Gå til innhold

"nyere freestone fra simms


Gjest bmathies

Anbefalte innlegg

Gjest bmathies

hei derute!

noen som har erfaring med freestone støvler fra simms. den nyere typen med neoprenefor og "skinn" helt opp. ikke de med riffla kant øverst. ;D

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har et par av disse med filt, som jeg bruker i sjøen. satt inn studs i tillegg.

veldig gode sko. oppgraderingen fra de gamle vil jeg påstå er veldig merkbar, uten at jeg har prøvd de gamle.

veldig behagelig med neopren gjennom hele skoen. den veier kanskje litt mye, men ikke såpass at dette blir et problem. et godt kjøp - absolutt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

takk for svar. har hørt att de er litt tunge, men det er jo ikke slik att jeg skal på langtur med dem heller ;D. har sendt forespørsel til parabolflua i harstad om det er den modellen de har til 500 kr. hvis det er det så blir det ett par sånne 8).

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har disse freestone II.

bred fin lest , det er ikke skinn i disse , noe som blir skrevet over , men syntetmatriale , derfor er skoen nokså uendret mht til vekt etter de har blitt våte.

Har versjonen med Vibram , og satt i pigger pga svaberg ,ogstorstenet -elv vading i høst.

Er ikke helt fornøyd med vibram på alle underlag , men de er midt i blinken til gåing i arka , vading på grus-sandbunn , tang og sjøfiske.

derfor ble det ett par ed filt også , en guide sko , ikke brukt disse enda.

Prisen o an ser på den ordinære , så gjelder vel mer å finne en som passer foten best enn akkurat modell , jeg prøvde rivershed og kjøpte freestone , pga bredere lest.

Fine sko , litt tunge , men er det noen trøst blir de ikke nevneverdig tyngere utvadet , noe som bla a guide skoen gjør , da disse er i nubuc-lær eller hva det heter....

sammenliknet med den første modellen er disse både mer forseggjort , har bedre ankelstøtte , annerledes maljer for lisser , og de blir ikke veldig stygge foran selv om det vades i grov stein , noe man kanskje skulle tro uten tå-kappe beskyttelse.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

takker espen for utfyllende svar. har l2 sko fra før, de begynner å bli en anelse slitt etter 4 sesonger ;D. synes det begynner å bli i overkant dyrt for toppmodellene til simms, så det blir nok ettpar freestone på meg.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja , enig Bent , freestone er fine , tenk litt på sålevalget dersom du vader i mye storsteinet elv bør du ikke velge Vibram , de er for glatte dersom du ikke velger å koste på mellom 200-til 400 kr for studs , ettersom hvem type du velger.

det finnes skrubare studs til alle såler ,også filt , men de guide felt-stud sålene som kjøpes ferdige , har piggene satt inn fra baksiden , slik at de sitter bedre , man kan da ikke demontere.

Er meget fornøyd med mine freestone som sko , når det gjelder sålen ser jeg både fordelene og ulempene , jeg tok konsekvensen av det , og kjøpte ett par guide boots med filt( enkelt å se forskjell når man røsker med seg ett par)

så holder to par dobbelt så lenge som ett par.

Mange etterspør L2 boots ene , de er lette og lite klumpete i forhold til dagens modeller .

Det har kommet en nyere modell , den har kun vibram , og kommer desverre ikke til Norge i år , kanskje i 2012 , det er skoen som har BOA snøring istedenfor lisser-.

Sett at mange har klaget på lissene , mine holder de , men de går opp en hel del , dette bøtes på med dobbeltknute.

Somsagt Guide-boot/felt har jeg kjøpt i vinter og enda ikke fått benyttet.

Vibram i marka og filt i storsteinet elv har jeg sett for meg nå.

Ja takk begge deler? med en sko ? = korkers kanskje ? kjenner ikke disse , men hørt at det skal være bra saker det og.

Kjøpte Simms sko , da vet jeg hva jeg får , det fine med disse skoa til Simms er at vanntrykk ikke presser på føttene når de er såpass stive , hadde Hodgeman sko før , i canvas , var helt ubruklig i forhold til Simms sko , og jeg hadde to like par og brukt dem i 8 år tilsammen.

Guide boot med filt veier 838 gram pr støvel

freestone veier 976 gram pr støvel m pigger ( 10 pigger i en sko)

Begge veiet tørre....( veide de nå her hjemme.).

en annen sko som det skrytes fælt av er Riverwalker til Patagonia , lette og finnes med to sålevalg , filt og gummi( nye såler har kommet på gummiversjonen også. Koster mer enn freestone-skoa.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

de jeg tenkte å kjøpe fra polarflua har filt. har klart meg godt med det på l2 skoene i 4 sesonger. det går vel fint å sette pigger i filtsålen også. tenkte jeg skulle gjøre det. billige piggsett på ebay fra simms og korkers. halv pris av her ihvertfall.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det går å skru inn pigger.

Guide-modellen har pigg isatt fra oversiden , disse vil nok holde lengere , men kan ikke tas ut om ønskelig( indianerfiske)

Skal du ha skrupigger til filt , er det den sorte varianten( sorte pigger) det er spesielle gjenger til filt kontra vibram og aquastealth.

pigg-settet koster 200 kr i handelen her hjemme .

piggene jeg bruklte ( 200kr for settet til vibram) er helt greie , sikkert bedre med starcleats men det er ikke ett tema når du allikevel velger filtsåle.

Guide modellen er den eneste som leveres med pigg , dersom du ikke kommer til å bruke skoen uten pigger ( usikker på hvordan feste blir dersom du skrur inn/ut disse etter behov) , så mener jeg å huske at guide koster 1700kr med pigg , litt mere robust foran , lettere enn freestone tørr i allefall

noe å tenke på kanskje dersom man uansett velger tilleggsutstyr som pigger , dersom formålet ikke er å ha demonterbare pigger selvsagt.

Litt prisforskjelle er det jo....

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

det var den gamle typen de hadde på parabolflua, så da er det å leite videre. er det noen som vet hvor jeg kan få tak i nyere freestone til en rimelig penge

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt en titt på de nye Patagonia-støvlene med gummisåler og studs til å skru inn (følger med). Har selv Riverwalker uten studs, og er knallfornøyd. Både pga sålens antiskliegenskaper og ikke minst vekten. Det er mulig Patagonia og Simms-støvlene veier omtrent like mye, men det er i såfall før de blir våte... Om Simms har de råeste vadebuksene på markedet, etter manges mening, så synes jeg i hvert fall de har en bit å gå på støvler. Det er ikke rart at mange har fått en "dasse-gange" etter å ha travet langs elver og vann i Simms-støvler.  ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...