Gå til innhold

Trøbbelskjyting på gammel Hørgaard . en test!


Anbefalte innlegg

Sitter her med en gammel Hørgaad som er litt løs i holken.

Tenker at det må kunne gjøres noe med dette uten at man trenger å skifte den. Holken ser grei ut, men har antakelig blitt polert litt vel mye tenker jeg.

Voksing funker vel egentlig greit, men finnes det noen annen løsning? Blånering, Oksidasjon etc...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voks, helst bivoks er en mulighet, viss holken er litt lös.

Om den er FOR lös, saa ha eksakt 2 omdreininger tape utpaa hunholken (der hanholken gaar inn), set den i chucken av en dreiebenk, og gi hunholken et forsiktig trykk (der tapen sitter som beskyttelse). Sjekk, og gjentar i tilfelle, ogsaa flere ganger og paa flere posisjoner rundt emnet. VÄR FORSIKTIG og ikke press for mye. Neste mulighet er aa paaföre hanholken et lag med tex nikkel. Til det trengs galvanikk, med ström, nikkel-anode og nikkel-lösning. Etter galvanisering slipes saa hanholken passelig. Kobber gaar ogsaa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Prøvde å Google hvit talg men kom bare inn på hudpleiesider om kvinner med uhumskheter i trynet.

Bivoks får man vel på apoteket vil jeg tro. Ellers så tenker jeg at resizing av en holk blir litt for heftig for en amatør.

Klarer ikke å legge fra meg tanken om å få sølvet til oksidere. Kan da umulig være så skadelig for holken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blå Swix skismøring er et utmerket produkt for å få løse holker til å henge sammen.

Alternativet til Wolfram er en god løsning. Dette kan også gjøres "motsatt vei", om enn noe avansert.

Dersom du demonterer hanholken, kan du "strekke" metallet ved å banke det forsiktig ut mot en hard kjerne. Altså en stålstang inni hanholken, og banke forsiktig på utsiden rundt aksen. metallet i holken vil da "utvide" seg, og forhåpentligvis passe bedre til hunholken.

Har du dreiebenk, kan du oppnå det samme ved å forsiktig serratere glideflaten på hanholken.

Understreker at disse metodene ikke egner seg for hvem som helst, men det er et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...