Gå til innhold

Er det noen som har oppdatert informasjon om G.lågen.


Kasper

Anbefalte innlegg

Jeg reiser i morgen Fredag opp Gudbrandsdalen og til Lesja og Vågå for å ha en 10 dagers fiskeferie. Er det noen som har noen generelle oppdateringer fra denne regionen eller tips på plasser du veit er bra som jeg bør reise. Lesja pleier å væra bra på denna tida elva er høy, klar litt kald men fin, men det kan hende at snøen i fjellet forandrer den fort jeg trenger en backup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Et tips er vel at smeltingen bar eså vidt har startet og lågen vil vel stige en del til før den leggere seg. Det er vanvittige mengder snø i fjellet. Prøv heller Vågå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket sone 7 (Lesja) søndag, stor, men ikke for stor elv, overskya, blikk stille, ingen overflateaktivitet, fisket djupt (satte fast flere ganger), men kun ett hugg. Vel, dette var midt på dagen, jeg holdt på en drøy time.

 

Ekstremt mye snø i fjellet, så en varmeperiode nå vil nok medføre betydelig økning av vassføring.

 

Vedr Ottaelva - når dere snakker om bra fiske der, regner jeg med at dere mener nedenfor Vågåvatnet - fra Vågå til Lalm? Men harrfiske nå er vel en blandet opplevelse - fikk noe harr i halvkilosklassen på Lesjaskog sist helg, og flere av dem var helt daue i draget pga gytestatus. Akkurat i Lesjaskogsvatnet er det forsåvidt greit, vatnet holder for mye harr og det er løpende kultiveringstiltak for å desimere bestanden.

 

Dette ble visst litt springende, men mottar gjerne ytterligere innspill om forholdene i Ottaelva og Lågen fra Lesja til samløpet med Ottaelva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på lesja og fisket fra Fredag den 10.6-12.6 vannstanden er litt over norm men stabil og tempraturen i lille lågen var på 7,4c og nedenfor innløpet til Lora var det 4,2c det var ingen overflateaktivitet på Fredag, men på Lørdag ettermiddag klekket det en god del døgnfluer og fisken vaket en god del, men etter en time med godt fiske kom vinden og alt var ødelagt den dagen. Søndag var det drittvær og jeg tok turen til Vågå og har fisket i Ottaelva til idag Onsdag, temperaturen i elva her var på 7,6c, det har blitt noen Harr men vannstanden er nå for stor og Ottaelva er ikke bra igjen før om en 4-5 ukers tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Selsverket en tur lørdag kveld, og tok 4 stk ørret på en brun liten døgnflueklekker. Prinsipielle imitasjonsfiskere ville nok fisket med mygg av et eller annet slag, men jeg ser stort på det. Største ca 750g. Elva var voksende og ølbrun.

Fra lørdag til søndag, steg elva kraftig, slik at den var ufiskbar med tørt søndag kveld. Det seilte en og annen døgnflue på elva på søndag. Siden søndag har vannstanden sunket en del.

Oppdatert info om vannstand: http://www2.nve.no/h/hd/plotreal/Q/0002.00303.000/index.html

Målingene gjøres i en sideelv til G-lågen på Dombås, men tendensen er overførbar til hovedelva.

 

Rocha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...