Gå til innhold

Om Hoffman og Whiting nakker


splitcane

Anbefalte innlegg

Jeg mener å ha lest et sted at Whiting kjøpte opp Hoffman for endel år tilbake. Har noen fluefiskekompiser som for forsatt sitter med/binder fluer med Hoffman (hane)nakker. Det jeg lurer på er om det er noen forskjeller på disse 2 nevnte nakkene når det f.eks. gjelder stivhet i fjærene, lengde og mengde på fordelingen mellom fjær til kroker str. 10-16 og fjær som passer ned til området 18- 22, 23? og noen kvalitative forskjeller forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whiting kjøpte opp konkurrenten Hoffmann i 1989. Samt at de i 1996 eller 97 kjøpte opp(eller etablerte) Hebert miner (les historien her: http://www.whitingfarms.com/about_01.html).

Klarer ikke å finne Hoffman produkter på whitings sider (http://www.whitingfarms.com/prod_a.html), men Hebert miner eksisterer iallefall den dag i dag som egne serier under whitingfanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på det genetiske mht til stivhet på hacklestammene , mens de vi finner på bronze i dag er syltynne stammer , er den gamle 3 graden til Hoffman av mye tykkere stammer , en god venn av meg som binder litt for salg fortalte at han måtte tygge på stammene for å f de mye , eller legge de i van , forslagene har vært mange , men dagens stammer er så tynne at de nesten ikke synte s i buttdelen( tørrfluefjær)

så ja forskjellene er rimlig store , sammenlikn og se.....det betyr ikke at det ikke går an å bruke eldre hoffman nakker enda , for det er mange som har disse.

jeg har ett rimlig bra utvalg av Whitingnakker .

Nakken er også stort sett større / fyldigere i dag enn på hoffmans tid , emn vi snakker om dyr , så ingen er helt likwe , dermed varierer størrelsen fra nakke til nakke-......det vil det alltid gjøre..

Metz har jeg aldri hatt , ser ingen grunn til å kjøpe det , når man kan kjøpe Whiting , ikke er det noe særlig billigere heller...

mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt noe annet enn Metz og Hoffmann-nakker. Kommer sikkert av at jeg ikke binder så mange fluer lenger som jeg gjorde. Tror egentlig ikke at jeg hadde fått noe mer fisk om alle fluene mine hadde hatt Whitinghackle?! Men for syns skyld så hadde sikkert fluene sett mye finere ut, kanskje? ;D

Men heldigvis så er det fisken som ser an fluene før dem tar dem og ikke meg!! ;D ;D

Jeg må vel si at jeg har fått tak i en Whitingnakke, fineste jeg har hatt noensinne, men jeg tror ikke jeg får noe mer fisk på fluer som jeg har brukt den som hackle  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har for tiden 15 nakker. Flest fra Whiting, men også noen fra Metz og Hoffman. Vil ikke påstå det er så stor forskjell på dem. Som nevnt før i tråden er det vel kanskje litt tynnere stamme på Whiting sine men ikke så mye at det har noen praktisk betydning for de fluene jeg binder. Opplever derimot stor forskjell på nakkene, uavhengig av leverandør, hva gjelder kvalitet når det kommer til farge. Naturlig svarte nakker er det nærmest umulig å få tak i av bra kvalitet. Kort lengde på fjøra og krapp avsmaling på de jeg har hatt. Bedre å kjøpe en hvit eller annen lys sort og så farge den svart sjøl. Eller kjøpe en som er farget svart. Naturlig brun er det også mye ymse kvalitet av. Bestilte en naturlig brun fra Whiting på nett(ikke fra Juvis)som er totalt ubrukelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig det at det ikke har betydning for flua om stammene er av hoffman størrelse eller siste tiden s whiting.

det er for binder-opplevelsen og enkelheten å jobbe med , at forskjellen er der.....

Det tenkes da spesiellt på tørrfluenakker.

fluer med Metz nakker eller andre nakker fisker sikkert minst like bra som whiting , det er bare det at whiting er tilgkjenglig overalt , i mange varianter- så ble jeg happy med den jeg kjøpte først ,så kjøpte jeg flere , og enda flere...

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...