Gå til innhold

"rar fisk"


Gjest Henning

Anbefalte innlegg

Har lest at den sansynlighvis aldri er tatt på sportsfiskeutstyr i Norge. Derfor kan du melde den inn siom ny norgesrekord hvis du har lyst. Vinner også sikkert åpen klasse i alt om fiskes konkuranse. Da vinner du stang til 1700. Ikke så dumt det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hei.Takk for svar..

Har nett lest litt om st.petersfisk på nettet,og finner ut at denne er vist ganske så skjelden!!

 

Skal eg registrere denne fangste nokon plass?

Er det nokon som har interesse av å vite at det re fanga ein slik fisk???

 

 

Var iallefall flott at eg fekk vite ka det var...

 

 

Eg har fiska i sjøen i 20 år med ,ruser,liner og alt anna ein kan fiske med,men eg har aldrig sett eller fått ein sånn ein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert noen som kan ha interesse av fangsten din. Har hørt om fiskere i Oslofjorden som har tatt St. Petersfisk i garn. Mener det sto en artikkel om slike sjeldne fisker i norske farvann i en utgave av alt om fiske fra i fjor eller året før der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

På sensommeren hadde jeg et heftig møte med en eksotisk fisk.

 

Jeg og mellomste pode skulle ut med båt for å sjekke krabbeteinene. Båten vi kjørte var en 18fots Øien med 30hk. Vi var på full fart utover, marsjfart ca 26 knop. Et stykke forran oss var det en del aktivitet, måse og fisk om en annen. Det var veldig mye småsild og makrell i fjorden nå. Ikke uvanlig at små stimer med småsild farer ut av vannet når båten passerer. Slik var det også på denne turen. Men så midveis ute på fjorden, så smeller det skikkelig kraftig. Båten forandre retning , motor blir slått delvis opp og stanser momentant. Fan i hel........ Nise tenker jeg. Jeg rakk akkurat å registrere en virvel forran båten før det smalt. Få vippet ned motoren igjen, heldigvis så starter den som om ingenting hadde skjedd. Slår av motor for å se om det er andre niser som er i nærheten. Etter et lite øyeblikk ser jeg en stor, nesten trekantet finne som slår fram og tilbake i sjøen ca 50 meter unna. Mente å kjenne igjen finnen, og sa til Markus at her skulle han få se en stor hai. Har sett brugde en del ganger før, og kan i farta ikke komme på at det kan være noe annet som er så stort og som ikke må opp å puste. Manøverer båten sakte opp på siden av beistet, men ingenting stemmer, og jeg skjønner rett og slett ikke hva det er jeg ser.

Men så plutselig så ser jeg noe som jeg kjenner fra bilder, en månefisk. Og den er diger. Vi kjører ved siden av den en stund, og det virker nesten som om den er slått litt i svime etter sammenstøete. Den ligger bare på siden i vannet, og slår daft med den ene brystfinna i overflata. Finnen er sikker 60-70cm lang. Ved å kjøre båten helt opp til siden på fisken så greier jeg å anslå høyden (!) på fiksen, altså fra spiss av ryggfinne til spiss av bukfinne. Fra spiss til spiss er det et sted mellom 3.5 og 4 meter.

Etterhvert livner fisken mer og mer til, og den trives tydeligvis ikke med båten på siden, så den svinger unna hele tiden. Til slutt så greier den å svømme seg nedover og forsvinner.

 

Gjett om det var en 3. klassing som hadde mye å fortelle på skolen dagen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

månefisk. — 1. Mola mola, tilhører de fastkjevete fisker, Tetraodontiformes. Den kan bli over to tonn og er en av verdens største beinfisker. Kroppen er rund og sammentrykt fra sidene. I varmere hav, men ofte langs norskekysten.

 

Har ikkje bilde av ein slik fisk her, men kan legge ut eit bilde seinere.Tøff fisk iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...