Gå til innhold

Kastefeil


Reidar

Anbefalte innlegg

Etter et par år med ei line som har vært for lett for stanga, har jeg tillagt meg mange kastefeil. Kaste trening siden nyttår har heldigvis eliminert noen av disse, bla.a at jeg har tatt dobbelttrekket for tidlig (mange griserumper borte etter denne korreksjonen ). Men den styggeste sitter igjen. Vet jo at dette blir litt å skyte i blinde da jeg ikke har noen video av kastingen, men håper noen kloke hoder kan hjelpe meg med å eliminere hva det kan være. Linjene sitter greit, og færre griserumper i blindslengene, men så kommer jo det viktigste...... Når jeg skal legge ut flua, kollapser lina og flua havner for ofte på siden av fortommen  >:( Noen tips ?

Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er helt vanlig at lina mister energi og derav kolapser, dette kan bøtes på at  du sakte løfter stanga bakover mens lina skyter ut og derav skape mere friksjon. ser for meg også at du "denger" litt mere energi i stanga på siste framsleng og derav skaper mye vabling i lina og derav mere luftmotstand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker nok mer energi/ kraft i siste fremsleng ja.... Sitter vel også egentlig med en følelse at jeg legger ned stanga litt for tidlig... Det å da heller løfte stanga bakover vil jo gi helt motsatt effekt.... Da har jeg fått litt å tenke på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Bruker nok mer energi/ kraft i siste fremsleng ja.... Sitter vel også egentlig med en følelse at jeg legger ned stanga litt for tidlig... Det å da heller løfte stanga bakover vil jo gi helt motsatt effekt.... Da har jeg fått litt å tenke på :)

Jeg ville også øvd på å presentere flua ute å skyte snøret. Pass på å ikke gjøre noe etter framre stopp, bare stopp å stå i ro !

Skyter du snøre er det fornuftig som Staffan sier å løfte stanga.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Bruker nok mer energi/ kraft i siste fremsleng ja.... Sitter vel også egentlig med en følelse at jeg legger ned stanga litt for tidlig... Det å da heller løfte stanga bakover vil jo gi helt motsatt effekt.... Da har jeg fått litt å tenke på :)

det er vanskelig å si noe før man har sett! ja nær umulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker nok mer energi/ kraft i siste fremsleng ja.... Sitter vel også egentlig med en følelse at jeg legger ned stanga litt for tidlig... Det å da heller løfte stanga bakover vil jo gi helt motsatt effekt.... Da har jeg fått litt å tenke på :)

det er vanskelig å si noe før man har sett! ja nær umulig!

Vet egentlig det, men det er godt det fins noen kloke hoder med lang erfaring som allikevel klarer å gi noen tips.... Testes i morgen.... ( så blir det vell noen nye feil å spørre om isteden )   :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker nok mer energi/ kraft i siste fremsleng ja.... Sitter vel også egentlig med en følelse at jeg legger ned stanga litt for tidlig... Det å da heller løfte stanga bakover vil jo gi helt motsatt effekt.... Da har jeg fått litt å tenke på :)

Jeg ville også øvd på å presentere flua ute å skyte snøret. Pass på å ikke gjøre noe etter framre stopp, bare stopp å stå i ro !

Skyter du snøre er det fornuftig som Staffan sier å løfte stanga.  

Det beste er når fisken står såpass nære at man ikke trenger kaste så mye lenger enn klumpen, men når jeg må ha 3-4 meter mer enn klumpen ute, føler jeg at jeg mister litt kontroll ( om jeg noen sinne har hatt noen ) eller at mulighetene for bak sleng fort blir et problem grunnet vegetasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffan er sikkert nært blinken,veldig nært.

Jeg fikk samme feil. Pga en vond skulder ble bevegelsen noe kortere,og jeg kompenserte med litt hardere siste framsleng,noe jeg,med min erfaring,burde skjønt selv.

Under testkasting av stenger gjorde jeg akkurat det samme,men var så heldig å ha The Stig ved siden av meg.

Han ba meg forlenge dobbeltrekket,og det meste rettet seg.

Se om det kan hjelpe.(Rart jeg ikke tok det til meg for mange år siden,da jeg sto og så på Staffan kaste nesten uten å bevege stanga! ;D )

Har nylig opperert skulderen,og skal trene det hele nøye inn igjen(enda viktigere nå om dagen),eller....har fått bra med fin fisk allerede,så kanskje jeg skal gi beng. ;D

For Staffan har en kjepphest,og den heter : Possisjon !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker nok mer energi/ kraft i siste fremsleng ja.... Sitter vel også egentlig med en følelse at jeg legger ned stanga litt for tidlig... Det å da heller løfte stanga bakover vil jo gi helt motsatt effekt.... Da har jeg fått litt å tenke på :)

Det kan se ut som om du tar i litt ekstra i det siste framkastet for å få mer fart på utkastet, og at du da slår ned og åpner opp bukten. Det  blir faktisk et utilsiktet slakk line kast - som neppe er det du ønsker når du skal skyte litt ekstra!  ;)

Som regel i fluekasting ligger selve årsaken til problemet tidligere i kastet enn der du ser feilen. Du kan prøve å drifte eller stikke i siste baksleng, det vil si at du følger bakover med stangen etter stoppen i siste baksleng. Da oppnår du både å skape deg rom til lengre arbeidsvei uten å slå ned samt at det blir lettere å spenne opp bunndelen av stanga skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker nok mer energi/ kraft i siste fremsleng ja.... Sitter vel også egentlig med en følelse at jeg legger ned stanga litt for tidlig... Det å da heller løfte stanga bakover vil jo gi helt motsatt effekt.... Da har jeg fått litt å tenke på :)

Det kan se ut som om du tar i litt ekstra i det siste framkastet for å få mer fart på utkastet, og at du da slår ned og åpner opp bukten. Det  blir faktisk et utilsiktet slakk line kast - som neppe er det du ønsker når du skal skyte litt ekstra!  ;)

Som regel i fluekasting ligger selve årsaken til problemet tidligere i kastet enn der du ser feilen. Du kan prøve å drifte eller stikke i siste baksleng, det vil si at du følger bakover med stangen etter stoppen i siste baksleng. Da oppnår du både å skape deg rom til lengre arbeidsvei uten å slå ned samt at det blir lettere å spenne opp bunndelen av stanga skikkelig.

Kloke ord fra herr Larsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Slenger meg på her :)

Når jeg skal kaste langt ender det stadig med at lina legger seg i en hau. Kan dobbbeltrekkket hjelpe meg der slik at jeg får bedere fart på sena, På korte kast går det altid bra unntatt de ganga som allle har vært borte i og sette seg helt fast i ting bak seg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Slenger meg på her :)

Når jeg skal kaste langt ender det stadig med at lina legger seg i en hau. Kan dobbbeltrekkket hjelpe meg der slik at jeg får bedere fart på sena, På korte kast går det altid bra unntatt de ganga som allle har vært borte i og sette seg helt fast i ting bak seg;)

prøv det staffan skrev.  ;D funker d..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Slenger meg på her :)

Når jeg skal kaste langt ender det stadig med at lina legger seg i en hau. Kan dobbbeltrekkket hjelpe meg der slik at jeg får bedere fart på sena, På korte kast går det altid bra unntatt de ganga som allle har vært borte i og sette seg helt fast i ting bak seg;)

Det hjelper veldig! jeg bruker dobbelt trekk hver gang jeg skal heve over 15 meter det funker bra for meg. Da blir det bedre spenn i stanga som gjør at du da eventuelt kan skyte lengre kan lære deg til uka oppå urdevanna ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...