Gå til innhold

Forløsning og utløsning...


Olav Haug

Anbefalte innlegg

Endelig kom dagen hvor jeg skulle lure sesongens første ørreter på tørrflue! :)

De siste dagene har isen forsvinni bemerkelsesverdig fort på mange godvann, det meste er på vei til å eksplodere ute i naturen, og det er enda ei uke til mai-måned.. :o Tidlig!

Jeg vil anbefale alle sammen å ha med danseflueimitasjoner og lyngbladbiller ut i marka i disse dager, sammen med mygg og maur da selvfølgelig. ;) Det var greie klekkinger utover ettermiddagen, mye fjærmygg(#18) på overflata, men dissa var ikke så interessante for fisken i dag, noe som kanskje kan skyldes at isen nettopp har gått og at fisken ikke er så overflate-orientert..? Det endte med tre fisk i dag, tre gode tilslag og to bom.. Alle sammen tatt i sugeslurpeplaskevak med danseflueimitasjon. Den største av dem veide ca 850.  :D

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Beklager crappy mobilbilder

post-1295-13949887315119_thumb.jpg

post-1295-13949887315591_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk gutta!

Man glemmer liksom litt gjennom vintern hvorfor man driver på med detta...? Søker litt trøst i sjøen og i gjørmeelva med digre streamere, børstemark, synkeliner og annet fanteri. Jeg koser meg selvfølgelig med det også, men i det jeg ser de første vaka og kan kjenne pulsen banke mens jeg spent følger med på tørrflua, så faller ALT sammen på plass. Derfor. Jeg er i mitt ESS.  ;D

Jeg ønsker alle andre fiskesugne slusker de samme opplevelsene i nærmeste framtid. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for flott liten rapport med nydelig fisk Olav :)

Det er sant som du skriver, det e vannvitigt morsomt og fiske etter den flotte broren " Sø " Men når ein ser vaket i eit vatn/elv, som ein har lengtet tilbake til under den lange kalde vintern, så kommer det ein utrulig deilig følelse rivende gjennom kroppen, og heilt sånn uten videre så klare ein liksom ikkje og skulle og smile :D :D

Då e da ein skjønne at Sø fiske ikkje forsvinner, men at det blir lagt litt til siden, og at Bø fiske begynner for full fart  :D

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pen fisk! :)

hvor fisker du hen? oslomarka?

Ja, den er flott, spesielt til å være den første på tørt detta året. I mårra bikker jeg kiloen, bilde kommer. Evig optimist.. ;D  Jeg fisker overalt, men det blir jo til at jeg fisker aller mest rett uttafor stuedøra, altså Østmarka. :)

Det med dansefluer(Empis borealis) skal man ta seriøst. Det hørtes litt rart ut...men så seriøst man vil, da.. ;D Jeg har flere ganger opplevd skikkelig fest med det insektet der på menyen, hvor ørreten har blitt veldig selektiv og enspora inn på surrete havarister. Det kan sammenlignes litt med maur eller bibio fiske. Kraftige vak, mye lyd. En bibio(pomonae) vil være en god imitasjon av danseflue!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har fisket i østmarka ja 8)

hmm... nå er jeg nysgjerrig på hvor du har finni så stor fisk i åpent vann ;D

Det er ikke få vann i Østmarka som kan by på langt større kamerater enn den på bildet over.. ;) Dessuten er nok isen en sagablott innen ei uke - på alle vanna. :) Den milde seinvintern og varmen har ført til tidlig isgang i år, halvannen uke tidligere enn fjoråret feks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fra første innlegg i denne mini-rapporten blei skrivi, har fisket for meg vært relativt labert resultatmessig. Jeg har fiska mye, hver eneste dag, men det har liksom ikke løsna helt mht verken mygg, klekkinger, eller tilhørende vak aktivitet. Så i dag tok jeg beina fatt og tråkka langt innover i naturreservatet til noen lekre småvann som jeg ikke har rekt å besøke enda detta året.

Jeg har hatt trua i hele dag, og det første som møter meg når jeg kommer fram er flere nydelige vakringer og totalt vindstille forhold. Det klekte godt med mygg utover kvelden, noe som gjorde at alt var perfekt tilrettelagt for godt tørrfluefiske. Det endte med at jeg lurte tre pene fisk på myggklekker. Også klarte jeg selvfølgelig bragden å ryke den største jeg hadde på....det var faktisk en fisk på nærmere kiloen...jaja, håper den har det greit der den svømmer rundt med en once&away i kjeften..   :-[

Her følger som vanlig noen dårlige mobilbilder:  ;D

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

Også et bilde av min mest trofaste turkamerat, Nicko. Her poserer han med en gjenstand som han fant på et nærvann, en smokk som han gjerne ville ha for seg sjøl..  ;D

[attachimg=4]

post-1295-13949887456378_thumb.jpg

post-1295-13949887456983_thumb.jpg

post-1295-13949887457536_thumb.jpg

post-1295-13949887458064_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven,herlige bilder dette Olav,og flott fisk.

Får litt hjemmelengsel,selvom jeg var en liten tur i Ekso i går. ;)

Takker, Willy. Stille, mystisk og sjarmerende, særlig hvis man trasker et lite stykke innover i reservatet. Detta veit jo du godt. Men naturen i Eksingedalen er ikke helt bak mål den heller ser det ut til.. En god trøst iallfall. ;D;)

Hvilken rase er det Olav? Utrolig fin.

Norsk Buhund :) Skikkelig vikingbikkje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei det noe å snakke om i dag eller?

Blir med i morra, innvilget av kjærringa!! ;)

Det blir kos. Fikk to stykker på 700gram tilsammen kanskje. ;) Mye vak-aktivitet og små klekkinger av mygg i det jeg ankom vannet. Dessuten så jeg min første Marginata i dag. (ca 300moh) :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...