive laksen... Vil nok tro den fortrenger røya fra plassene i elva, selv om den(røya) foretrekker de mer rolige partiene. Det at laksebestandene øker voldsomt, og røyebestandene går brått nedover må være et tegn på noe større som har gått skeivt. Har tro på det Staffan sier om varmere vann. Røya er jo en kaldvannsfisk...

Og utrolig vakker...

post-331-13949886136082_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

en isbre tiner vel så lenge det er is, når det er slutt på smelting fra breen så smelter den ikke mere.....det blir som å tømme ut en vannglass, når alt vannet er helt ut så renner det ikke mere ut....reservoaret er tomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men veldig mange av de nordligste elvene har jo fremdeles smeltevann hele sommeren og regnvannet er også veldig kaldt. i tillegg har jo mange av de beste sjørøyevassdragene vann som røya kan stille seg i. Disse er jo kalde på dypet og røya gyter jo også her.

Og som Ruffen skriver så burde det da gått mere gradvis.

At laksebestanden som er i vekst spiller inn har jeg tru på, er jo ikke plass til alverdens fisk i skrinne vassdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...